Er min blæser defekt? Helvedes ild i mit brændkammer!

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
JesperKristensen
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 jun 2021 11:42
Mit fyr: BlackStar 10W Woody NBE
Areal: 112
Brændsel: Piller

Er min blæser defekt? Helvedes ild i mit brændkammer!

Indlæg af JesperKristensen »

Jeg har en Woody NBE/BlackStar 10W.

I går havde jeg en fejloptænding (to faktisk). Jeg startede den bare igen og holdt så øje, fordi den lød lidt mærkelig, og da jeg åbnede og kiggede ned mod flammen var det som at se ned i helvede: en voldsomt rødlig, bred flamme med ulækker sort røg overalt.

Jeg slukkede fyret med det samme og tænder den ikke igen inden jeg har diagnosticeret problemet og udbedrer det.

Nogle uger tidligere tror jeg den gjorde det samme, men da opdagede jeg det ikke. Dengang blev fyret fyldt med sort, klistret sod og tjære. Det tog en krig at gøre rent, men fyret kørte derefter fint indtil i går aftes, hvor ovennævnte skete.

Er det mon blæseren, der trænger til en udskiftning?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Er min blæser defekt? Helvedes ild i mit brændkammer!

Indlæg af Lintz »

JesperKristensen skrev: 23 dec 2021 13:27 Jeg har en Woody NBE/BlackStar 10W.

I går havde jeg en fejloptænding (to faktisk). Jeg startede den bare igen og holdt så øje, fordi den lød lidt mærkelig, og da jeg åbnede og kiggede ned mod flammen var det som at se ned i helvede: en voldsomt rødlig, bred flamme med ulækker sort røg overalt.

Jeg slukkede fyret med det samme og tænder den ikke igen inden jeg har diagnosticeret problemet og udbedrer det.

Nogle uger tidligere tror jeg den gjorde det samme, men da opdagede jeg det ikke. Dengang blev fyret fyldt med sort, klistret sod og tjære. Det tog en krig at gøre rent, men fyret kørte derefter fint indtil i går aftes, hvor ovennævnte skete.

Er det mon blæseren, der trænger til en udskiftning?
Når du alligevel skal kigge på det så rens kedlen overalt. Rens din brænder og se om der evt. sidder pille-rester fast i blæser.
Husk at hvis du blæser den ren med trykluft at sætte en finger på hjulet så den ikke kører rundt.
Foretag ny afvejning (3 x og tag gennemsnit) og prøv at lave opstart.

Skulle det vise sig at problemet stadig er der kan du så udelukke at det ikke er pga manglende rengøring.

Måske kondensator til blæser (hvis den har).
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Er min blæser defekt? Helvedes ild i mit brændkammer!

Indlæg af john m »

Du har jo nok og så haft tre opstarts portioner så der har jo nok været rigeligt med piller i forhold til blæser hastighed
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Er min blæser defekt? Helvedes ild i mit brændkammer!

Indlæg af triumph »

Nu ved jeg ikke om din blæser har kondensator. Men elles kan halvdårlige kondensatore give samme resultat (Intern snegl, ext snegl, samt evt blæser)
(F.eks hvis den interne snegl kun kører en gang imellem, så føder den nogen gange mange piller, efterfulgt af en periode hvor den ikke køre)
Hvis kondensatore er mere end 5 år gamle, ville jeg skifte alle. de koster ikke alverden.
Det kan jo også bare skyldtes at dit fyr trænger til rensning. Jeg ville først rense fyr.
Så veje piller af en 4-5 gange og se om mængden variere.
En varierende pillemængde kan skyltes dårlig kondensator på ext snegl, eller smuld.
Taste gennemsnitsværdien af afvejningen af ind i styringen, og så justere blæser

Besvar