Side 1 af 1

Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten

: 04 nov 2008 06:40
af KlausB
Jeg har for 8 dage siden fået installeret et Passat C2 efter at være blevet sagt op af fjernvarmen da de nedlægger den linie som jeg var koblet på. Mit Passat køre udmiddelbart fint men med en meget lav røggas temperatur 100-120 grader celcius. Det er selvfølgeligt fint nog at få en god afkøling men ifølge instruktions bogen skal den ligge på 140grader. Der er iltstyring men ikke nogen træk regulering. Der er også megen kondens i min skorsten som ses ved den øverste renselåge, der løber vand ud og ned af skorstenen. Skorstenen er en helt ny enkeltmodul skorsten fra Schiedel/Isokern. Er det et problem eller er det kun ved lågen der dannes kondens da den er af metal og ikke isolerende? Må fyret køre med så lav røggastemperatur?

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten

: 04 nov 2008 07:29
af Flunk
Jeg kører selv med en røgtemperatur på ca. 100 grader ved en last på ca. 25-30% for nærværende.
Når det bliver koldere stiger lasten og herved røgtemperaturen
Sidste vinter lå den typisk på 120-130 grader.
Jeg har en ældre isokern skorsten, og har aldrig haft problemer med kondens.
Har du isoleret dit røgrør fra kedel til skorsten?
Mit er isoleret med 50 mm.
Har du trækstabilisator på, det hjælper til at holde skorstenen tør?

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten OG kedlen

: 04 nov 2008 09:43
af Frans
Hej Klaus B (og Flunk)
Jeg har det samme problem tror jeg. Vi købte en ny passat C1 for en måned siden og alt kører som det skal. Der kom dog rimelig meget kondens i kedlen; der stod faktisk hele tiden 1 cm vand ovenpå kedlen, blandt topperne af de 9 spiraler, er det ikke ret ekstremt? Vandet forsvandt ved at fjerne 3 spiraler, forbruget gik dog rigtig meget op med det samme (ingen overraskelse selvfølgelig) .
Nu har jeg også læst ordet trækstabilisator på dette forum flere gange og det lyder som det kan være løsningen af problemet (ikke også?). Jeg er dog også lidt bekymret for selve skorstenen, den har nemlig 4 vinkler på 90 grader inden den går oppe. Kan det også være en del af problemet?

mvh Frans
hus på 150 kvm, ok isoleleret, DLG træpiller, forbrug på 18 kg/dag, skorsten er isoleret med 50 mm, fyr rummet er på 12 kvm og er ikke isoleret, og jeg har INGEN trækstabilisator

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten

: 04 nov 2008 10:11
af Flunk
Hej Frans

Hvad er din røgtemeratur?
Trækstabilisator kan hjælpe på kondens i skorstenen, og måske sænke dit forbrug lidt.
Hvor højt er din skorsten, og er det muret med isokern eller stål?
Har du haft problemer med for lidt skorstenstræk?

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten OG kedlen

: 04 nov 2008 10:30
af thy
Frans skrev:Hej Klaus B (og Flunk)
Jeg har det samme problem tror jeg. Vi købte en ny passat C1 for en måned siden og alt kører som det skal. Der kom dog rimelig meget kondens i kedlen; der stod faktisk hele tiden 1 cm vand ovenpå kedlen, blandt topperne af de 9 spiraler, er det ikke ret ekstremt? Vandet forsvandt ved at fjerne 3 spiraler, forbruget gik dog rigtig meget op med det samme (ingen overraskelse selvfølgelig) .
Nu har jeg også læst ordet trækstabilisator på dette forum flere gange og det lyder som det kan være løsningen af problemet (ikke også?). Jeg er dog også lidt bekymret for selve skorstenen, den har nemlig 4 vinkler på 90 grader inden den går oppe. Kan det også være en del af problemet?

mvh Frans
hus på 150 kvm, ok isoleleret, DLG træpiller, forbrug på 18 kg/dag, skorsten er isoleret med 50 mm, fyr rummet er på 12 kvm og er ikke isoleret, og jeg har INGEN trækstabilisator

kan spiralerne ikke sættes i igen nu hvor konsendensen er væk

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten

: 04 nov 2008 14:44
af Frans
Hej,
Thy: ja, jeg har sat 2 (ud of 3) spiralerne ind igen, og det ser ud som vandet kommer tilbage igen...skal nok finetunes en lidt på den måde
Flunk: røgtemp med 9 spiralerne var omkring 70-80, med 6 spiralerne omkring 120.
Skorstenen er i alt omkring 6-7 meter høj (+1 meter, inklusiv sving) . Den er muret, men vi fik en skorsten af stål ind i denne murede skorsten. Jeg tror trækket er OK, når jeg åbner låget finder røget stadigvæk vejen til skorstenen.
mvh
Jehan

Re: Lav røjgas temperatur/ kodens i skorsten

: 13 nov 2008 21:52
af MIC
Hejsa med jer.
Jeg har også lige startet min nye Passat c2 op, og kunne heller ikke forstå at jeg ikke kunne få røgtemp over 90 grader. Der løb sod ud af røgrøret hvor det var samlet.... Det løste jeg ved at pille nogle af spiralerne ud. Men det viser sig så at når fyret har kørt et par uger og det hele soder lidt til så får man en fornuftig røgtemp og kan sætte flere spiraler i igen. Lige når jeg har renset, er røgtemp også ret lav, men jeg vil mene at bare den er over 100 må det være godt.

Det skal være trækstabilisator, da fyret ellers trækker for meget luft gennem blæseren, når det stormer uden for. den koster 400-500 kr og tager dig og en vinkelsliber 20 minutter at montere.

MVH Michael
MVH Michael