Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Museau2022
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2022 18:37
Har takket: 3 gange

Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Museau2022 »

Hej,
Vi har et Baxi Multiheat 2,5 pillefyr til opvarmning af 165 m2, vi bruger 9 paller træpiller (à 975 kg i bedste kvalitet) om året, fyret er slukket i sommermånederne (gnms. ca. 2,5 mdr/år).
Jeg har læst flere steder, at mange bruger under det halve til opvarmning, som mener, at vi bør skifte fyret ud med et nyere, da det er et dårligt fyr, vi har. Jeg kan ikke se i instruktionen til vores Baxi fyr, hvad virkningsgraden er, men da fyret er omkring 18 år gammelt, er det jo nok ikke nær så højt, som de nyere pillefyr.
Fyret kører uden problemer trods alderen, så der er ingen udgifter der p.t. Men kan det betale sig at skifte det ud med et nyere pillefyr? Altså hvis man blot kigger på forbruget af træpiller? Nu hvor de koster 5000 kr./palle, skal der jo ikke så meget til at tjene det hjem, hvis der er en reel besparelse.

Vores hus er en nedlagt landejendom fra 1920 med krybekælder, så ikke et gennemisoleret nybygget hus, men der er nyere vinduer i og flere rum er renoverede med ny indermur, isolering mv., men naturligvis stadig ikke at sammenligne med nybyggerier i dag.

Og hvis det kan betale sig, er der så nogen, der ved, hvilket pillefyr, der ville være en god erstatning?

På forhånd tak for indspark :-)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af thy »

Museau2022 skrev: 18 okt 2022 20:20 Hej,
Vi har et Baxi Multiheat 2,5 pillefyr til opvarmning af 165 m2, vi bruger 9 paller træpiller (à 975 kg i bedste kvalitet) om året, fyret er slukket i sommermånederne (gnms. ca. 2,5 mdr/år).
Jeg har læst flere steder, at mange bruger under det halve til opvarmning, som mener, at vi bør skifte fyret ud med et nyere, da det er et dårligt fyr, vi har. Jeg kan ikke se i instruktionen til vores Baxi fyr, hvad virkningsgraden er, men da fyret er omkring 18 år gammelt, er det jo nok ikke nær så højt, som de nyere pillefyr.
Fyret kører uden problemer trods alderen, så der er ingen udgifter der p.t. Men kan det betale sig at skifte det ud med et nyere pillefyr? Altså hvis man blot kigger på forbruget af træpiller? Nu hvor de koster 5000 kr./palle, skal der jo ikke så meget til at tjene det hjem, hvis der er en reel besparelse.

Vores hus er en nedlagt landejendom fra 1920 med krybekælder, så ikke et gennemisoleret nybygget hus, men der er nyere vinduer i og flere rum er renoverede med ny indermur, isolering mv., men naturligvis stadig ikke at sammenligne med nybyggerier i dag.

Og hvis det kan betale sig, er der så nogen, der ved, hvilket pillefyr, der ville være en god erstatning?

På forhånd tak for indspark :-)
tja er huset utæt osv.. så vil nyt fyr også bruge meget..

virkningsgrad er 86-88 ca

er den optimeret i indstillinger eller kører den standart

der er flere gode modeller men de er jo naturligt dyre end end de billige så den del vil jeg ikke blande mig i
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af triumph »

9 paller træpiller af 975 kg til 165 m2.
Hvis huset har døre og vinduer, så lyder det af meget.
Jeg ville gætte på 6 (måske 7) paller var et realistisk forbrug med et fyr der køre hele året/ikke er slukket om sommeren.

Spørgsmålet er om en potentiel årlig besparelse på 10-15.000 er nok til at vælge at udskifte fyret, i en tid hvor der ikke er nogen der ved hvor pille eller elpriser ender
Der er ingen tvivl om at dit fyr er til den store side, Og det kan godt være at Thy skriver at virkningsgraden er 86%.
Men det er den altså ikke i pausefyring (Og nok heller ikke i meget lav last)
Men mon ikke Thy eller andre fra blå stue kan hjælpe med at justere fyret så forbruget måske kunne havne på på en palle eller 2 mindre pr år, og så kunne en udskiftning ikke betale sig før fyret ikke kan mere. Og til den tid var det måske nemmere at vælge den rigtige varmekilde
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Jens »

Vedr forbrug, så betyder længden af de varme bade og antallet af teenagere i huset også ofte ret meget for det samlede forbrug af træpiller.
Men ellers enig med Triumph betragtninger, - dog tror jeg at 7-8 paller ved helårsdrift er realistisk udfra beskrivelse af hus og alderen på det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9836
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 276 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af pille bruger »

Det er altid svært at spå om besparelse ud fra få oplysninger.
Til sammenligning opvarmer jeg 160 m2 gammelt bindingsværk med lidt isolering hist og pist.
Efter vi er begyndt at spare her i efteråret, forventer jeg at mit årsforbrug i år, kommer til at ligge på ca 4000 kg piller.
Sidste år brugte jeg 4500 kg.
Jeg fyrer hele året, om sommeren kun et par timer om morgenen.
Slukker jeg for varmen hele sommeren, så sparer jeg måske yderligere 500 kg piller.
Varmt vand er med 2 vejsventil og der bruges piller til opvarmning hele året.
Om sommeren tænder fyret selv når der mangler varmt vand, og slukker når der er nok.

