Side 1 af 2

Iltstyring!

: 12 nov 2008 07:38
af T-race
Hej jeg er igang med at rode med iltstyring med hvilken sensor der kan bruges og hvordan det kører. Det er lidt mere overskuligt at skrive tingene her. Input af alle arter er velkommen. Nå den første sensor var defekt under kalibrering røg den op og ned i tallene så ud med den. Så fik jeg en beru sensor. Den er bare stabil under kalibrering og ligger stabilt på 20-21% og når jeg stikker en lighter hen og trykker på gassen farer den også med i % og har stille og roligt op igen. Men når sonden har ligget i en time oven på kedlen i fri stille stående luft falder den til 14-16% skal lige siges at kalibreings tallet startede på 0 og hver gang jeg gen kalibrere efter at % er faldet stiger kalibrerings tallet med 10 point hver gang men ikke før den er faldet ned efter en times tid og sådan kan jeg blive ved. Nogen der har nogle ideer eller skal jeg få fat i en anden sensor til test.

Re: Iltstyring!

: 12 nov 2008 12:04
af T-race
Nu har jeg så lige været hjemme forbi og kigge til sonden og den var ikke faldet i % siden jeg kalibrerede den i morges jeg prøvede lige at gøre det nu og den blev på ( 61 ) så nu er jeg spændt på hvad den gør når jeg kommer hjem.

Re: Iltstyring!

: 12 nov 2008 13:19
af epo
Jeg har rodet lidt med den billige sonde fra Biltema.
Det virker som om et af problemerne med nogle sonder (ihvertfald denne) er at den ikke kommer højt nok op i temperatur...

Jeg kan snildt få den til at vise 21% stabilt i fri luft. Lige indtil den har været nede og snuse til røgen i en periode, så er værdien pludselig en helt anden (f.eks. 16%), som om den er blevet sodet til, og ikke kan brænde soden af selv. Den kan komme tilbage til 21%, hvis jeg "brænder" den godt af med en gasbrænder.

Hvis jeg istedet giver den ekstern forsyning på 15Vac på de hvide ledninger (istedet for de 12Vac som Scotten leverer) så bliver den også meget mere stabil (og meget varmere :shock: ).
Har prøvet at isolere "huset" på den lidt, og lukke selve probe spidsen lidt til, for at mindske afkølingen, men det virker stadig ikke ved 12V icon_frown.gif

Det der Zirkonium, som er det aktive stof, skal nu også være 350C varmt, for at fungere ordentligt, samtidig med at høj temperatur er nødvendig for at holde sod og skidt væk.
Derfor min konklusion, at en "almindelig" lambda sonde ikke duer til fastbrændsel. Der er nok en grund til at LSM11 er lidt dyrer :roll:

Måske jeg laver en lidt mere permanent 15 V forsyning til min sonde, og lader den køre - bare for at se om den forbliver stabil/funktionel...

Lige et tip:
I stokerkontrol kan du f.eks. sætte en timer til at slukke fyret i én time hver dag. Så kan du dagligt checke på grafen at ilt% kommer op på den 20-21%, som den skal, når fyret er slukket.

Re: Iltstyring!

: 12 nov 2008 14:40
af T-race
Den jeg har til test blir så varm at ved en hurtig berøring svitser jeg huden lidt. Prøv evt. Med en strømforsyning der kan give lidt flere amp.

Re: Iltstyring!

: 12 nov 2008 23:05
af epo
T-race skrev:Den jeg har til test blir så varm at ved en hurtig berøring svitser jeg huden lidt. Prøv evt. Med en strømforsyning der kan give lidt flere amp.
Har checket at Scotten føder den med 12Vac - med lambda'en tilkoblet. Så det er ikke strømmen den er gal med... Med 15Vac trækker den godt én ampere - og bliver også så varm at en våd finger syder :twisted:

Re: Iltstyring!

: 13 nov 2008 18:23
af T-race
skal jeg selv hen og regne ud hvilken ilt% der er best og køre med...

Re: Iltstyring!

: 13 nov 2008 18:28
af petaas
Normalt siger man at en optimal forbrænding udvikler 13 % CO2. En groft forsimplet regnestykke siger 21% - 13 % = 8 % ilt

De 21 % er iltinhold i den luft vi indånder

Re: Iltstyring!

: 13 nov 2008 18:37
af T-race
det vil sige at optimal forbrænding i høj last er 8% hvad med lav

Re: Iltstyring!

: 20 nov 2008 18:09
af T-race
succes nu hat jeg fundet en lambda sonde der er super stabil.... lsh 6 bosch nummer 285 003 074..Fra en peugeot 305 fra en ophugger 100kr den skulle lige kalibreres et par gange og så holder den % erne

Re: Iltstyring!

: 20 nov 2008 21:39
af Ole S.
T-race skrev:succes nu hat jeg fundet en lambda sonde der er super stabil.... lsh 6 bosch nummer 285 003 074..Fra en peugeot 305 fra en ophugger 100kr den skulle lige kalibreres et par gange og så holder den % erne
Hej

Mon du ikke mener peugeot 306 eller 205. En peugeot 305 er vidt en ret sjælden sag fra midtfirserne, og jeg er ret overbevist om der den var uden kat. :lol: