Side 1 af 2

"Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 13:39
af Walder
Kan man kører økonomikørsel med et pillefyr?

Det siges at den bedste udnyttelse opnås ved at ”brænde igennem” – men hvorfor har Baxi så både høj og lav ydelse?
Min påstand er at kan man opretholde den krævede temperatur til opvarmning og vand ved en lav kedeltemperatur samt lav røggas temperatur – vel at mærke med den ren forbrænding (rigtig iltprocent) – har man den mest økonomiske ydelse af pillefyret.
Men er min påstand rigtig?
Hvordan skal fyret egentligt køre for at få mest for pengene?
Kig på en diesel motor – den er i princippet mest økonomisk lige før man når max moment – og det er jo ikke i tomgang.
Forleden havde vi heldagsregn, og her stillede jeg fyret til en røggas temperatur på omkring de 90 grader. Jeg havde den fornødne varme og brugte 18 kg. (Jeg tror faktisk at jeg havde lidt for meget luft på!) Og hvordan kender jeg så lige mit aktuelle forbrug? viewtopic.php?f=22&t=2822 :great:
I dag har vi samme situation men nu har jeg øget røggas temperaturen til ca. 120 grader. Forbruget ser ud til at lande på ca. 16,5 kg for 24 timer – altså lidt højre temperatur samt lavere forbrug.
Jeg har før prøvet med endnu højere ydelse, men også med et større forbrug!
Jeg opererer med en kedel temperatur på 65 grader.
(Kunne Baxi ikke lave en mulighed for at vælge en fast røggas temperatur i deres iltstyrings modul? Så skulle man jo bare vælge iltprocent samt røggas og styringen klarer resten :shock: )

En anden ting i denne sammenhæng:
Angående retur temperatur: Det anbefales at denne ikke er under 60 grader af hensyn til tæring på kedlen. Jeg går her ud fra at det er kondensering i røg rørene man mener??? Jeg har i forbindelse med installering af solvarme sat dennes styring til at tænde og slukke for pumpen på fyret alt efter behovet for varme (det vil sige at kalder huset på mere varme end solvarmen giver, tændes pumpen på fyret samt der åbnes for en motorventil så vandet kan cirkulerer) Når pumpen starter kan temperaturen falde til omkring 50 grader inden fyret er kommet godt i gang (Vandet i kedlen bliver sendt ud i systemet), men herefter stiger temperaturen igen, og når pumpen igen slukker, vil ”eftervarmen” få kedlen til at stige til omkring 70 grader.
Jeg har ikke set skyggen af kondens.
Er jeg helt galt på den?

Walder

Re: "Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 13:47
af Ole S.
Hej

Grunden til at baxi forlanger 60gr på retur har, mig bekendt, ikke noget med røgrør at gøre. Men er for at undgå kondens i kedlen, og dermed tæring.

Re: "Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 13:48
af Walder
Kondens i kedlen - skal man ikke så kunne se det - hvis der altså er kondens?

Re: "Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 13:52
af Ole S.
Hej

Hmm er ikke den store ørn udi baxi. Tror ikke nødvendigvis det kan ses, kan måske ske bagved aske og lignende.

Re: "Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 14:00
af Walder
Da jeg ikke er uddannet i VVS har jeg jo måtte prøve mig frem
Som jeg forstår er kedlen den del af fyret der optager varmen fra røggassen og tilføre denne varme til vandet.
I såfald må kedlen have 2 flader - en flade der er konstant i vand og en flade der alene bliver påvirket af røggassen.
Den del omfatter så brændkammer, røgrør og så "bagstykket" af en Multiheat 1,5.
Derfor mener jeg jo at kommer der kondens, vil det højest sansynligt være i røgrørerne - først??

Hvad siger andre?

Walder

Re: "Økonomi kørsel"

: 26 okt 2008 16:51
af thy
kosendens kommer ved en temperatur forskel i frem og retur på over 15 grader....
så kan der forkomme konsendens i selve kedlen/brændkamer...

det smarte ved høj og lav er at man kan sætte lav til en ydelse der er i underkanten og så have den høje til at hente det tabte hvis det kommer så vidt...

høj og lav er jo mest til kørsel uden iltstyring..... da styringen faktisk er IKKE selv justerende, som iltstyringen er så ,høj er jo bare en super ting lige at have ekstra med iltstyringen..

iltstyringen gør jo også at kedlen kører med forskelige røgtemp og derved holder sig renere længere

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 08:58
af Walder
Hej Thy.

Vil det sige at de 60 grader i bund og grund er lige meget hvis man bare kan holde forskellen nede under 15 grader?

Det betyder at det åbenbart er sundere at køre med 40 ind og 45 ud istedet for 60 ind og 76 ud? (bare en lille provokation :twisted: )

Walder

Ps.
Check evt. dette link (har dog ikke fundet noget omkring de 60 grader)
http://pellets.dk-teknik.dk/cms/site.aspx?p=462

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 09:06
af H.S
Hej Walder
vandet der er i "røgen" fra forbrændingen bliver frigivet /bliver til væske ved Temperatur lige under 50°C (mener det er 48)
Så hvis du kommer under det på din røggas vil den begynde at kondenserer.

--

Walder skrev:Hej Thy.

Vil det sige at de 60 grader i bund og grund er lige meget hvis man bare kan holde forskellen nede under 15 grader?

Det betyder at det åbenbart er sundere at køre med 40 ind og 45 ud istedet for 60 ind og 76 ud? (bare en lille provokation :twisted: )

Walder

Ps.
Check evt. dette link (har dog ikke fundet noget omkring de 60 grader)
http://pellets.dk-teknik.dk/cms/site.aspx?p=462

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 09:15
af Walder
Hej Henrik.

Er det uanset røggastemperaturen?

Så må de 60 grader "bare" være en anbefaling for at sikre en "buffer".

Walder

PS.
Når vi har heldags sol, kan den alene holde varmen i huset, og fyret holder pause :P

Re: "Økonomi kørsel"

: 27 okt 2008 16:36
af H.S
Walder skrev:Hej Henrik.

Er det uanset røggastemperaturen?

Så må de 60 grader "bare" være en anbefaling for at sikre en "buffer".

Walder

PS.
Når vi har heldags sol, kan den alene holde varmen i huset, og fyret holder pause :P
Hej
Det røggas temp. der ikke må komme under
Men der er også noget med syre der bliver frigivet på kedel fladen
ved en lidt højre temp.
Min røggas temperatur ligger på omkring 70 til 110 °C alt efter ydelse
Men er det ikke bedre at bruge T 300 til at styre din fremløbs temperatur / flowhastighed
efter ude temperaturen
NB. det bliver sjovt at se efter vinter om det giver et lavere forbrug også om vinteren
-