Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor høj må man have fremløbs temp?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Sorenzoo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 maj 2020 09:58

Hvor høj må man have fremløbs temp?

Indlæg af Sorenzoo » 08 feb 2021 12:17

Hej.
Vi bor midlertidigt i et gammel stuehus indtil det nye er færdigt, og jeg har klappet et pillefyr sammen uden at have for meget forstand på det, det kører sådan set okay, men jeg kører med fremløbstemperatur på 72 grader, så skal det lige gennem stalden, ned i kælderen, og derefter ud i radiatorer og gennem en spiral i brugsvandsbeholderen/solvarme, og så tilbage til fyret igen, der er det vel ca. 40 grader, jeg har ikke en føler på retur temp.
Radiatorerne er ikke glødende, men hvor højt må jeg skrue temperaturen op?
Jeg har ingen bufferbeholder, cirkulationspumpen sidder i solvarme/brugsvandsbeholderen, og kører på max, men det er lige knebent nok at den har nok magt føler jeg, men hvis jeg sætter strøm til den pumpe jeg har sat ude ved fyret i den tro den vil presse det ind i huset, så er det som om den bare sender det den nemmeste vej og hurtig tilbage igen uden at presse det ud i radiatorkredsene, kører det bare ind i huset, op gennem brugsvands tingen og så varmt tilbage til fyret, og det fatter jeg ikke, har forsøgt at skrue ned for begge pumper men det bliver ikke godt.
Vores rumtemperaturer er ca. 20, og det er sådan lige knebent nok til at fruen automatisk smider tøjet....
Vedhæftede filer
pellasx.jpg


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hvor høj må man have fremløbs temp?

Indlæg af thy » 08 feb 2021 13:08

Baxierne kører bedst ved 80 så gå du bare længere op i temp
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvor høj må man have fremløbs temp?

Indlæg af Hjemme teori » 08 feb 2021 17:31

Lyder som en gal rørføring.

Som jeg forstår det løber det indenom huset hvis du tænder en ekstra pumpe, det er gal rørføring, medmindre fyret ikke kan følge med. og kan det ikke følge med hjælper højere temperatur ikke.

Jeg ville finde ud af hvor det løber forkert og få det rettet. Du må kunne mærke det på rørene når fremløbet er 72 grader.
Mvh. Sophus


Besvar