Side 1 af 3

Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 13:14
af neonus
Hej.

Som nogle af jer ved har jeg fået min woody / opop 418 løsning op at køre.
Idag var så første dag, hvor jeg ville prøve at rense dyret.

Da jeg åbner den bagerste luge på kedlen ser jeg til min store skræk at den lækker. Ikke meget, men der kommer små dråber vand.


Billede

Billede

Som det ses på billedet er det lige der hvor røgspjældet lukkes op imod. Har i andre en lignende svejsning på jeres kedel? Eller er min kedel tidligere blevet repareret (helt ny købt hos sanistaal).

Hvordan skal jeg forholde mig? Hvis Sanistaal vil skifte kedlen vil de vel ikke betale for en vvsér der skal fra / tilkoble?

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 14:29
af Julehund
tror de står med aben!! men det er jo bare at gi dem et ring!
men træls er det sgu!

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 16:32
af Stokerservice
kedlen skal da ikke skiftes, den skal da bare svejses

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 16:41
af epo
Min OPOP har ikke sådan en svejsning som din. Så det må være en reparation - sikkert fra fabrikkens side. De har bare ikke fået gjort det ordentligt. Plejer ellers at være fortaler for OPP :/

Det smarteste var nok hvis du fik Sanstål til at sende én ud for at reparere den - på deres regning naturligvis. Det er trods alt bare en simpel svejsning der skal til :)

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 16:50
af Troldmand.
Jeg ville godtnok forlange en ny kedel. Det er ikke bare en svejsning, ka' da slet ikke lade være at tænke på, om det er et udtjent gammelt lig, der lige har fået en lap, og så starter på et nyt liv.

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 17:29
af Ole S.
hej

Jeg er fuldstændig enig med Trolle. Du skal da absolut ikke stille dig tilfreds med en kedel der er repereret/svejset, (hvis det er tilfældet). Det er en omér Sanistål. Jeg mener, hvem vil stille sig tilfreds, hvis man har indkøbt f.eks. en ny bil, og finder ud af efterfølgende at den er svejset i vangerne.

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 17:56
af epo
Hvis en ny bil har en defekt svejsning, som opdages i fabrikkens egenkontrol - mon den så kasseres som skrot? Næææ... svejsningen repareres, og bilen sælges på lige fod med de andre nye biler.
At OPOP så åbenbart er dårlige til at reparere i deres produktion er en anden sag :(

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 18:20
af Troldmand.
"""som opdages i fabrikkens egenkontrol """

Jaja epo, men så har den jo heller ikke været solgt, vel.

Er den først havnet hos en ny forbruger, med en lapning og dårlig svejsninger - ja måske endda en lapning, fordi den er en tusse gammel og gennemrustet. En gang hurtig sandblæsning, får den jo hurtigt til at ligne en ny, og hvem bemærker lige en lille lap. Træls den lige var utæt der. Tydeligvis er den ikke trykprøvet efter lapningen.
Nej ud med den. En ommer som Ole siger.

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 20:09
af epo
Naturligvs er det da lettest bare at sige "ommer"... Men hvordan er reglerne egentligt? Tror ikke man kan forlange at forhandleren skal komme og ombytte. Det gør de jo heller ikke, hvis jeg har købt en defekt brødrister i Bilka...

Hvis man selv skal komme med varen for at få den ombyttet til en ny, så vil jeg da hellere bare få den fikset. Selvom en OPOP er lille og fiks, så er det stadig 170kg man skal bakse rundt med samt driftstop, tid fri fra arbejde og så videre...

(Nu ved jeg godt du ikke arbejder grundet velstand, Troldmand, men os "nye" er jo ikke helt nået dertil... ;) )

Sanistål er vel bare forpligtet til at ombytte, hvilket sikkert indebærer at den defekte kedel bliver sendt til deres leverandør (NBE/BioPower ?!) og de må vente på en ombytter herfra. Muligvis det så er den oprindelige der vender tilbage. Så ville cirklen jo være fulendt - ellers ender den hos den næste kunde...

Re: Utæt opop kedel

: 05 okt 2008 20:49
af smalspor
O jo. Du kan sandelig godt forlange at forhandleren skal komme og ombytte. Og forhandleren skal også sørge for transporten når der er tale om en så stor en ting (Og betalingen for transporten påhviler også forhandleren). Desværre er der mange forhandlere der tror at det skal kunden betale for. Forbruger rådet er dog af en anden opfattelse. Det samme er købeloven. En brødrister købt i Bilka kan man jo sagtens have med i offentlig transportmiddel. Det er sq lidt sværere med en kedel på 170 kg. Så lang tid at det er sket indenfor 6 måneder fra du har modtaget kedlen, så betegnes manglen som at have været fra starten af og så er forhandleren forpligtet.