montere fangeren liggende

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
levi

montere fangeren liggende

Indlæg af levi »

PeterMA skrev:Hvorfor gør den det?
Pga flowet eller?
En alm. plan fanger er bygget op næsten ligesom en radiator - du har en bund, - og en top - og så har du alle de lodrette rør der kører fra bund til top.

Hvis du vender fangeren 90 grader, - så har du ikke en bund eller top længere (eller jo det har du, - der er bare ikke nogen rør), - lagdelingen i fangeren bliver derfor helt anderledes.

Det vil virke, - men effekten bliver voldsomt nedsat - 50 procent er højt sat, - og du kan godt være heldig det ikke er så voldsomt, - men det er med garanti mærkbart...

Når fangerne så igen kun er monteret i 23 grader, - så har du også et tab der - sammenlagt bliver tabet meget højt vil jeg mene.

Det kan du så kompensere for ved at montere flere m2 end du reelt har behov for..

levi

montere fangeren liggende

Indlæg af levi »

PeterMA skrev:Tror at vil snakker fordi hinanden:)
De fangere jeg har set på er alm. Pladefangere. De er ca 2x1m. Og står op ved normal montering. Hvordan vil de virke hvis de bliver drejet 90grader rundt. Og monteret på et tag med 23grader hældning stik syd:)

Ikke om de bliver monteret fladt på et garage tag fx :)
Ja den havde jeg misforstået - jeg troede du ville lægge dem på et fladt garagetag... :oops:
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

montere fangeren liggende

Indlæg af PeterMA »

levi skrev:
Ja den havde jeg misforstået - jeg troede du ville lægge dem på et fladt garagetag... :oops:
Det var det jeg regnede med;)
Kunne ikke helt forstå at den ikke ville virke;)
Vandet bliver jo skubbet rundt af en pumpe så det burde jo ikke have det store at sige hvordan de er sat op:)

Når jeg lige får tid vil jeg komme med en beskrivelse af projektet:)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Besvar