Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

FutFut i brænderrør

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Blaatand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 feb 2018 17:18
Mit fyr: TwinHeat M20i, serie 1 nr 3254 år 2006
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6,5 tons

FutFut i brænderrør

Indlæg af Blaatand » 04 feb 2022 21:25

Min M40i fra 2006 er begyndt at sige lyde fra brænderrøret når jeg åbner lågen til magasinet for at fylde træpiller på. Det lyder som et lille løbsk damplokomotiv, og lyden forsvinder hvis jeg åbner lågen til fyret, eller hvis jeg åbner trækregulatoren. Problemet er vel i småtingsafdelingen, men nu kommer der også lyde fra herden under pausefyring, og for et par dage siden startede en tilbageglødning under pausefyring, som jeg slukkede manuelt. -Er der nogen der har et bud? Røgrør og skorsten (isokern) har fri gennemgang, og trækregulatoren står på 20-25 Pa. Alle pakninger synes at være tætte, og der er gennemgang i kobberrøret der går fra ventilator til top af magasin. Lyden kommer kun under pausefyring og under pillepåfyldning. Min ventilator er fra 2006, men det virker som om at den giver luft nok. Når der er fut-fut lyd under pausefyring, så stopper lyden når blæseren starter op. Styringen og lambdasonden virker som normalt. Jeg fyrer med SCA 8 mm piller. Jeg har (uden virkning) nyligt skiftet kondensatoren, fordi der er begyndt at komme håndfladestore slagger i brænderrøret. Jeg opvarmer 160 m2, som er blevet bedre isoleret de senere år, men her i vintermånederne er der mere drift end pausefyring. Kan det være, at jeg skal lade mere røg gå direkte i skorstenen? Lige nu står vælgeren på 1 klik før ”Vinter” (Næsten al luften går gennem kedlen). Jeg mener at have set en anbefaling om at lade vælgeren stå på ”Sommer” hele året.


Besvar