cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
nielsen4180
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 dec 2012 17:27

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af nielsen4180 »

Hej igen

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og herinde efter svar på om pumpen på en kedelshunt skal sidde på frem eller returløb, og om den skal side inde i blandekredsen eller ude for den?

Ligeledes er der lidt forskellige meninger om hvor ekspansion skal side, før eller efter pumpe på frem eller retur?

Håber der er en eller flere med svar.

Vh Jacob

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af newpas »

Du kan jo prøve at google en ladomat og se hvordan den sidder der. Var det zarge der foreslog på koldtvandssiden/retur for at udsætte bælg for mindst varme?
Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af Jensen8700 »

newpas skrev:Du kan jo prøve at google en ladomat og se hvordan den sidder der. Var det zarge der foreslog på koldtvandssiden/retur for at udsætte bælg for mindst varme?
Afhænger vel af om det er et lukket anlæg eller med åben ekspansion :)
levi

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af levi »

nielsen4180 skrev:Hej igen

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og herinde efter svar på om pumpen på en kedelshunt skal sidde på frem eller returløb, og om den skal side inde i blandekredsen eller ude for den?

Ligeledes er der lidt forskellige meninger om hvor ekspansion skal side, før eller efter pumpe på frem eller retur?

Håber der er en eller flere med svar.

Vh Jacob
1 - Pumpen kan både sidde på fremløb eller retur. - Jeg foretrækker montering på retur på trykanlæg.

2 - Pumpen skal sidde imellem kedel og shunt uanset om den er monteret på fremløb eller retur.

3 - Det er underordnet hvor ekspansionen sidder - hvis det er en trykekspansion! - Det eneste du skal være opmærksom på er hvis du bruger et samlesæt til din trykekspansion (Deri er der typisk sikkerhedsventil og selvudlufter monteret) - hvis du anvender sådan et kitt. skal pumpen sidde før kittet (Så pumpen pumper "ind" i kittet, - så du er sikker på at pumpen ikke ved lavt tryk suger falsk luft ind i systemet via en slidt/defekt selvudlufter :great:
nielsen4180
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 dec 2012 17:27

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af nielsen4180 »

Jeg har en sikkerhedsventil som denne, og vil sætte udlufter mere taktisk med et rør op til den
Vedhæftede filer
sikkerhedsventil.jpg

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af Flemming DJ »

Levi, den søde mand :p, har fortalt mig, at der ikke er krav om en udlufter i.f.m. trykekspansionsbeholderen - kan fint klare sig uden, hvis den f.eks. er monteret ved gulvet/lavt placeret i anlæggets rørføring.

Vores fik nu lov at blive siddende (men virker sæføli ikke :wink:), da vi skiftede beholder, for den sad svjh i et og samme messingstykke som sikkerhedsventilen. Til gengæld røg manometeret af.
Senest rettet af Flemming DJ 08 jan 2013 16:01, rettet i alt 1 gang.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
levi

cirkulationspumpe og ekspansionsbeholder

Indlæg af levi »

Flemming DJ skrev:Levi har fortalt mig, at der ikke er krav om en udlufter i.f.m. trykekspansionsbeholderen - kan fint klare sig uden, hvis den f.eks. er monteret ved gulvet/lavt placeret i anlæggets rørføring.
Det er helt korrekt :great:

Besvar