Det der er den store forskel på dit og mit fyr er at mit er slukket, al den tid jeg ikke har brug for varmen icon_cheesygrin.gif

Hvis du fyrer på samme måde / samme forbrug i et nyt fyr, så vil du teoretisk kunne spare forskellen i virkningsgraderne.
Så er det at du skal se på, er nye muligheder og nye funktioner i styringen af et nyt fyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af triumph »

Man skal bare være opmærksom på at virkningsgrad så vidt jeg husker, er opgivet ved 30 og 75% (eller sådan noget i den stil ) af fuldlast ydelse
30% af 25 kW= 7.5 kW
7,5 kW er jo det man bruger i om vinteren.
Ikke fra slutningen af september til midten af november eller fra marts til maj
Derfor vil fyret brænde med en lavere ydelse/virkningsgrad end opgivet en stor del af året.
Når det er sagt. Så kan orakler som Thy jo optimere en Baxi så sneglen næsten putter pillerne tilbage i magasinet

Jeg har en 24 kW scotte. Hvis den køre konstant i overgangsperioden ( ved lav last), så bruger den vel 30% flere piller end det 16 kW fyr jeg havde før.
Derfor køre jeg med rumtermostat, så når fyret starter, så køre det med 16 kW ydelse, indtil hus er varmet op, hvor efter det slukker automatisk
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Bigfoot »

jeg gik fra en multiheat 1.5 til et scotte 11kw på mit 116kvm hus.
Det år, 2018, endte vi ud med en besparelse på 2500kg piller samt 1000kr i strøm det første år.

nu har vi så taget et yderligere skridt, og skiftet til luft/vand varmepumpe, så nu er vi spændte på hvad det ender ud i. Sjovt nok, så er vi pt kun steget 1-2kwh pr døgn i strømforbrug, så enten har det lille pillefyr brugt en farlig masse strøm, eller også er vi nu ovre i noget der er endnu mere effektivt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af jancar »

Hold da op Bigfoot... Det er sgu noget af en besparelse. Også i strøm! Den del vil jo være endnu højere nu i disse tider.
Har egentlig været ok tilfreds med vores baxi som fulgte med huset da vi købte det for 10 år siden, men jeg har bla været ved at kigge på vores strømforbrug, og det er næsten det samme, når Baxien kører, og varmer det varme vand op, som når Baxien er slukket og vandvarmeren kører på el! Der er så 3 cirkulationspumper også når Baxien kører, men det er et heftigt strømforbrug i mine øjne.
Hvor mange kg piller gik i fra og til? Altså hvor stor en del udgjorde de 2500 kg i sparede?

Må have snakket med naboen,- han har vidst sådan en Scotte..
Mvh Jan
Museau2022
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2022 18:37
Har takket: 3 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Museau2022 »

thy skrev: 18 okt 2022 23:11 tja er huset utæt osv.. så vil nyt fyr også bruge meget..

virkningsgrad er 86-88 ca

er den optimeret i indstillinger eller kører den standart

der er flere gode modeller men de er jo naturligt dyre end end de billige så den del vil jeg ikke blande mig i
Tak for svar :great:
Jeg ved ikke helt mht. indstillingerne, vi har haft en VVS'er til at hjælpe med det, da vi ofte fik fejlmeldinger for nogle år siden. Det havde der ikke været tidligere, men pludselig blev det noget trælst for at sige det på godt jysk :-) Siden har det kørt fint. Fyret står i et fyrrum i en staldbygning, så der er 20 meter til stuehuset.
Jeg er ikke lige vildt meget inde i indstillingerne, men du må meget gerne se, om du kan gøre noget mht. indstillingerne.
Jeg har kørt menuen igennem, og værdierne er:
Fremløb 80
Returløb 72
Set. 78 (aner ikke hvad det er :-) )
Røggas 105
Museau2022
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2022 18:37
Har takket: 3 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Museau2022 »

Jens skrev: 19 okt 2022 09:47 Vedr forbrug, så betyder længden af de varme bade og antallet af teenagere i huset også ofte ret meget for det samlede forbrug af træpiller.
Men ellers enig med Triumph betragtninger, - dog tror jeg at 7-8 paller ved helårsdrift er realistisk udfra beskrivelse af hus og alderen på det.
Tak for svar :-) Jeg har bare hørt fra flere, at de synes, at vi bruger voldsomt mange træpiller, så nu ville jeg lige høre jer ad herinde :-) Vi er kun to i husstanden, ingen børn.
Vi kan køre det varme vand over elvarme eller træpillerfyret, men jeg ved ikke, hvad der er mest hensigtsmæssigt for jeg har ingen idé om, hvor mange træpiller, fyret bruger på at varme vandet. Det er lettere at se, når vi har varmt vand slået på el om sommeren, så kan vi se kWh forbruget på el, men har intet at sammenligne med mht. fyret. Normalt har vi altid brugt fyret til varmt vand om vinteren, men om det en det rigtige at gøre aner jeg ikke.

Besvar