buldren fra gasogen kedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: buldren fra gasogen kedel

Indlæg af kaptajnen »

dreamer81 skrev:fyrer med brænde med ca 20% vandindhold. Er det for meget?
Jeg var dog oppe på loftet og mærke skorstenen senere om aftenen efter det stoppede, og den var overhovedet ikke varm. Burde den ikke har været det hvis der har været brand i den?
Jeg vil sige at 20% må være max fugtighed. Det er netop den % man omtaler for at sige om træ er tørt. Prøv fx at have et lille stødlager placeret en lunt sted - fx ved fyret, hvis der er lunt der...

Jeg skal ikke gøre mig klog på om man kan finde udaf om skorstenen har været antændt ved at mærke temperaturen på den. Du må tænke på at der er køligt udenfor og den derfor sikkert ville afkøle ret hurtigt...
Har du inspiceret skorstenen for revner?

Buldrer det stadigt?

Jeg tænkte på var det ikke dig, som havde en akutank som eksploderede?
Fik du læst det problem eller er det stadig gåde, hvad der skete der?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: buldren fra gasogen kedel

Indlæg af pelle »

Hej
Du har måske en skorsten der trækker godt. Samtidig med at du også har røgsuger på. Det vil nok lave et voldsom undertryk. Som kaptajnen var inde på. Prøv at montere en træk stabilisator eller du kan" forsøgsvis" lette lidt på lågen ved bunden af skorstenen.

Ja, det kan godt nok lave et voldsom spetakel.

Ang. kogning og luft i rør. Det har jeg oplevet et par gange efter jeg fik røgkøler monteret på mit anlæg. Jeg havde "glemt" et par gange at tænde for pumpen. Så temp. kom op på 110 gr. i køleren. Det lød nærmest som om nogen slog på vandrørene. Også et værre spetakel.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: buldren fra gasogen kedel

Indlæg af dreamer81 »

pell> jeg håber inderligt at det er det som er problemet. Hvis jeg har haft skorstensbrand, så ville jeg være noget mere bekymret for at fyre. Hvis der er fordi der var meget træk i skorstenen (meget vind vel sagtens), og røgsugeren også kørte, så skal der hales noget luft ind igennem lågen montet på trækstabilisatoren, samt sekundær luften. Hvis disse ikke er tilstrækkeligt, så opstår sitationen måske? Løsningen er vel at give den mere luft, men dette vil også hæve temperaturen betydeligt. Så jeg er lidt på bar bund?

Jeg stak et spejl ind ved renselemmen igår, og kunne kun se at der var lys for enden af tunnelen. Det var et rundt hul, hvis der havde været brand, ville det vel være mere ujævnt pga den opsvulmede sod?

Jeg tjekkede lemmen oppe på loftet ligeledes. indersiden af skorstenen var helt lysebrun. meget mærkeligt synes jeg. Jeg tjekkede ligeledes underkammeret på min kedel, og her var asken også lysebrun, ikke lysegrå som den plejer. Hvad betyder det??

Jeg har trækstabilisator på kedlen. Kan denne være indstillet forkert? Skal der mere eller mindre luft til forbrændingen når den buldrer sådan?

Den buldrer på nøjagtig samme måde lige nu, men bare i en meget mildere form. Så jeg tænker det måske er underforbrændingen som har fået for meget fat da det skete, og så bør den vel have mindre sekundær luft?

Kaptajnen> Jeg har 3 paller af gangen med træ stående inde i garagen så det kan nå at tørre nogenlunde inden det skal fyres af. Dvs det træ jeg fyrer med har stået udenfor med pressening over, og så stået indenfor i ca 1 måned.

Vedr min akkutank som sprang, så er det min overbevisning at den ikke var konstrueret rigtigt. Den måler H185xD50xB170 Så det er en lang kasse. På tværs var der svejst 12mm rundjern igennem. Svejsningen kunne ikke holde siden af tanken inde, og de sank ind i tanken, og dermed var der hul der hvor de var sat i.
PT er der sat I jern på alle sider af tanken som forstærkningen er svejst fast i, og det lader til at holde :)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: buldren fra gasogen kedel

Indlæg af pelle »

Hej
Den "lysbrune" farve i din skorsten er tegn på en ordenlig forbrænding. Farven i din kedel bør være "grå " ikke hvid (formeget luft) ikke sort (for lidt luft).

Dreamer, jeg finder det meget usansynligt, at du har haft en skorstens brand.

Alt tjæren og gasserne brænder du jo af i din kedel.

Du kan jo prøve at kikke efter om der kommer noget røg fra skorstenen. Den vil være usynlig eller hvid(damp) hvis det fungerer optimalt.

Det var mere et problem med gennemforbrændings kedler uden akkutank. Hvor der blev skruet ned for luften. Der kunne der sætte sig en masse glanssod i skorstenen der kunne forårsage skorstens brand.

Prøver lige dette link igen. Der kan du læse at der skal være brunlig aske i skorsten.

http://www.asaa-multi-service.dk/faq/fa ... skorstenen_

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar