Har et batteri på 95a og 850a varta agm
det er testet med 2 batteritestere der siger godt batteri.. men 10minutter med oliefyret tændt uden start af motor slår den fra... og ikke power til start af motor..
Mondeo 2008
hva siger i er det bare død eller der skal kikkes andre steder...
Batteri
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10378
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Batteri
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker III
- 15
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
- Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
- Areal: 160m3+ 200m3værksted
- Brændsel: Skovflis
- Dagligt forbrug: 40-50kg
- Årligt forbrug: 40-50m3
- Geografisk sted: Vestjylland
Batteri
Mål spændningen på batteriet istedet med et volt meter.. Måske samtidig med testeren belaster den.. Og så må den ikke falde under 10 volt.. Bruger Aldrig selv batteri tester..
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Batteri
De der batteritestere, kan altså ikke belaste batteriet særlig meget.... Så det er ikke til meget nytte.
Du har jo sådan set testet det selv, og konstateret at det er færdigt.
Men hvis du køber et nyt, så køb et nummer større. Mener varta også har et 105amp med 980amp startstrøm. (ellers har en anden producent det... man behøver ikke nødvendigvis købe varta)
De 10 amp er godt givet ud til en bil med oliefyr.
Du har jo sådan set testet det selv, og konstateret at det er færdigt.
Men hvis du køber et nyt, så køb et nummer større. Mener varta også har et 105amp med 980amp startstrøm. (ellers har en anden producent det... man behøver ikke nødvendigvis købe varta)
De 10 amp er godt givet ud til en bil med oliefyr.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Havmand
- Stoker XVI
- 14
- Indlæg: 2315
- Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
- Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
- Areal: 190
- Brændsel: Blandet træ og piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4700
- Dagligt forbrug: 30 kg
- Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
- Blevet takket: 2 gange
Batteri
Hvis dit batteri er mere end 4 år gammelt, så byt til nyt...
Jeg skifter selv batteriet i bilen hvert 2. år, hvor det gamle batteri så ryger i traktoren, og det fra traktoren ryger i båden - kun meget lille forbrug til lidt lys.
På den måde er jeg altid klar til start
Jeg skifter selv batteriet i bilen hvert 2. år, hvor det gamle batteri så ryger i traktoren, og det fra traktoren ryger i båden - kun meget lille forbrug til lidt lys.
På den måde er jeg altid klar til start
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10378
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Batteri
Bigfoot » 10 Nov 2011, 05:54 skrev:De der batteritestere, kan altså ikke belaste batteriet særlig meget.... Så det er ikke til meget nytte.
Du har jo sådan set testet det selv, og konstateret at det er færdigt.
Men hvis du køber et nyt, så køb et nummer større. Mener varta også har et 105amp med 980amp startstrøm. (ellers har en anden producent det... man behøver ikke nødvendigvis købe varta)
De 10 amp er godt givet ud til en bil med oliefyr.
jo jo de 95a er jo faktisk 20a mere end standart i forvejen men har også kikket på 105a det må blive pladsen der af gører det... 95ern fylder baterikassen max med modifikation af holder så der skal måles lidt først
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Batteri
hvor gammelt er det batteri som sidder i bilen lige nu????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10378
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Batteri
tja... står ikke noget på det og ikke orginal så..Bigfoot » 10 Nov 2011, 09:33 skrev:hvor gammelt er det batteri som sidder i bilen lige nu????
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Batteri
Det vil nok ikke hjælpe så meget at sætte et batteri med 105 a i bilen,så er du jo 30a over standart,og hvis generatoren også er standart,kan den nok ikke lade batteriet helt op.
Jo flere ampere,jo længere tid skal generatoren bruge på at lade det helt op,og her er så spørgsmålet om du kører langt nok til den når at lave det strøm du bruger mellem hver tur du kører,og om din generator i det hele taget er stor nok til at lade det op.
Jo flere ampere,jo længere tid skal generatoren bruge på at lade det helt op,og her er så spørgsmålet om du kører langt nok til den når at lave det strøm du bruger mellem hver tur du kører,og om din generator i det hele taget er stor nok til at lade det op.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Batteri
generatoren kan sagtens lade det op, det tager bare det længere tid inden den er på maks...Albert » 10 Nov 2011, 10:38 skrev:Det vil nok ikke hjælpe så meget at sætte et batteri med 105 a i bilen,så er du jo 30a over standart,og hvis generatoren også er standart,kan den nok ikke lade batteriet helt op.
Jo flere ampere,jo længere tid skal generatoren bruge på at lade det helt op,og her er så spørgsmålet om du kører langt nok til den når at lave det strøm du bruger mellem hver tur du kører,og om din generator i det hele taget er stor nok til at lade det op.
Men de fleste nyere biler i dag, er faktisk udstyret med generatorer på helt op til 140amp, for at kunne overlevere til et meget krævende elsystem, og samtidig lade meget hårdt og hurtigt på batteriet, det er så ikke altid smart set ud fra batteriets levetid. Er den mondeo nyere end 2002 eller deromkring, og evt som en diesel, så er den netop i den gruppe som jeg omtaler. Jeg kan så lige se i systemet her, at en ford som standart kører med en 90amp generator. Så et batteri der er lidt større end det, er ikke noget problem.
Du lader jo heller ikke med en 105amp lader, hvis du skal lade dit batteri op derhjemme. Det er som regel kun omkring et par ampere, og har du en større lader, så kan du presse den op i nærheden af 20amp i timen. Forskellen i de to opladninger, er ladetiden. At du har en 90amp generator, betyder ikke at den er ude af stand til at lade videre op end 90 amp. Det betyder blot at den som spidsbelastning kan levere 90 ampere.
Fordelen i et større batteri, er at differensen imellem brugbar og afladet, bliver større, og mere tolerant. Så når oliefyret tager en masse strøm, og man så skal svinge den igang bagefter med koldstart og det hele, så er der overskud til det.
Jeg ville klart se hvad mulighederne kan bringe, pladsmæssigt, for at sætte et større batteri i bilen. Selvfølgelig kan man sige at den allerede kører med et større batteri end standart, men det skal den sådan set også. Man har en huskeregel der siger, at har bilen oliefyr, så skal der monteres et ca 10amp større batteri.
En helt anden mulighed her, som mange glemmer. Hvilken tilstand er batteripoler og kabler i? Har du en dårlig forbindelse der, så risikerer du at så snart der kommer et større forbrug, f.eks når starteren skal slås igang. Så mister den forbindelsen.
Ir, rust og andet lort, kan være en meget stor synder. Også for at batteriet kan lades ordentlig op igen af generatoren.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10378
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Batteri
så har vi fundet en på arbejde den får et 100a 900a start
Generator er på 150a
tak for svarene
Generator er på 150a
tak for svarene
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen