Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
calle

Re: Banan republik

Indlæg af calle »

BWJ skrev: 16 feb 2019 23:10 Ideen fra starten af var at vi kunne bruge elnettet som "batteri" dvs. lade om sommeren og tappe om vinteren.

Det nye er at det kan der ikke mere, nu tvinges vi til at sælge time for time uden moms, og så købe igen med moms og andre spændende afgifter :roll:
Jo - men bruges den strøm der produceres om sommeren også om sommeren, eller fiser overskuddet bare ud i den blå luft ? Er blot nysgerrig.

Mvh Calle

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Centrifugal »

lamborg skrev: 16 feb 2019 21:47 Nu skyder du lidt højt der er ikke tale om nogen ændring i grundloven :-)
Men du kan ikke sammenligne en erhvervsaftale med en lov. En aftale er mellem to eller flere partnere hvortimod i lov er en ensidig aftale mellem partier i folketinget og hvis de parter bliver enige om at ændre loven så gør det det så der har du en ny aftale.
Jeg havde da også en aftale (lov) om at gå på pension som 65 årig det kan jeg så ikke mere pga en ny aftale (lov) osv osv .
Jeg kan da godt forstå at solcelle folket føler de har invisteret på et forkert grundlag men hvis den aftale var så gunstig at det kosterde samfundet mill af kr så er man jo nødt til at ændre den . Alternativet er en besparelse på feks sygehuse eller ældre eller børn . Pengene skal jo ind i kassen så samfundet kan løbe rundt.
Og ja Pelle løftebrud det er havd man kan kalde det men det ord er efterhånden så udvandet i politik at ingen har respekt for det og man ikke kan derfor ikke tage noget for givet mere. Man skulle have tænkt sig om da man lavede aftalen i første omgang
Du må jo bøje dig for det politiske flertal i det tilfælde - men det virker ikke som om det er din livret...
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Centrifugal »

Bundlinjen må være - indgå aldrig en aftale med en offentlig myndighed, idet man ikke kan stole på at man har en aftale, der ikke lige kan laves om - hvis det passer.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

BWJ . Det er forkert du spare stadigvæk strøm op på samme måde som du ellers ville gøre . Timeafregningen betyder at du får markedspris pr KWH istedet for den faste pris som var blevet lovet og det er det man vil føre en retsag mod.
Advokaten som står bag siger at han ikke ville have taget sagen uden at der var en chance for at vinde .. Og han har jo vundet alllerede . 1300 mennesker har indbetalt 300 kr = 390000 :-) god forretning og i kullissen står der granteret en solcelle baron som griner godt i skægget for nu slap han jo med 300 kr så selvom sagen bliver tabt så gør det jo ikke noget for ham . Og det er jo ellers ham der har ødelagt aftalen :-) Sådan er livet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

lamborg skrev: 17 feb 2019 00:51 BWJ . Det er forkert du spare stadigvæk strøm op på samme måde som du ellers ville gøre . Timeafregningen betyder at du får markedspris pr KWH istedet for den faste pris som var blevet lovet og det er det man vil føre en retsag mod.
Advokaten som står bag siger at han ikke ville have taget sagen uden at der var en chance for at vinde .. Og han har jo vundet alllerede . 1300 mennesker har indbetalt 300 kr = 390000 :-) god forretning og i kullissen står der granteret en solcelle baron som griner godt i skægget for nu slap han jo med 300 kr så selvom sagen bliver tabt så gør det jo ikke noget for ham . Og det er jo ellers ham der har ødelagt aftalen :-) Sådan er livet :-)
Jeg tror stadig ikke du har forstået hvad der foregår :wink:
Den oprindelige ordning var at vi kunne bruge nettet som batteri, +/- og afregnet én gang årligt, - du kan godt få øje på, at vi nu bliver afregnet markedspris UDEN moms ved salg, og skal genkøbe den samme strøm PLUS moms og transmissions tarif nu, ik ?

Jeg syntes heller ikke du fik svaret på nogle af dine andre postulater :
1. hvordan kan det koste samfundet mill. af kroner, hvis solcelleejere lægger strøm ud på nettet om sommeren og trækker det tilbage om vinteren?.
2. hvorfor skal solcellejernes egenproducerede strøm komme alle andre tilgode, til end højere pris end producenten bliver afregnet?.
3. hvorfor må vi ikke, som ex. i tyskland, sælge overskudsstrøm til ex. nabo?

