Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz »

svanggaard skrev: 10 apr 2022 07:20

Men efterspørgslen kommer nok til at stige voldsomt, når der skal findes alternativer til naturgas.
Den er jeg så ikke helt enig i - Tror at mange med gasfyr sidder i alm parcelhus og det at skifte til pillefyr ligger nok ikke lige for.

Man skal til at finde opbevaring af piller og skorsten skal måske laves samt at et pillefyr vil fylde mere end et gasfyr selv om at de kan fåes rimelig kompakte.

Det bliver varmepumpen som vinder frem - Nok med hjælp fra regeringen i form at et (ekstra) tilskud.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af lamborg »

Det eneste rigtige til et parselhus i et villakvarter er da varmepumpe og som Calle også har opdaget så er prisen kunstig hævet i vejret på træpiller af spekulative folk . Den smule træpiller der kommer østfra kan uden problemer erstattes med piller fra feks canada . Mener at have læst et sted at German får et skib hjem fyldt med træpiller som de så sækker ud . Mon ikke andre leverandører får samme ide og når nu prisen er så høj så arbejder alle hårdt på at få fat i så mange som muligt så de kan tjene kassen. Pludselig er der så en overfold og de kan ikke mere blive enige om at holde pillerne tilbage og prisen dykker . Så jeg er ikke så nervøs men den store ukendte faktor er hamstring ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af lamborg »

Ja men så skal kassen åbnes igen .. Nåh ja vi kan da bare tage pengene fra sygehusene-plejehjem-skole osv . Nej siger nogen så . Fælleskassen tjener mange penge på ekstra moms så bruger vi bare dem . Nå ja selvfølgelig stiger fællesudgifterne til energi i den offetlige sektor ikke . Det er jo kun i den private sektor ? . Det er ligesom om at efter Corona tilskudene til erhvervslivet så skal låget af kassen til at hjælpe alle og en hver bare deres "kongen af danmark " bolsjer stiger . Selvfølgelig skal vi som private have hjælp til at lave en omstilling når det skal gå så hurtigt men nogen af dem som tjener kassen lige nu må også hjælpe til . Læste lige her til morgen at Ewii har hævet deres overskud til 385 mill kr . Ved godt de også levere internet men det er energi de tjener deres penge på så mon ikke prisen lige har fået et ekstra hak nu hvor låget var skruet af alligevel .. Det kan ikke være skatteborgerne der skal betale hvergang .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

lamborg skrev: 10 apr 2022 09:51 Den smule træpiller der kommer østfra kan uden problemer erstattes med piller fra feks canada . Mener at have læst et sted at German får et skib hjem fyldt med træpiller som de så sækker ud . Mon ikke andre leverandører får samme ide og når nu prisen er så høj så arbejder alle hårdt på at få fat i så mange som muligt så de kan tjene kassen. Pludselig er der så en overfold og de kan ikke mere blive enige om at holde pillerne tilbage og prisen dykker . Så jeg er ikke så nervøs men den store ukendte faktor er hamstring ??
Det er jeg nu ikke så sikker på.
Det er jo ikke bare Danmark der vil væk fra Russisk gas, men hele Europa. Og hele verden døjer med høje energipriser
75 % af den biomasse der afbrændes i Danmark, afbrændes af industien (i 2018. Og det tal er i hvertfald ikke blevet mindre)
Når energiproduktion på gas bliver for dyrt, så flyttes produktionen over på noget der er billigere. Dvs at biomasse. Så tallet vil sikkert stige i fremtiden.
Og lige meget om biomassen kommer Rusland, Brasilien, eller Canada. Så tror jeg at efterspørgslen vil holde prisen høj
Jeg tror at der er kraft-varmeværkerne der "stjæler" vores træpiller, og får prisen til stige. Og det tror jeg vil forsætte ihvertfald i nogen tid.
Den nærmeste lille flække fra hvor jeg bor (Dalmose) har netop investeret i et nyt fjernvarme anlæg. Det blev træpiller og flis.
Jeg tænkte; Hvad er det for nogen tosser. Alle ved da at regeringen vil have os væk fra biomasse.
Inden værket var bygget, så havde de udvidet med et varmepumpeanlæg.
PT benytter de træpiller. Så de var nok ikke så dumme.... (Eller også var de bare heldige)

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder ... teret-trae

https://www.altinget.dk/artikel/koebenh ... importeres
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

Sindssyg, tæt på og runde de 5000 kr. for en palle træpiller i DK
https://www.fyr-selv.dk/6-mm-danske-traepiller.html
960 kg til 4895 kr. dog inkl. levering.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Lintz skrev: 10 apr 2022 08:58 Den er jeg så ikke helt enig i - Tror at mange med gasfyr sidder i alm parcelhus og det at skifte til pillefyr ligger nok ikke lige for.

Man skal til at finde opbevaring af piller og skorsten skal måske laves samt at et pillefyr vil fylde mere end et gasfyr selv om at de kan fåes rimelig kompakte.

Det bliver varmepumpen som vinder frem - Nok med hjælp fra regeringen i form at et (ekstra) tilskud.
Jeg sku' nok ha' formuleret mig lidt klarere.... Jeg tænkte mere i Europæisk kontekst end lokalt i Danmark.

Jeg er sikker på at efterspørgslen på træpiller stiger fordi der skal bruges flere træpiller(biomasse) til den kollektive fjernvarme. Desuden skal private tyskere, polakker og resten af europa for den sags skyld, finde alternativer til Russisk energi. Mange vil sikkert skifte til varmepumpe, men en delmængde vil satse på træpiller. Min pillepusher siger at Polakkerne ikke vil sælge træpiller for tiden - de skal bruge dem selv.

Biomasse, herunder træpiller, er en løsning på den korte bane. Der går en del år før der er VE nok til alle varmepumperne og elbilerne.

Næste lille udfordring er, om der overhovedet kan produceres, fragtes og installeres VP nok? Alene i DK bliver der brug for mere end 250.000 stk. - bare til private gaskunder. Hvad gør man lige i mellemtiden, hvis der er 5-6år til fjernvarmen kan leveres? Jeg tror ikke gaskunderne skal sætte næsen op efter en tilbagevendende varmecheck.
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller »

Der er allerede nu lang vente tid på at få installeret en VP og prisen på sådan en sag vil nok ikke være for alle hus ejere. Men jo flere der går den vej i stedet for pillefyr, jo mindre aftræk vil der være på piller, det kan måske få prisen lidt ned. Men hvad sker der når der kommer rigtig mange over på VP og ude i garagen står der en til to el biler, tænker at det nye guld bliver el med en pris derefter.

Ved helt ærligt ikke hvilken vej man skal rende hen. Men hvis prisen på piller kommer længere op så må det blive noget med at pille drengen kommer til at stå for badeværelse og et par børneværelser, om der så igen skal en brændeovn op eller en luft til luft der klare resten det ved jeg ikke rigtigt.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af lamborg »

Aj Dunas. Det er vist en af dem der understøtter min teori om grådighed :-)
Madsen har Fågelfors til 2600 lige nu og i dk koster de 3100 leveret sådan der omkring så der er sgu ret langt op til den pris han forlanger :-)
Men igen jeg gav 2500 for en md siden for polar power så de stiger hele tiden .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar