Side 1 af 3

Rep. af relækort

: 06 dec 2008 21:01
af fløjte
Er der nogen der med held selv har repareret relækortet, hvis blæseren ikke vil køre.

Min er begyndt at drille lidt hvis den har stået lidt uden at køre.

Som der også står et andet sted på dette forum, så ligner der bare et par modstande de er brændt af.

MHV Michael

Re: Rep. af relækort

: 06 dec 2008 21:13
af Julehund
man kan godt selv skifte komponenter på et print, problemet opstår kun hvis man ikke kan se hvad der har sidder før!!

Re: Rep. af relækort

: 06 dec 2008 21:30
af fløjte
Med min elektronik til husbehov viden, så er det farve koder de ringe i forskellige farver der er på modstandene.
De kan stadig ses så det er nok noget en elektronikmand kan hjælpe med at finde.

Det kunne blot være interestant at vide om der var nogen der havde prøvet eller om der er en grund til at de brænder af.
MVH Michael

Re: Rep. af relækort

: 06 dec 2008 21:38
af Troldmand.
Hvis du stadigt kan se farveringene og farven på ringen, tror jeg ikke de er brændt af. En lodning kan godt blive træt med tiden. Mange gange op og ned i temperatur svækker lodningen og tilsidst ingen forbindelse. Kan du selv lode? Så måske lige lode dem efter. Kunne være årsagen til dit problem...

Re: Rep. af relækort

: 06 dec 2008 21:51
af fløjte
Det er et Passat prob. at netop disse 2 modstande på relækortet bliver varme, og til sidst brænder af.
Så får blæseren ikke nok strøm og står blot og brummer.
Alternativet er en nyt relækort, og det er ikke helt billigt.

Re: Rep. af relækort

: 06 dec 2008 22:03
af Troldmand.
fløjte skrev:Det er et Passat prob. at netop disse 2 modstande på relækortet bliver varme, og til sidst brænder af.
Så får blæseren ikke nok strøm og står blot og brummer.
Alternativet er en nyt relækort, og det er ikke helt billigt.
Ok. Og du er sikker på det ikke er lodningerne ????
Nye modstande kan sagtens fås, når du kan se farverne på ringene.

Re: Rep. af relækort

: 28 dec 2008 10:08
af Martin_C2
Hej

Det problem i beskriver, er lige sket for mig.... er nu på 3 dag uden varme.......

Jeg har derfor skiftet de to modstande på relækortet.

Der skal bruges en 12kOhm 1,6W modstand og en 15KOhm 0,25 W modstand.
Men det har desværre ikke hjulpet. Er der nogen der ved at om der skal skiftes andet?

Jg kan måle mig frem til at udgangen giver 230-240 Volt når motoren ikke er sat til, men ligeså snart den sættes til, går den mod 0 Volt.


Jeg fik igår faktisk fat i et andet relækort, desværre havde den samme problem og det hjalp heller ikke at skifte modstandene på det kort...
Det skal siges at blæseren slet ikke vil starte, selvom den kommer over 50%, men det fungere udmærket med 230 Volt fra stikkontakten

Fyret:
C2 fra 1998, med eftermonteret iltstyring.






Venlig Hilsen
Martin Birkkjær

PS. Glædelig jul og godt nytår.

Re: Rep. af relækort

: 28 dec 2008 10:17
af Troldmand.
Hej
Prøv at efterlode alle de lodninger der har med blæseren at gøre, lodninger der ofte udsættes for op og ned i temp bliver trætte. Ofte kan det ikke ses uden brug af kraftigt forstørrelsesglas, omkring komponenten ses et brud, og ofte kan komponent benet vrikkes lidt i lodningen....

Re: Rep. af relækort

: 28 dec 2008 10:39
af Bop
Hej kan huske min svoger har måtte skifte print på hans c1 for nogle år siden kan bare ikke huske prisen.

Nå men uden at spille for klog så kunne det godt lyde som et relæ med dårlig kontakt hvis du siger du kan måle spænding og så snart den får modstand forsvinder den
nu aner jeg ikke om de relæer på en passat er til at åbne ellers må du jo skifte det ud som er galt du hvis du kan hitte hvilket et men det må der være nogen der ved om ikke andet så nogen ved passat.

Er det så loddet på print så kan det godt være noget lort at lodde af men burde kunne lade sig gøre.

:great: Kommer jo også an på prisen af et nyt print om det er værd at rode med ! Godt kommende Nytår

Re: Rep. af relækort

: 28 dec 2008 11:34
af Raverlution
hej.

havde samme problem på min sidste år. det er 2 modstande + et relæ som stiger af. men min kunne godt køre den skulle bare have fuld kraft i blæseren. men senere gik det også i stykker. + at brændselsmotoren også skal stilles højere op fordi der brændte noget af der også. et ombytningsrelækortkoster mellem 1800 og 2200 kr. + moms og den nye model kabstyring med ilt koster 5500 kr + moms. den købte jeg sidste år og det har været en succes den kan køre 30 % længere ned i ydelse end den anden + det hele passer sig selv. ingen justering og det tager max ½ time at montere også har du os drukket en øl :)