1 cal hæver 1 liter vand med 1 grad. Der skal 860 cal til 1000 watt. 1000 w divideret med 860 cal = 1.163 watt
60 liter x 30 grader = 1800 grader x 1.163 watt = 2.093 kwh.. Hov.. det var jo også det fer kom frem til.

Det er blot den måde jeg regner det ud på. Jeg kan huske der skal 1.163 watt til at hæve 1 liter vand med 1 grad..
For flere år siden .(Det var før jeg fik solvarme og brændefyr) Der havde jeg en multiheat der stod og pausefyrede i sommertiden. det eneste den skulle var at lave vores badevand... Det var jo en katastrofe. Det sodede helt til.

Men, så fik jeg fat i en 30 liters elvandvarmer. Den monterede jeg på v.vandsstrengen i umiddelbart nærhed af tappested. Jeg svøbte noget isolering omkring den lille beholder og trak en pose ned omkring den. Så, var det ekstra godt isoleret.
Jeg målte strømforbruget på den uden forbrug. Varme tabet svarede til 0.5 kw i døgnet. Jeg har lige tegnet hvordan jeg havde lavet det.
Jeg syntes altså at det er meget at bruge 60 liter til et bad. Jeg bruger( brugte) ca. 20 liter til et bad. ca. 3 min. under bruseren. Jeg ved godt... nu er det jo ligemeget, når jeg har solvarme og egen boring.