Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
calle

Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af calle » 15 mar 2021 12:50

Min søn skal til at købe bil. Han har ingen børn, og heller ikke planer om det foreløbig. Hvad skal han købe ?

Venlig hilsen Calle


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af Lintz » 15 mar 2021 13:06

Vi har efter godt 20 år med Peugeot prøvet Hyundai.
Er positiv overrasket. Alternativ Kia da det stort set er samme bil.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Modtaget likes: 2 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af Lasse Elbek » 15 mar 2021 15:36

Seat Mii og skal han på længere tur og ikke gider vente på at lade, så bytter i bare bil den dag :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af triumph » 15 mar 2021 20:14

Syntes der mangler en masse oplysninger for at man kan sige noget fornuftigt om det.
Hvor langt køre han. (skal det være diesel, benzin, hybrid, el)
Køre han motorvej
Skal han køre med trailer/Campingvogn

Jeg har har/haft 4 stk. Hyundai/Kia. De er i en helt anden klasse, end de biler jeg tidligere har haft, når det kommer til driftsikkerhed/driftomkostninger, Men ikke når det kommer til design, eller køreegenskaber. Ikke at de er dårlige, bare ikke bedre
(Jeg har tidligere haft Ford, Peugeot, Citroen (PUUUU) og opel, samt kammerater der har haft VW, Audi (Meget dyr i drift/vedligehold) og Mercedes)

jeg kørte 2x50 km på landevej for at komme på arbejde i en Hyundai i10.
Jeg har aldrig haft en bil jeg var så glad for at køre i. den var støjsvag, der var alt i udstyr, og den var virkeligt komfortabel.
Den duer dog ikke til motorvej, da den istedet for at køre 20 km/l, så køre 14, og larmer.
65 hk høre bare ikke hjemme på motorvejen.

Hvis jeg selv skulle have en ny bil, blev det ikke en ny, men en 2-3 år gammel Hyundai i30.
Den har 5 års garanti (ubegrænset km) så sellvom man køber den brugt, så er der stadig mere garanti end på en ny bil af et andet mærke
F.eks; https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyund ... 5d/4938534
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyund ... 5d/5021247
I 2017 købte jeg en i30 fra 2014. Den kostede 115.000 (½ pris ifh til en ny) og havde kørt 66.000 km. og havde træk, alu og vinterdæk. Noget man ellers skulle betale ekstra for ved køb af en ny.
Nu har den kørt 189.000. jeg har skifte skiver, dæk, olie og filtre. Ellers NUL, som i 100% NUL udgifter på reparationer
Det bliver vist ikke meget bedre
Inden havde jeg købt en fabiksny Kia Ceed fra 2006 til 220.000 kr inkl. undervognsbehandling, træk, alu/vinterhjul.
Den solgte jeg i 2017 for 45.000, da den havde kørt 260.000.
Den havde lidt tynd lak, så jeg fik om lakeret paneller og front. Ellers betalte jeg ikke for nogen reparationer, men fik lavet lidt på garantien


Kia har generelt et pænere design, et pænere interiør, og 7 års garanti/150.000 km.
Det betyder at brugtprisen på en Kia ligger ca. 10-25.000 højere end en Hyundai.
Derfor vil jeg personligt hellere købe en brugt Hyundai, end en brugt Kia.
Det er også min opfattelse at Hyundai er flinkere ved garanti/kulance sager end Kia, men det kan godt være fordi jeg aldrig har haft brug for det hos Hyundai. Men jeg havde et familiemedlem der stod for den slags sager hos Hyundai. Og han syntes jo selv de gjorde et fantastisk job.... :wink: icon_cheesygrin.gif

Jeg har aldrig været så vild med en i 20. Hvis den skal være ny. Og den nye model passer med prisen. Men jeg tog hellere en 2 år gammel i30

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af triumph » 16 mar 2021 17:01

PS
Jeg var inde og checkke brugtprisen på min I30.
Den billigste (Sammenlignelige) på bilbasen var et år ældre og kostede 54.800 => værditab: (115-54,8)/4 år = 15.000 kr/år.
Er det ikke ok når man køre over 30.000 km om året ? (Og i øvrigt ikke har nogen reparationer)

der er også KIA
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/Kia/c ... asing=true

Jeg har dog en hjemmebrygget teori om at Kia spare lidt på malingen, og er mindre kurant end Hyundai ved fejl.
Dette er som sagt min helt egen hjemmebryggede teori, uden bund i andet end personlige oplevelser, der jo ikke behøver at være ens ved en andre forhandlere end dem jeg har brugt


calle

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af calle » 16 mar 2021 17:45

Knægten (36 år) bor alene, men har en kæreste, der bor i udlandet, så bilen skal primært bruges til udflugter, når hun er hos ham. I det daglige bruger han offentlig transport i Storkbh. Det skal være en benzinbil - klart. Diesel er totalt yesterday - medmindre man har en Rover, som man nyder at gasse op for at få indlandsisen til at smelte og oversvømme visse lavtliggende områder icon_cheesygrin.gif Ingen camping eller hjemkørsel med trailer fyldt med brænde. Det kræver efter min mening også en bil, der koster over 175000. Suzuki Swift kan fås til til 175000 med tilladelse til træk, men så er det vist kun en tom trailer man må køre med.

I denne prisklasse taler vi om en lille urban bil. Havde der været en ladestander i P-kælderen, havde han (vi icon_cheesygrin.gif ) valgt en Seat Mii, men det er der desværre ikke.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af Lintz » 16 mar 2021 18:54

calle skrev:
16 mar 2021 17:45
Suzuki Swift kan fås til til 175000 med tilladelse til træk, men så er det vist kun en tom trailer man må køre med.
Lige nøjagtig den sad jeg lige og kiggede i går.
Tror det er en lille fin bil og med 1000 på krogen kan det vist ikke gå helt galt.

Det skulle nok være muligt at hente en lænestol hjem fra IKEA.

- Og prisen stemmer meget godt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Valg af splinter ny bil til ca. 175.000 kr. alt incl.

Indlæg af BWJ » 16 mar 2021 19:26

Den her https://www.dacia.dk/modeller/ny-sandero.html er heller ikke helt åndssvag, samtidig får han i budget råd til gode lange "kæresteture" :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar