Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Christian_stenstrup
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 nov 2017 16:13

Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af Christian_stenstrup »

Hejsa,

her til aften melder fyret fejl på o2 sensor og jeg kan ikke få den til at måle noget som helst. Det lugter af ny sensor, men vil frygtelig gerne finde ud af om det er sensor eller om det er strøm på printet der er dødt. Når jeg måler modstand over ledninger på sensor, reagerer den kun med en værdi ved de 2 sorte ledninger, men intet på den hvide og blå. På selve udgangen kan jeg mellem hvid/sort og blå/sort måle hhv 9,5 og 12,1 V - hvad tyder det på? med min begrænsede viden, hælder jeg til død sensor. Er der nogen der kan sige præcist hvordan jeg afklarer om det er den ene eller anden der er død? :)

God aften derude - /Christian

Ps. har den oppe at køre uden iltstyring og fyret er ca. 5 gl.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af svanggaard »

Datablad kan findes her: https://www.stokerpro.dk/download/file.php?id=18751
Jeg skiftede for nyligt. I mit tilfælde var det varmelegemet der var dødt (uendelig modstand målt over de 2 sorte ledninger). Og ja, sonden er urimelig dyr.
Christian_stenstrup
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 nov 2017 16:13

Re: Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af Christian_stenstrup »

svanggaard skrev: 10 dec 2022 10:37 Datablad kan findes her: https://www.stokerpro.dk/download/file.php?id=18751
Jeg skiftede for nyligt. I mit tilfælde var det varmelegemet der var dødt (uendelig modstand målt over de 2 sorte ledninger). Og ja, sonden er urimelig dyr.
Mange tak!

Jeg fik en værdi, da jeg målte modstand over de 2 sorte - men jeg får stadig ikke en varm sonde. Jeg kan måler også 12,1v ved udgangen til de 2 sorte ledninger...nu er jeg forvirret... skal jeg så mon konkludere, at det er selve måledimserne (blå og hvid ledning) der er kaput? Tænker at strøm fra print vel er ok, når jeg får 12v fra udgang til sonden.?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af svanggaard »

Der skal være 5-6 ohm modstand målt over de sorte ledninger. Hvis ikke der er det, er sonden helt sikkert defekt.

Men som du selv er inde på kan der være andre årsager problemer. Umiddelbart ville jeg få fat i en ny sonde. Hvis ikke det hjælper kan du lægge den på lager. Det er selvf. surt hvis fejlen er en anden, men jeg tror ikke det er så nemt at måle sig frem til problemet, når der ikke findes et diagram.
Christian_stenstrup
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 nov 2017 16:13

Re: Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af Christian_stenstrup »

svanggaard skrev: 10 dec 2022 13:11 Der skal være 5-6 ohm modstand målt over de sorte ledninger. Hvis ikke der er det, er sonden helt sikkert defekt.

Men som du selv er inde på kan der være andre årsager problemer. Umiddelbart ville jeg få fat i en ny sonde. Hvis ikke det hjælper kan du lægge den på lager. Det er selvf. surt hvis fejlen er en anden, men jeg tror ikke det er så nemt at måle sig frem til problemet, når der ikke findes et diagram.
OK - dælme god information, tak! :) Jeg er ikke 100-meter mester i multimeter, så er ikke sikker på jeg gør det rigtigt. Jeg får ved 20k ohm indstilling, en værdi der hedder 1,06. Svarer det så til 1060 ohm? uanset, så er det vel ikke inden for skiven af hvad du oplyser=hoste op med mønter til en ny...? icon_cheesygrin.gif

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Død lambdasonde? bs+ 16 kw v.13

Indlæg af svanggaard »

Det hører med til historien at de 5-6ohm er ved 20C. Det står i databladet.

Hvis du har en konto ve A.O. er det nok billigste metode til at skaffe en ny/original.

Besvar