Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

triumph skrev: 29 dec 2022 19:35 Men hvordan er samvittigheden så når du spiser et stykke chokolade, eller køber en ny T-shirt, eller et par sko ?
Det er alligevel sjovt at det netop er det at køre diesel, der får glorien til at skinne.... :?
Mht diesel er jeg jo blevet fanget på det forkerte ben af især vores venstreorienterede politikere. Jeg har betalt ca. 14.000 kr om året i afgift i rigtig mange år, selv om jeg kører under 5000 km om året. Jeg må ikke køre inde i Danmarks 4 største byer medmindre jeg sætter hvide plader på ( så forurener den åbenbart mindre ) eller monterer et partikelfilter (existerer ikke, og Jaguar/Land Rover har ingen planer om at lave et). Når det er sagt, så er jeg afhængig af bilen. Det bliver svært at finde en anden bil, der må og kan trække 3500 kg. Jeg lægger begge mine både i fra stranden. På den anden side får jeg heller ikke noget for svinet. Hvem gider også at betale de penge det koster, at holde sådan en fætter kørende ? Men jeg er glad for den. Det er min fjerde Rover. Engelsk syge slipper man ikke bare lige af med.

calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

triumph skrev: 29 dec 2022 20:00 Men det har jeg jo ikke en jordisk chance for at finde ud af.....
Hvis jeg køber en pose "Blendet" kaffe, så aner jeg da ikke hvem der har plukket bønnerne.
Jeg ved at selvom man køber Fairtrade chokolade/kaffe, så er der en meget stor chance for at det er høstet ved hjælp af børnearbejde.
Hvis jeg køber en T shirt i H&M, så ved jeg at der er brugt børnearbejde (Så det gør jeg ikke)
Jeg ved at Shell er dømt for at ødelægge livsgrundlaget for tusinder af oprindelige folk, ved bevist at lække olie ud i den sø/flodsystem de fisker og vander deres dyr i.
Det betyder jo ikke at jeg holder op med at bruge diesel
Men nu er der tilfældigvis bragt fokus på, at børn muligvis indgår i produktionen af visse elbiler, og så bør det vel på en eller anden måde indgå i overvejelserne, når man overvejer at anskaffe sig en. Akkurat ligesom det bør indgå i overvejelserne, når man køber et håndvævet tæppe.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

calle skrev: 29 dec 2022 20:28 Men nu er der tilfældigvis bragt fokus på, at børn muligvis indgår i produktionen af visse elbiler, og så bør det vel på en eller anden måde indgå i overvejelserne, når man overvejer at anskaffe sig en. Akkurat ligesom det bør indgå i overvejelserne, når man køber et håndvævet tæppe.
Eller en pose kaffe, eller tshirt, eller ...
Men jeg forstår at det ikke skal være en del af overvejelserne når man tanker diesel...

https://www.theguardian.com/environment ... ll-lawsuit
https://www.bbc.com/news/science-environment-63560279
https://www.nationalgeographic.com/anim ... er-horizon
https://news.mongabay.com/2020/10/more- ... 00-report/
https://observers.france24.com/en/tv-sh ... en-avoided

Og det er jo ikke bare i Ongo-bongo lande olie industrien sviner.
Mæsk blev dømt for at have udledt 80,000 liter milijøfarligt stof i nordsøen
https://www.soefart.dk/article/view/672 ... f_nordsoen
Og Total der ville hente skiffergas i Nordjylland og nordsjælland
https://www.danva.dk/nyheder/2015/tilli ... fsloering/
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Oldgaard »

calle skrev: 29 dec 2022 14:49 Jep men desværre: "Der er for øjeblikket ingen planer om at F-150 Lightning lanceres på det europæiske marked". Hvis vi tager udgangspunkt i det andet link fra FDM, så er det langt mere interessant. Læg mærke til hvor mange af familiebilerne, der ikke engang må trække en ganske alm. "havetrailer", når man skal på genbrugsstationen.
Det er dælme en skam, de ikke har planer om det 🙄🥺
Den ville ellers have været et oplagt emne som min firmabil, vi er begyndt at gå over til elbiler i firmaet (og elmaskiner 😉 minigraver,dumper,minilæsser og lign) men vi mangler en pickup eller kassevogn, som kan trække mere end de små1000 kg, elbilerne på gulplader kan nu
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

Oldgaard skrev: 03 jan 2023 13:39 Det er dælme en skam, de ikke har planer om det 🙄🥺
Den ville ellers have været et oplagt emne som min firmabil, vi er begyndt at gå over til elbiler i firmaet (og elmaskiner 😉 minigraver,dumper,minilæsser og lign) men vi mangler en pickup eller kassevogn, som kan trække mere end de små1000 kg, elbilerne på gulplader kan nu
Nu står verden sgu ikke længere. Hej Oldgaard :great: Long time - no see. Hvon går det :)

Bedste hilsner fra Calle

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Oldgaard »

calle skrev: 03 jan 2023 14:03 Nu står verden sgu ikke længere. Hej Oldgaard :great: Long time - no see. Hvon går det :)

Bedste hilsner fra Calle
🤣🤣🤣 sad og tænkte da jeg skrev, gad vide hvem der først falder ned af stolen, når de ser mig 🤣🤣
Tjooo det går efterhånden rimeligt godt, har nogle udfordringer rent personligt, som jeg går og arbejder med, men eller jævnt godt 😊
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

Oldgaard skrev: 03 jan 2023 15:30 🤣🤣🤣 sad og tænkte da jeg skrev, gad vide hvem der først falder ned af stolen, når de ser mig 🤣🤣
Tjooo det går efterhånden rimeligt godt, har nogle udfordringer rent personligt, som jeg går og arbejder med, men eller jævnt godt 😊
Håber da du er klar på en omgang StokerPro hygge blandt alle de gamle frænder - selv om fyringssæsonen forhåbentlig meget snart er ovre new9 Der er også en tråd, som du forsømmer lidt icon_cheesygrin.gif
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Oldgaard skrev: 03 jan 2023 13:39 Det er dælme en skam, de ikke har planer om det 🙄🥺
Den ville ellers have været et oplagt emne som min firmabil, vi er begyndt at gå over til elbiler i firmaet (og elmaskiner 😉 minigraver,dumper,minilæsser og lign) men vi mangler en pickup eller kassevogn, som kan trække mere end de små1000 kg, elbilerne på gulplader kan nu
Det er noget med at man ikke kan smide noget på ladet, uden at komme over 3500 kg. Og så skal den indregistreres som lastbil (Uden at jeg kender regler, så er det vist noget med køreskiver mm)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Oldgaard skrev: 03 jan 2023 13:39 Det er dælme en skam, de ikke har planer om det 🙄🥺
Den ville ellers have været et oplagt emne som min firmabil, vi er begyndt at gå over til elbiler i firmaet (og elmaskiner 😉 minigraver,dumper,minilæsser og lign) men vi mangler en pickup eller kassevogn, som kan trække mere end de små1000 kg, elbilerne på gulplader kan nu
Det ser ud som om den kommer til Europa.....
https://fordauthority.com/2022/09/ford- ... h-germany/

https://www.topgear.com/car-news/electr ... s-big-test
honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af honneymonster »

Er nok gået fra Kia og til ID 4 der er godt nok en forskel på pladsen i den og en lidt større pris end Kia .nu er det ny jeg kigger på så kom med indput om jeg er et fjols eller det er så meget bedre

Besvar