Men du fandt vist ud af, at aftalen der blev indgået var omfattet af aftaleret, og ikke en lovtekst som kan justeres efter forgodtbefindende.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

Men det passer nu altså ikke . Hvis du producere 4000 kwh men bruger 7000 så kommer du af med det som vi andre giver for 3000 kwh . Ergo har du sparet 4000 kwh op over året som du har i batteriet eller hvad du nu vil kalde det.
Prøv nu at sætte dine tal ind i det regneark !
Forskellen ligger i at du nu kun får 35 øre u/m hvor du ville få 60 øre incl moms og det er her mill fremkommer hvis ikke det blev ændret .Og det med at i skal betale moms det har jeg nu ikke ondt af for det skal alle andre der har en indtjening på et salg som ikke bare er DBA eller lign .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. »

calle skrev: 16 feb 2019 23:39 Jo - men bruges den strøm der produceres om sommeren også om sommeren, eller fiser overskuddet bare ud i den blå luft ? Er blot nysgerrig.

Mvh Calle
Rigtigt. Overskudsstrøm er intet værd, da den ikke kan gemmes til senere brug. Sikkert grundet de mange kæmpemøller der skyder op overalt, og som lave bunker af strøm. Sikker også så meget strøm, at den heller ikke kan bruges, når der er brug for den om sommeren.
Hvem må vige for den overproduktion af strøm? Den første det går ud over, er den lille mand med lidt solceller på taget.
De store møller skal forrentes. Hvilket også er regeringens ønske, da de indgår i den samlede energiplan for landet på sigt.
Som jeg lige husker, kan der heller ikke længere søges om opsætning af små husstandsvindmøller.
Mon ikke målet for regeringen er, at man vil bremse op for privates mulighed for at bidrage med strøm / vedvarende energi.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

lamborg skrev: 17 feb 2019 09:13 Men det passer nu altså ikke . Hvis du producere 4000 kwh men bruger 7000 så kommer du af med det som vi andre giver for 3000 kwh . Ergo har du sparet 4000 kwh op over året som du har i batteriet eller hvad du nu vil kalde det.
Prøv nu at sætte dine tal ind i det regneark !
Forskellen ligger i at du nu kun får 35 øre u/m hvor du ville få 60 øre incl moms og det er her mill fremkommer hvis ikke det blev ændret .Og det med at i skal betale moms det har jeg nu ikke ondt af for det skal alle andre der har en indtjening på et salg som ikke bare er DBA eller lign .
Jeg troede ikke det var så svært at forstå icon_frown.gif

Som du skriver i første linie, er det korrekt på den gamle ordning, nu findes opsparingen bare ikke mere, deraf navnet time for time !
Derudover blander du begreberne sammen, de tidl. 60 øre var for OVERSKUDSPRODUKTION, altså strøm du ikke selv kunne bruge som du så fik penge for, det har INTET med time/time afregningsprisen på 35 øre at gøre.
Så der forvandt dine millioner igen :lol:

EOS.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Centrifugal »

Mon ikke bare Lamborg bare er stødt over, at der er borgere, som er så liberale, at de for egen risiko har sat deres eget overskudsgivende produktionsanlæg op på taget iht til en aftale med kunden, som modtager deres strøm. Fornemmer man også en smule misundelse over at nogen har fået en fordel Lamborg ikke har? Hvordan kan vi som samfund ikke have råd til at stimulere borgernes virkelyst når den både giver grøn omstilling, arbejdspladser og økonomisk omsætning i samfundet.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

Centrifugal skrev: 17 feb 2019 09:37 Mon ikke bare Lamborg bare er stødt over, at der er borgere, som er så liberale, at de for egen risiko har sat deres eget overskudsgivende produktionsanlæg op på taget iht til en aftale med kunden, som modtager deres strøm. Fornemmer man også en smule misundelse over at nogen har fået en fordel Lamborg ikke har? Hvordan kan vi som samfund ikke have råd til at stimulere borgernes virkelyst når den både giver grøn omstilling, arbejdspladser og økonomisk omsætning i samfundet.
Jeg vil også foreslå at alle grønne afgifter på biler bliver harmoniseret, det kan jo ikke være rigtigt, at hr. Andersen der har tænkt at han ville købe en bil der kan køre >25 km/l, og køre billigere kan slippe billigere end mange andre i afgift, tænk hvad det vil koste samfundet på den lange bane, dooh :roll:
Må nok bare indse, at dette lille lorteland er opbygget af og omkring afgifter, og uanset hvad skal regnestykket gå op.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar