For mange piller ved høj drift

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
BrianA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jan 2015 06:16
Mit fyr: Scotte 16kw, Black Star 20, v. 6.33
Areal: 145
Fremviser gerne i postnummer: 9981

For mange piller ved høj drift

Indlæg af BrianA »

Først vil jeg gerne sige, at dette er mit første indlæg på dette forum, så bær over med mig hvis jeg spørger dumt :)

Jeg har en Scotte 16kw med styring version 6.33 + en Opop 20 kedel, som egentlig, ud fra min beskedne viden på området, har kørt ganske fornuftigt indtil videre.

I forbindelse med skift til nyt pillemærke (HP - Neova) besluttede jeg mig for, at lave en ny afvejning (så meget har jeg lært). Resultatet blev 1500g mod tidligere 1300g. Dette blev indtastet i autoberegneren, og jeg gik egentlig ud fra at det så bare ville køre.
Det kører også fint ved lav last, men når det kører 100% (VVB drift) ser det ud til, at der kommer alt for mange piller hvilket resulterer i sorte ubrændte piller i askeskuffen.

Jeg undrer mig lidt over, at brænderen er indstillet til en 20kw i styringen. Kan det have noget med problemet at gøre?

Hvordan løser jeg problemet bedst muligt?
Det letteste ville jo bare være at stille afvejningen tilbage til de 1300g hvor det kørte ok, men det er vel heller ikke optimalt?
Jeg har midlertidigt løst problemet ved at begrænse effekten til 50% hvilket er mere end rigeligt til at dække vores varmebehov. Kunne dette være en permanent løsning?

Jeg undskylder for de mange spørgsmål, men det er jo en jungle det her, omend også spændende :)

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

For mange piller ved høj drift

Indlæg af Smut 25 »

Velkommen til....

Først du skal ikke undskylde så sippet er vi heller ikk.....

Når du skifter mærke vil jeg anbefale og lave 3 vejninger også tag gennemsnittet på de 3
og jeg mener du bør skrue ned på 16 Kw og se om den ikke kan trække dit hus...

også justere din luft ind på 10% 50% 100% ydelse...
den kører for mange piller ind som den ikke når og får forbrændt...

også lige få udfyldt din profil med kvm og sådan det gør det meget nemmere og
give råd jeg kan jo ikke se om du fyrer 450 kvm op også er det nok derfor den står på 20 kw :D
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

For mange piller ved høj drift

Indlæg af pille bruger »

BrianA skrev:Først vil jeg gerne sige, at dette er mit første indlæg på dette forum, så bær over med mig hvis jeg spørger dumt :)

Jeg har en Scotte 16kw med styring version 6.33 + en Opop 20 kedel, som egentlig, ud fra min beskedne viden på området, har kørt ganske fornuftigt indtil videre.

I forbindelse med skift til nyt pillemærke (HP - Neova) besluttede jeg mig for, at lave en ny afvejning (så meget har jeg lært). Resultatet blev 1500g mod tidligere 1300g. Dette blev indtastet i autoberegneren, og jeg gik egentlig ud fra at det så bare ville køre.
Det kører også fint ved lav last, men når det kører 100% (VVB drift) ser det ud til, at der kommer alt for mange piller hvilket resulterer i sorte ubrændte piller i askeskuffen.

Jeg undrer mig lidt over, at brænderen er indstillet til en 20kw i styringen. Kan det have noget med problemet at gøre?

Hvordan løser jeg problemet bedst muligt?
Det letteste ville jo bare være at stille afvejningen tilbage til de 1300g hvor det kørte ok, men det er vel heller ikke optimalt?
Jeg har midlertidigt løst problemet ved at begrænse effekten til 50% hvilket er mere end rigeligt til at dække vores varmebehov. Kunne dette være en permanent løsning?

Jeg undskylder for de mange spørgsmål, men det er jo en jungle det her, omend også spændende :)
Følg denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Jarnved
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

For mange piller ved høj drift

Indlæg af Jarnved »

Hej Brian
Jeg har sat min til max. 70% ved opvarmning af varmtvandsbeholder, jeg har monteret varmtvands prioritering og har fundet ud af at 100% var i overkanten.
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

For mange piller ved høj drift

Indlæg af triumph »

I styringen kan du vælge om det skal være en 16 eller en 20 kw (brænderen er den samme, så det er ikke forkert at den er sat til 20 kw. Men hvis du kun har behov for 16 kw, så vælg det, så er du da sikker på at der ikke løber piller over kanten)
Som før skrevet, så skal du efter afvejningen, indstille blæseren, ved at fastlåse ydelsen i 100% - 50% - og 10%
Først fastlåses ydelsen på 100%, så justeres "blæser høj" til flamme får sorte spidser, og så lidt tilbage så de sorte spidser forsvinder
Så gøres det samme ved 50 og 10%

BrianA
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jan 2015 06:16
Mit fyr: Scotte 16kw, Black Star 20, v. 6.33
Areal: 145
Fremviser gerne i postnummer: 9981

For mange piller ved høj drift

Indlæg af BrianA »

triumph skrev:I styringen kan du vælge om det skal være en 16 eller en 20 kw (brænderen er den samme, så det er ikke forkert at den er sat til 20 kw. Men hvis du kun har behov for 16 kw, så vælg det, så er du da sikker på at der ikke løber piller over kanten)
Som før skrevet, så skal du efter afvejningen, indstille blæseren, ved at fastlåse ydelsen i 100% - 50% - og 10%
Først fastlåses ydelsen på 100%, så justeres "blæser høj" til flamme får sorte spidser, og så lidt tilbage så de sorte spidser forsvinder
Så gøres det samme ved 50 og 10%
Hej alle og tak for de gode svar

Jeg vil prøve at sætte brænderen ned til 16 kw, da 20 kw er mere end rigeligt til vores 145 m2, endda suppleret med en brændeovn.
Ideelt set burde jeg nok have en 10 kw, men fyret stod der da vi købte huset.

Kunne det ikke være en løsning at begrænse max. effekten til fx. 70%, har nemlig også haft problemer med, at fyret lukker ned efter VVB-drift pga. for høj kedeltemperatur når fyret har kørt på 100%.

Jeg vil prøve at justere fyret så godt jeg kan, har aldrig prøvet det før. Hvilke blæserindstillinger vil være et godt udgangspunkt hvis jeg stiller det på 16 kw?Mine nuværende indstillinger er 15-25-35 og under korrektion er indstillingerne 115-115-115.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

For mange piller ved høj drift

Indlæg af triumph »

Du kan max effekt til vvb, i styringen
Carsten p
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 jan 2015 12:47

For mange piller ved høj drift

Indlæg af Carsten p »

Jeg synes også jeg får for mange uforbrændte piller i min askeskuffe og jeg synes blæseren /flammen er fin er der en måde man kan regulere mængden af pilller ned på. hvad hvis man fortæller den at pillerne vejer mere end de gør kører den så ikke mindre ind?
Mvh cp
mike1975
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28 mar 2014 22:43
Mit fyr: Woody BS1016 10kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 10-18
Årligt forbrug: 5

For mange piller ved høj drift

Indlæg af mike1975 »

Måske for høj Blæserens, var løsning hos mig
Carsten p
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 jan 2015 12:47

For mange piller ved høj drift

Indlæg af Carsten p »

Det kan jeg prøve at sætte blæserens ned hvad vil i foreslå at den skal stå på?
Og er der en måde hvorpå man kan give den mindre piller?
Mvh Cp

Besvar