Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning af overskudsproduktion

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
pendec

Re: Afregning af overskudsproduktion

Indlæg af pendec » 07 mar 2021 12:07

pelle skrev:
07 mar 2021 10:56
Det er vel heller ikke helt dårligt. Kan se jeg har givet noget med 4500 kr for strøm. Det er ca 7000 kwh vi har brugt. Det havde kostet 14000 kr hvis ikke vi havde solceller.
Det solcelle anlæg fra 2012, har vel også kostet 110.000+ som ældre artikler nævner, og skulle afskrives over 10 år, som nu ikke er en realitet mere. Så du har jo også betalt forud for den strøm du bruger lige pt :)
Energimidt, en af landets største forhandlere af solceller, har for Ingeniøren udført et regneeksempel med et anlæg på 6 kW, som producerer 5.508 kWh om året.

I de første ti år sker der ingen forandringer for ejerne, der har investeret i sådan et anlæg. Det betyder, at de får fuld gavn af strømmen, som har en værdi af 11.016 kroner årligt. Det betyder også, at anlægget er betalt tilbage efter ti år, fraregnet eventuelle finansieringsomkostninger, da den typiske pris ligger på mellem 105.000 og 110.000 kroner.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Afregning af overskudsproduktion

Indlæg af pelle » 07 mar 2021 12:30

"Det solcelle anlæg fra 2012, har vel også kostet 110.000+ som ældre artikler nævner, og skulle afskrives over 10 år, som nu ikke er en realitet mere. Så du har jo også betalt forud for den strøm du bruger lige pt"

Lige nøjagtig Pendec. Og det er nok mest det der pisser folk af. For mit vedkommende har det betalt sig hjem, da jeg selv udførte arbejdet. Min timeløn er så sat til nul kr. Men, man har været i god tro dengang ordningen blev lavet i 2012. Men, reglerne blev ændret og det ramte alle. Det var meget ufint. Muligt at ændre reglerne men lad dem være på den ordning der nu var. Så, mange drejede det sig heller ikke om. Nå,, Det næste træk bliver nok at hæve ejendomsskatten også.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar