Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 27 aug 2022 06:46

fantasia skrev:
26 aug 2022 09:28
Baah.

Det var så mig der læste forkert.
Man kan først opsige efter 5 måneder.
Nu fik jeg tid til at læse det der står med småt... Fra standard forretningsbetingelser vedr. opsigelse:
Skærmbillede fra 2022-08-27 06-29-31.png
Det er rigtigt at der som udgangspunkt går 5 mdr inden der kan opsiges med 1 måneds varsel. Men bemærk >>Andet kan
dog følge af tilbuddet eller af din Aftale med Norlys.
<<
På hjemmesiden står både pulje-el og flex-el til "ingen binding". Dvs. tilbuddet "trumfer" standard forretningsbetingelser. Jeg har da også fået en ordrebekræftelse:
Skærmbillede fra 2022-08-27 06-25-28.png
Man skal selvf. skifte tilbage (fra pulje-el til flexel), hvis man mener, at Norlys har over-estimeret pulje-elprisen ift. flex-el timepriser.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 27 aug 2022 12:47

Jeg tror godt du kan belave dig på at prisen stiger efter 1/10

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 28 aug 2022 08:24

triumph skrev:
27 aug 2022 12:47
Jeg tror godt du kan belave dig på at prisen stiger efter 1/10
Ja, jeg sådan set 100% sikker på at pulje-el prisen stiger 1/10. Og jeg kommer til at tage bestik af priserne løbende. Men så længe jeg er på pulje-el skal jeg trods alt ikke spekulere på om jeg bruger strømmen i spidslast eller om natten.

I øvrigt er strømmen jo stadig absurd dyr - uanset el-abn. Så der skal stadig spares kWh.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 29 aug 2022 18:24

Jeg syntes det er fint at der er nogen der begynder at stille spørgsmålstegn ved hvordan elprisen fastsættes.
I dag er det sådan, at hele elprisen fastsættes efter den dyreste energikilde der anvendes til at fremstille nok energi til at dække efterspørgslen.

Hvis nogen har investeret i en havvindmølle, og regnet med at skulle have et gennemsnit på f.eks 50 øre/KWh for at forrente den. Hvorfor skal de så have f.eks. 6 kr./KWh fordi der magler el. De stopper jo ikke møllen, selvom de f.eks kun fik 1 kr.
Hvorfor ikke lave en tarif, hvor man sagde; Landvindmøller får f.eks; 50 øre/KWh. Hav vind får 85 øre/Kwh. Gas/olie/kul/flisfyrede kraftværker får XX kr/KW baseret på energiprisen.
Så skulle man ikke betale 90% af energiproducenterne overpris, fordi der manglede 10% energi

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dunas » 29 aug 2022 19:27

triumph skrev:
29 aug 2022 18:24
Jeg syntes det er fint at der er nogen der begynder at stille spørgsmålstegn ved hvordan elprisen fastsættes.
I dag er det sådan, at hele elprisen fastsættes efter den dyreste energikilde der anvendes til at fremstille nok energi til at dække efterspørgslen.

Hvis nogen har investeret i en havvindmølle, og regnet med at skulle have et gennemsnit på f.eks 50 øre/KWh for at forrente den. Hvorfor skal de så have f.eks. 6 kr./KWh fordi der magler el. De stopper jo ikke møllen, selvom de f.eks kun fik 1 kr.
Hvorfor ikke lave en tarif, hvor man sagde; Landvindmøller får f.eks; 50 øre/KWh. Hav vind får 85 øre/Kwh. Gas/olie/kul/flisfyrede kraftværker får XX kr/KW baseret på energiprisen.
Så skulle man ikke betale 90% af energiproducenterne overpris, fordi der manglede 10% energi
EU planlægger indgreb på El priser, så mon ikke der kommer en udmelding i slut næste uge ....
https://jv.dk/artikel/eu-planl%C3%A6gge ... e-elpriser


