"Kvik start af Scotte"

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

"Kvik start af Scotte"

Indlæg af GDS-stoker »

Hej.
Jeg har et par spørgsmål vedr. opstart af min Scotte 16kw brænder, som jeg håber nogen her inde kan være behjælpelige med.:

Da jeg igår skulle "kvik-starte" min brænder i henhold til NBE´s justerings skema, ser jeg at man skal kende trækket i skorstenen, de har 5 niveauer fra " Ingen til Mega træk", jeg har en trækstabilisator på som, så vidt jeg har forstået, er stillet til at give et træk på max. 10pa. men er det, hvad de kalder for "alm. træk" ??

Luft i pause fyring.: Hvor standard er 100% !!
Jeg har sat min til 50%, hvad sætter i jeres til jeg vil mene at min skal endnu længere ned ???

Håber noget har et par tip omkring ovenstående.
Mvh
GDS-stoker

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af MHES »

Hej GDS-stoker,

Når du har en velfungerende trækstabilisator, indstillet til 10 Pa, så svarrer det til laveste eller næst laveste indstilling, altså ingen eller lavt træk.

Pausefyring er normalt ikke at foretrække, det er en funktion til at holde ild i brænderen når der ikke er behov for varme.
Funktionen består reelt i at dosere en portion træpiller ind på herden, køre blæseren på "fuld skrald" så der mommer ild i pillerne, for dernæst at stoppe blæseren.
Herefter gentages funktionen (piller ind og blæs) ind imellem i den max. tid man tillader pausefyring.
Ideen er at man så kan "starte op" igen uden brug af gløderøret, og derved få en hurtigere start og et mindre slid på gløderøret.
Ulempen er bare at de træpiller der forbruges under pausefyring kan anses som et direkte tab, da varmen (energien) fra dem ikke udnyttes særlig effektivt.
De fleste stiller max. pause tid til 0 = ingen pausefyring, og så er blæserindstillingen ligegyldig.

Hvis du vælger at køre med pausefyring, så skal blæseren stå så højt at den kan sætte ild i nydoserede piller, men samtidig så lavt at den ikke blæser dem ned i asken.
Prøv dig frem, men en værdi mellem 50 og 100% er nok meget fornuftig.

Hilsen
Michael
GDS-stoker skrev:Hej.
Jeg har et par spørgsmål vedr. opstart af min Scotte 16kw brænder, som jeg håber nogen her inde kan være behjælpelige med.:

Da jeg igår skulle "kvik-starte" min brænder i henhold til NBE´s justerings skema, ser jeg at man skal kende trækket i skorstenen, de har 5 niveauer fra " Ingen til Mega træk", jeg har en trækstabilisator på som, så vidt jeg har forstået, er stillet til at give et træk på max. 10pa. men er det, hvad de kalder for "alm. træk" ??

Luft i pause fyring.: Hvor standard er 100% !!
Jeg har sat min til 50%, hvad sætter i jeres til jeg vil mene at min skal endnu længere ned ???

Håber noget har et par tip omkring ovenstående.
Mvh
GDS-stoker
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af GDS-stoker »

Hej Michael.
Tak for hjælpen, så kan jeg komme lidt videre med div. justeringer.
Som brænderen kører lige nu, går den faktisk ikke på pause fyring, men "luller" afsted mellem ca. 10% last som det laveste og max. som er stillet til 70%.
På lav ydelse er flammen meget gul med tendens til sorte spidser, så der skal gøres et eller andet, sikkert noget med en "Skamol Fætter".

Mvh
Jens.
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af MHES »

Hej Jens,

Skamol-fætter, tja måske, men ikke sikkert.
Skamol-fætteren kan være nødvendig for at få en ordentlig forbrænding ved ekstrem lav last, men er normalt ikke nødvendig.
Jeg har selv kørt en del med skamol-fætter, men fandt til sidst frem til at brænderen faktisk fungerer udemærket uden.
Gul flamme med tendens til sorte spidser i lavlast, er slet og ret et spørgsmål om at sænke mætning lav eller øge blæs lav.
Din forbrænding i lavlast er for fed :)

Hilsen
Michael
GDS-stoker skrev:Hej Michael.
Tak for hjælpen, så kan jeg komme lidt videre med div. justeringer.
Som brænderen kører lige nu, går den faktisk ikke på pause fyring, men "luller" afsted mellem ca. 10% last som det laveste og max. som er stillet til 70%.
På lav ydelse er flammen meget gul med tendens til sorte spidser, så der skal gøres et eller andet, sikkert noget med en "Skamol Fætter".

