Silo snegl sætter sig fast

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Munkebjergbyvej
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 jan 2021 16:05
Har takket: 1 gang

Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Munkebjergbyvej »

Halløjsa
Har en gammel Opop kedel med silosnegl fra tidligere Scottebrænder.
Vi fik ny NBE V7 styring i foråret 2020 og har beholdt den gamle snegl.
Ved problemet med årsskiftet fik vi gang i styringen igen, men silo sneglen fungerede ikke efter nedbruddet.
Vi skiftede kondensator på silo sneglen og så kørte anlægge igen, men vi har lige siden haft problemer med, at silo sneglen kører fast i piller, så fyret kører i fejl.
Der er ingen problemer, når jeg kører silo sneglen manuelt.
Er der nogen der ved, om V7 styringen giver mindre effekt til silo sneglen end den gamle Scotte styring?
Jeg har ikke fået opdateret med den nye fejlretning fra NBE, da fyret ikke er på nettet og det har ikke fungeret med opdatering ved sd-kort. Kortet er muligvis for stort.
Jeg tænker, om der kunne ligge et problem i styringen efter nedbruddet, da vi ikke har haft problemer med silo sneglen før.

Mvh. Jan

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Lintz »

Munkebjergbyvej skrev: 14 jan 2021 16:35 Halløjsa
Har en gammel Opop kedel med silosnegl fra tidligere Scottebrænder.
Vi fik ny NBE V7 styring i foråret 2020 og har beholdt den gamle snegl.
Ved problemet med årsskiftet fik vi gang i styringen igen, men silo sneglen fungerede ikke efter nedbruddet.
Vi skiftede kondensator på silo sneglen og så kørte anlægge igen, men vi har lige siden haft problemer med, at silo sneglen kører fast i piller, så fyret kører i fejl.
Der er ingen problemer, når jeg kører silo sneglen manuelt.
Er der nogen der ved, om V7 styringen giver mindre effekt til silo sneglen end den gamle Scotte styring?
Jeg har ikke fået opdateret med den nye fejlretning fra NBE, da fyret ikke er på nettet og det har ikke fungeret med opdatering ved sd-kort. Kortet er muligvis for stort.
Jeg tænker, om der kunne ligge et problem i styringen efter nedbruddet, da vi ikke har haft problemer med silo sneglen før.

Mvh. Jan
Ved ikke med ver 7 styringen men har du evt. En anden kondensator du kan prøve med - er du sikker pp det er korrekt størrelse?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Lintz »

- og velkommen til 🙂
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af triumph »

I har ikke fået drejet sneglen lidt, så udøbshullet ikke peger lodret ned ?
(Jeg har en biomax sngl, der var vinklet en smule, her byggede der træpiller (Der blev til sammenpresset smuld) op, så snegl ikke kunne trække rundt)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af HR LUCCA »

Munkebjergbyvej skrev: 14 jan 2021 16:35 Halløjsa
Har en gammel Opop kedel med silosnegl fra tidligere Scottebrænder.
Vi fik ny NBE V7 styring i foråret 2020 og har beholdt den gamle snegl.
Ved problemet med årsskiftet fik vi gang i styringen igen, men silo sneglen fungerede ikke efter nedbruddet.
Vi skiftede kondensator på silo sneglen og så kørte anlægge igen, men vi har lige siden haft problemer med, at silo sneglen kører fast i piller, så fyret kører i fejl.
Der er ingen problemer, når jeg kører silo sneglen manuelt.
Er der nogen der ved, om V7 styringen giver mindre effekt til silo sneglen end den gamle Scotte styring?
Jeg har ikke fået opdateret med den nye fejlretning fra NBE, da fyret ikke er på nettet og det har ikke fungeret med opdatering ved sd-kort. Kortet er muligvis for stort.
Jeg tænker, om der kunne ligge et problem i styringen efter nedbruddet, da vi ikke har haft problemer med silo sneglen før.