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 29 aug 2022 19:51

Jeg har nu ikke meget tillid til at Ursula von der Leyen kan skabe noget brugbart......
(Hun er kun leder af EU fordi hun ikke duede som leder af CDU)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 30 aug 2022 08:01

Nu er hun jo ikke EU og diktator :-)
Men det er fan..... også på tide de gør noget . Det ender sgu da i borgerkrig hvis en masse mennesker må gå fra hus og hjem mens andre bliver stinkende rige
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 30 aug 2022 08:21

triumph skrev:
29 aug 2022 18:24
Jeg syntes det er fint at der er nogen der begynder at stille spørgsmålstegn ved hvordan elprisen fastsættes.
I dag er det sådan, at hele elprisen fastsættes efter den dyreste energikilde der anvendes til at fremstille nok energi til at dække efterspørgslen.

Hvis nogen har investeret i en havvindmølle, og regnet med at skulle have et gennemsnit på f.eks 50 øre/KWh for at forrente den. Hvorfor skal de så have f.eks. 6 kr./KWh fordi der magler el. De stopper jo ikke møllen, selvom de f.eks kun fik 1 kr.
Hvorfor ikke lave en tarif, hvor man sagde; Landvindmøller får f.eks; 50 øre/KWh. Hav vind får 85 øre/Kwh. Gas/olie/kul/flisfyrede kraftværker får XX kr/KW baseret på energiprisen.
Så skulle man ikke betale 90% af energiproducenterne overpris, fordi der manglede 10% energi
El-systemet som det fungerer i dag (meget forenklet):

Forbrugersiden:
Palle vil gerne købe 50kWh
Polle skal bruge 30kWh
Ruth skal bruge 20kWh

Producentsiden:
Per kan levere op til 80kWh med sine vindmøller - vil sælge for mindst 0,5kr/kWh
Poul kan levere op til 15kWh med sit turbineanlæg - vil godt sælge for mindst 0,8kr/kWh
Fritz kan levere masser af kWh med sin gasturbine - Gas er dyrt, så fritz vil ha' mindst 4 kr/kWh

Hvis Palle, Polle og Ruths el-behov skal dækkes, er der brug for at købe hos både Per, Poul og Fritz. Det er nødvendigt at købe energi til den dyre pris. Kunderne (Palle, Polle og Ruth) har samme rettigheder og handler på lige fod. Dermed havner prisen i 4kr/kWh.

Fritz får sine omkostninger dækket mens Per og Poul griner hele vejen til banken.

Der er 4 måder at få prisen ned (indenfor det nuværende system):
* Per vælger at sætte flere møller op (og han skyder muligvis sig selv i foden).
* Fritz kan få gas'en billigere (Han skal lige lave en aftale med Putin og EU skal sænke afgift).
* Staten beskatter Per og giver en check til Palle, Polle og Ruth. (Gider Per sætte flere møller op nu?)
* Palle, Polle & Ruth skærer ned på energiforbruget og sparer mindst 5kWh.

Grundprincippet for markedet er fint - så længe at alle nødvendige energikilder har rimeligt prisniveau. Det er en gordisk knude som skal løses. Og jeg finder det da også ganske urimeligt, at vi Danskere som har investeret så meget i VE-energi, ikke får så meget gavn af den. Vi har i årevis betalt PSO-afgift og afregnet VE til overpris, for at understøtte udviklingen af VE. Desværre tror jeg ikke der er så mange andre muligheder, end at gå planken ud med det system vi har i dag.

Lige nu ser jeg kun 2 langsigtede løsninger: Der skal produceres mere billig el, og der skal spares el de steder det er muligt. Jeg er oprigtigt skuffet over at ingen politikere (uanset partibog) har turdet at stille sig op på ølkassen, og fortalt os Danskere, hvad vi står overfor. De har vidst det siden Februar! Energispareøvelsen skulle ha' været i gang for mange måneder siden, og mange havde stået bedre, hvis de havde haft bedre tid til at forberede sig på vinterens strabadser.

