Side 1 af 1

Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 21 jun 2022 19:57
af Bjarne Petersen
Hej,
Har lige købt en varmepumpe på Bilkas webshop.
https://www.bilka.dk/produkter/panasoni ... 100435884/
Bilka har nogle meget klare handelsbetingelser, som man accepterer i forbindelse med købet, herunder reklamation.

Efter købet modtager jeg en email fra Novasolar, se længere nede i opslaget:

Det er muligt at Novasolar sender varmepumpen til mig via et samarbejde med Bilka, men mener nu stadigvæk at min købsaftale er med Bilka.
Syntes ikke at det gør Novasolar berettiget til at reducerer mine reklamationskrav til hvordan de mener det skal være.

Jeg har følgende "aftale" med Bilka ved reklamation:
Reklamation - guide til defekte varer?
Du har 2 års reklamationsret fra modtagelsen af varen. Reklamationsretten betyder, at du kan klage over fejl og mangler, der viser sig op til 2 år efter, at du modtog varen.
Du kan enten få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.


Har så lige bestemt mig for, at det ikke bliver Novasolar der evt. skal installere varmepumpen :)

Email fra Novasolar:
Kære xxx
Tillykke med købet af din nye varmepumpe hos Bilka.
Du har købt en varmepumpe uden montage. Vi kontakter dig telefonisk inden vi afsender varmepumpen.
I forbindelse med købet, er der enkelte ting du skal være opmærksom på.
Var du klar over at du kunne købe montage af varmepumpen hos Bilka
læs mere her
Ved køb af varmepumpen og montagen i Bilka har du følgende fordele:
• Du opnår en udvidet garanti på både montage og produkt på op til 5 år
• Landsdækkende med egne certificerede KMO montører – certificerede ”Panasonic Pro Partnere” og ”VE Varmepumper” – ”VE” er Energistyrelsens anbefalede montører med certificering.
Du skal kun kontakte et sted – hvis der er fejl på produkt eller montage
• Garantien er begrænset til købelovens bestemmelser, når du får en anden montør til at monterer din varmepumpe, det er således denne montør der skal give en evt. udvidet garanti.
• Det er lovkrav at varmepumper opsættes af firma og montør der er KMO eller certificeret kølemontør. Garanti bortfalder HELT hvis der ikke kan vises en faktura på dette ved en reklamation på produkt.
• Hurtig service på din varmepumpe, hvis der opstår problemer relateret til produktet eller monteringen.
NovaSolar AS er landsdækkende specialister og laver ikke andet – så det er din sikkerhed for at produkt og garanti består.
Montøren du vælger skal være autoriseret kølemontør, eller et KMO-autoriseret firma, da garantien ellers vil bortfalde helt, da det er et lovkrav. Du skal som kunde kunne fremvise gyldig dokumentation for at varmepumpen er monteret og serviceret af en autoriseret kølemontør. Her vil du opretholde den garanti som gives efter alm. købelov. Det er således din valgte montør, der overfor dig skal give dig en udvidet garanti, hvis en sådan tilbydes
Garanti og reklamationsret:
Hvis du ikke får foretaget et årligt serviceeftersyn af varmepumper med over 1 kg kølemiddel, af en KMO godkendt servicemontør, vil garantien alene gælde som beskrevet i købeloven, således at der er 6 mdr. garanti og 2 års reklamationsret.
Hvis du ikke får foretaget serviceeftersyn hvert andet år, af varmepumper med under 1 kg kølemiddel, af en KMO godkendt servicemontør i et KMO-autoriseret firma, vil garantien alene gælde som beskrevet i købeloven, således at der er 6 mdr. garanti og 2 års reklamationsret.
Reklamation ved køb af varmepumpe uden montage:
95% af alle reklamationer på varmepumper skyldes fejlmontage. Bliver NovaSolar krævet ud på en reklamation vedr. en varmepumpe solgt uden montage, og det skyldes fejlmontage/mangler af kølemontøren som kunden har valgt, vil omkostninger i forbindelse med reklamationen, blive faktureret direkte til kunden. Ønsker kunden reklamationen udbedret vil der også være mulighed for dette. Beløbet vil bliver faktureret direkte til kunden. Kunden må efterfølgende selv forsøge at få omkostningen dækket af den oprindelige valgte kølemontør.
"Vejledning og Råd” - vedhæftet i fil, er vores erfaringer på, hvad du kan/bør være opmærksom på i din daglige drift af varmepumpen.
Vi håber du er tilfreds med din varmepumpe og vi hører gerne herom, hvis du har spørgsmål.
Mvh Novasolar A/S



med venlig hilsen
Bjarne

Re: Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 22 jun 2022 11:12
af Jens
Måske har jeg ikke læst det godt nok, men kan ikke se forskellen.
Både Bilka og Novosolar tilbyder 2 års reklamationsret, men der er udvidet garanti ved montering af Novosolar, når eftersyn overholdes.

Re: Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 22 jun 2022 22:39
af BWJ
Hvorfor mener du at Bilkas 2 års reklamationsret for fejl og mangler,! er bedre end udvidet garanti på både montage og produkt på op til 5
år
:shock:
Der er kæmpe forskel.

Re: Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 22 jun 2022 22:43
af Hjemme teori
Og de sidste trusler om fejlmontering, mener jeg vil gælde uanset om de skriver det eller ej.

Hvis du køber noget og monterer det forkert eller bruger det forkert, bortfalder reklamationsretten jo også.

Men den der male fanden på væggene er vist salgsfremmende aktivitet

Re: Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 23 jun 2022 23:23
af MichaelK
Hjemme teori skrev: 22 jun 2022 22:43 Og de sidste trusler om fejlmontering, mener jeg vil gælde uanset om de skriver det eller ej.

Hvis du køber noget og monterer det forkert eller bruger det forkert, bortfalder reklamationsretten jo også.

Men den der male fanden på væggene er vist salgsfremmende aktivitet
At kræve montering af uddannet fagmand, hvis garanti- og reklamationsret skal opretholdes, synes jeg er helt OK :great:
Det synes jeg ikke er en trussel, men en meget vigtig information. Sommetider skal den slags også formulereres, så
det ikke er til at misforstå 8)


Mvh.

Re: Handelsbetingelser ved køb af varmepumpe fra Bilka :-)

: 23 jun 2022 23:36
af Hjemme teori
Jeg mener bare det er lidt som at skrive at garantien/reklamation bortfalder hvis man slår søm i med skruemaskinen.

Det er meget med holdning, men jeg synes det ville have været fint at tilbyde udvidet garanti, hvis man tilkøber montering.

Hele problemet er jo at det skal være en pengemaskine. Min mor købte en VP luft/luft med montering og udvidet garanti. så tilkommer service årligt hvor de renser de samme filtre som min mor selv renser samt udlæser om den lave det som den skal.

Det første kan og skal man selv gøre efter behov. Det sidste kan overvejende sandsynligt aflæses på elregningen.

Monterings udgifter 4400. Service 5 x 1450 sum 11.650,-

Hun kunne faktisk have købt 2, hvis hun selv monterede og undlod service.

Men montering kræver selfølgelig en vaccum pumpe, men der tror jeg faktisk ville kunne være i budgettet på 11650.