Mvh. Jan
Sneglen køre ikke mindre "effekt" på en V7 styring , sneglen køre 220 volt på udgangen lige som den gamle styring , det der bestemmer mængden af piller er hvor lang tid den køre , så fejlen ligger nok i sneglen , enten smuld , motor eller kondensator , hvis du kan komme til at pille motor og inderste af snegl af , kan du prøve og se om du kan holde akslen med en vandpumpetang når du starter sneglmotor , kan du holde den er der noget galt med den , ellers ligger fejlen nok i vinkel på snegl eller smuld .
Når du skal opdatere styringen , skal du finde et ældre SD kort , det virke for mig , ved ikke hvad forskel der er på nye og gamle SD kort ?

Munkebjergbyvej
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 jan 2021 16:05
Har takket: 1 gang

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Munkebjergbyvej »

Hej igen
Det er faktisk når udløbshullet vender nedad, at den køre dårligst. Det kan muligvis hænge sammen med at indløbshullet samtidig også får det fulde tryk fra pillerne i siloen. Den kører nu, hvor jeg har drejet indløbshullet i siloen, så pillerne ikke trykker direkte ned i sneglen, men så er udløbshullet også vinklet.
Kondensatoren er samme størrelse som den der sad der tidliger 1 µF.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Lintz »

Munkebjergbyvej skrev: 14 jan 2021 21:17 Hej igen

Kondensatoren er samme størrelse som den der sad der tidliger 1 µF.
Ved du hvilken gearmotor der sidder derpå ?
Jeg går ud fra at silo er den store eksterne som står ved siden af fyret med en snegl på godt et par meter.
Hvis ja, har jeg magen til og har aldrig oplevet at den kunne køre fast ved at åbningen vendte direkte op i silo.

Jeg har oplevet at smelteslangen kan have et uheldigt buk så pillerne kan hænge der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Munkebjergbyvej
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 jan 2021 16:05
Har takket: 1 gang

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Munkebjergbyvej »

Tak til alle for tilbagemeldinger. 😊👍
Korrekt. Det er den store eksterne snegl fra pillesiloen.
Jeg har heller aldrig oplevet det før efter nytår.
Gearmotoren er YY70-10.
Den driver fint sneglen rundt, men trækker bare sneglen lang. Når man slukker for sneglen, så kører den tilbage.
Det, der undre mig er, at den godt kan trække sneglen, når jeg kører sneglen manuelt. Jeg har styringen mistænkt for at give for lidt effekt til sneglemotoren. Jeg skal have målt spændingen i dag.
Anlægget har kørt siden i onsdags med sneglen vinklet ved indløbshullet i kornsiloen og det er muligt at det virker.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Lintz »

Munkebjergbyvej skrev: 15 jan 2021 09:20 Tak til alle for tilbagemeldinger. 😊👍
Korrekt. Det er den store eksterne snegl fra pillesiloen.
Jeg har heller aldrig oplevet det før efter nytår.
Gearmotoren er YY70-10.
Den driver fint sneglen rundt, men trækker bare sneglen lang. Når man slukker for sneglen, så kører den tilbage.
Det, der undre mig er, at den godt kan trække sneglen, når jeg kører sneglen manuelt. Jeg har styringen mistænkt for at give for lidt effekt til sneglemotoren. Jeg skal have målt spændingen i dag.
Anlægget har kørt siden i onsdags med sneglen vinklet ved indløbshullet i kornsiloen og det er muligt at det virker.
Mener en kondensator på 1,0 er for lille til den motor men er ikke sikker.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Munkebjergbyvej
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 jan 2021 16:05
Har takket: 1 gang

Re: Silo snegl sætter sig fast

Indlæg af Munkebjergbyvej »

Umiddelbart ser det ud til at alle 10 W gearmotore bruger 1 µF kondensator, men jeg har ikke kunne finde specifikationer på YY 70-10.

Besvar