P.S. 2,4 mia til varmecheck ku' ha' finansieret 60+ vindmøller inkl. ordentlig kompensation til naboer. Møllerne ku' har dækket langt mere end 100.000 husstandes elforbrug. Og ja, når der er vindstille skal der stadig bruges dyr gas, men den gennemsnitlige elpris ville stadig være lavere.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pille bruger » 30 aug 2022 09:19

svanggaard skrev:
30 aug 2022 08:21
El-systemet som det fungerer i dag (meget forenklet):

Forbrugersiden:
Palle vil gerne købe 50kWh
Polle skal bruge 30kWh
Ruth skal bruge 20kWh

Producentsiden:
Per kan levere op til 80kWh med sine vindmøller - vil sælge for mindst 0,5kr/kWh
Poul kan levere op til 15kWh med sit turbineanlæg - vil godt sælge for mindst 0,8kr/kWh
Fritz kan levere masser af kWh med sin gasturbine - Gas er dyrt, så fritz vil ha' mindst 4 kr/kWh

Hvis Palle, Polle og Ruths el-behov skal dækkes, er der brug for at købe hos både Per, Poul og Fritz. Det er nødvendigt at købe energi til den dyre pris. Kunderne (Palle, Polle og Ruth) har samme rettigheder og handler på lige fod. Dermed havner prisen i 4kr/kWh.

Fritz får sine omkostninger dækket mens Per og Poul griner hele vejen til banken.

Der er 4 måder at få prisen ned (indenfor det nuværende system):
* Per vælger at sætte flere møller op (og han skyder muligvis sig selv i foden).
* Fritz kan få gas'en billigere (Han skal lige lave en aftale med Putin og EU skal sænke afgift).
* Staten beskatter Per og giver en check til Palle, Polle og Ruth. (Gider Per sætte flere møller op nu?)
* Palle, Polle & Ruth skærer ned på energiforbruget og sparer mindst 5kWh.

Grundprincippet for markedet er fint - så længe at alle nødvendige energikilder har rimeligt prisniveau. Det er en gordisk knude som skal løses. Og jeg finder det da også ganske urimeligt, at vi Danskere som har investeret så meget i VE-energi, ikke får så meget gavn af den. Vi har i årevis betalt PSO-afgift og afregnet VE til overpris, for at understøtte udviklingen af VE. Desværre tror jeg ikke der er så mange andre muligheder, end at gå planken ud med det system vi har i dag.

Lige nu ser jeg kun 2 langsigtede løsninger: Der skal produceres mere billig el, og der skal spares el de steder det er muligt. Jeg er oprigtigt skuffet over at ingen politikere (uanset partibog) har turdet at stille sig op på ølkassen, og fortalt os Danskere, hvad vi står overfor. De har vidst det siden Februar! Energispareøvelsen skulle ha' været i gang for mange måneder siden, og mange havde stået bedre, hvis de havde haft bedre tid til at forberede sig på vinterens strabadser.

P.S. 2,4 mia til varmecheck ku' ha' finansieret 60+ vindmøller inkl. ordentlig kompensation til naboer. Møllerne ku' har dækket langt mere end 100.000 husstandes elforbrug. Og ja, når der er vindstille skal der stadig bruges dyr gas, men den gennemsnitlige elpris ville stadig være lavere.
Vend bøtten på hovedet, sådan at de ( producenten ) får betaling ud fra den billigst producerede kW icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af From » 30 aug 2022 10:22

pille bruger skrev:
30 aug 2022 09:19
Vend bøtten på hovedet, sådan at de ( producenten ) får betaling ud fra den billigst producerede kW icon_cheesygrin.gif
Så stopper produktionen af el ved hjælp af gas, og lyset går ud i de danske hjem :(


Besvar