Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Råd søges om valg af MESH router

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Råd søges om valg af MESH router

Indlæg af svanggaard » 01 jun 2021 08:23

MESH/extender osv. bliver aldrig helt godt.

For det første bliver hastigheden lavere da repeateren skal bruge 50% af tiden på at videresende trafik. For det andet kan repeateren aldrig blive bedre end det dårligste signal (mobil/tablet/PC eller "hovedantenne").

Nogle systemer (Google, Ubiquiti osv.) har flere radioer indbygget. Det kan give bedre resultater, men det ændrer ikke på naturlovene. En tommelfingerregel er at en enkelt-sten's murstensvæg æder ca. 30% af WiFi signalet. Er der alucraft, armering, tonede vinduer eller vand/fugt (træer/blade) i mellem sender og modtager ædes signalet hurtigt.

Hvis du bor væk alfarvej har du næppe støjproblemer fra eksterne kilder. Dog kan trådløse kameraer (videoovervågning) ind imellem slå WiFi (og mobilnet) ned i flere km's radius. Softstartere/frekvensomformere (kompressorer o.l.) kan også give problemer, men det er sjældent mere end et par sekunder ad gangen.

Hvis du skal ha' noget der virker, må du trække et kabel fra din router til den anden ende af huset og så sætte et ekstra AccessPoint op.

Hvis det er helt umuligt, at trække kabel, kan du sagtens bruge powerline-adapter som @BWJ foreslår. Min erfaring er, at det godt kan fungere på tværs af faser - så længe du holder dig bag samme elmåler.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Råd søges om valg af MESH router

Indlæg af triumph » 01 jun 2021 09:39

Nu har Google nest jo lækker software der kan chekket hastigheden til de forskellige trådløse enheder.
Om ( manglende) hastighed er afhængig af den trådløse enhed, kunne jeg godt tro.
Jeg har de gamle Google nest enheder.
Jeg har 1000 ind i fibia router
Routeren trådløse signal er koblet fra.
Den højeste hastighed opnåede min Mi box på loftet, med 319
Det laveste var min (gamle) Chromecast, der var i rummet ved siden af, med 55 ( har 3 gamle Chromecast. Hastigheden lå mellem 55 og 64 ) tænker at enheder har noget med den lavere hastighed og gøre.
Men ligemeget hvad, så er over 50 vel ok. Og 320 vel fint
For de fleste, eller

calle

Re: Råd søges om valg af MESH router

Indlæg af calle » 03 jun 2021 18:01

Skal jeg bare købe det her sæt https://www.elgiganten.dk/product/smart ... ontent=all

Det bekymrer mig dog lidt, at der ser ud til at være ledning mellem satellitterne. Kan det passe ?

Venlig hilsen Calle


Besvar