Mvh
Jens.
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af GDS-stoker »

Hej Michael.
Det hjalp en del at få justeret ind efter " ingen el. lavt træk" ,kan nok godt tåle at blive "strammet" en anelse mere på lav last, men jeg mener ikke jeg kan justere på blæser hastigheden på min styring, kun på pillemængden, min styring er en SCOTTE / Woody, chip 4.13, jeg er ikke klar over om de nyere chip´s har mulighed for justering af blæser hastighed !!
Jeg har ilt styring/måler på, men den ligger ret højt, mellem 15 og 18-19 %, den er kalibreret, viser 20,9% ved opstart, så jeg skal nok på jagt efter div. utætheder på kedlen ( Dor 16 )
Ellers kører det ganske pænt.

Hilsen
Jens

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af Ollii »

Hvis du holder set knappen inde mens du tilslutter strøm på fyret kan du justere blæse hastighed der. Du finder en god oversigt i forum under drosling af scotte.

M.v.h. Ollii.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af MHES »

Hej Jens,

Du kan justere blæs høj og lav vha. interface (tilslutning til PC).
Du kan også afblænde 50% af indsugningshullet på blæseren, og derved nedsætte dens virkningsgrad,
eller du kan følge denne gamle vejledning til at gøre det via tasterne på styringen:
OBS OBS du bør ikke sætte blæser til værdi under 5 hvis den er sort og 8 hvis den er grå.
Når man har en 100 trins Scotte 16 kw, kan man justere blæserens indstilling for følgende:
A : BLÆS LAV
B : BLÆS HØJ
C : BLÆS EL
D : BLÆS PAUSE
E : BLÆS RENS
F : KW

Inden du går videre bør du nok notere dine indstillinger, da der kan ske en resetning til standard.

For at kunne ændre indstillingerne, skal man gøre følgende:
- Sluk for strømmen til styringen.
- Hold "SET" inde samtidig med at der tændes for strømmen igen.
- Bliv ved at holde "SET" inde, indtil displayet viser Axxx

xxx er den aktuelle værdi, eks. A010
Styringen vil nu vise værdierne for de 6 indstillinger, én efter én, og man kan justere dem med "PIL OP" og "PIL NED" mens de vises (husk at være lidt rap på fingrene, da styringen selv skifter efter kort tid uden tastetryk).

Indstilling af de enkelte parametre:

BLÆS LAV:
% strøm til blæseren i laveste trin (10% effekt).

BLÆS HØJ:
% strøm til blæseren i højeste trin (100% effekt).

BLÆS EL:
% strøm til blæseren, som den skal ende på efter maks. tændtid.
Ved el-tænding starterblæseren ved laveste strøm, og regulerer sig selv lineært op til denne indstilling, over den maksimale accepterede tændtid som er indstillet i menuen C

BLÆS PAUSE:
% strøm til blæseren når den pausefyrer.

BLÆS RENS:
% strøm til blæseren når den renser.

KW :
Bruges som infomation til interface hvis man har dette

Efter alle punkter er gennemgået, viser displayet en sammenstilling af alle værdier, og skifter herefter til alm. drift (som før afbrydelsen).

OBS
Alle egne indstillinger i alm. menuer (Kedel temp., pillemængde i højlast, pillemængde i lavlast osv.) kan være overskrevet med fabriks-indstillingerne.



Held og lykke
Michael
GDS-stoker skrev:Hej Michael.
Det hjalp en del at få justeret ind efter " ingen el. lavt træk" ,kan nok godt tåle at blive "strammet" en anelse mere på lav last, men jeg mener ikke jeg kan justere på blæser hastigheden på min styring, kun på pillemængden, min styring er en SCOTTE / Woody, chip 4.13, jeg er ikke klar over om de nyere chip´s har mulighed for justering af blæser hastighed !!
Jeg har ilt styring/måler på, men den ligger ret højt, mellem 15 og 18-19 %, den er kalibreret, viser 20,9% ved opstart, så jeg skal nok på jagt efter div. utætheder på kedlen ( Dor 16 )
Ellers kører det ganske pænt.

Hilsen
Jens
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af GDS-stoker »

Hej igen.
Interface er med i overvejelserne, men det må komme lidt senere, så det bliver den på "manuelle" måde.
Men tak for info, det må prøves.
Mvh
Jens
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af Ollii »

Angående interface kig her.
viewtopic.php?f=137&t=5089
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: "Kvik start af Scotte"

Indlæg af GDS-stoker »

Hej Olli.
Ja, jeg har luret denne tråd, og downloaded softwaren, det virker meget "fornuftigt", har bare ikke haft tid til at gøre mere ved det endnu, men det kommer.
Mvh
jens

Besvar