Langsom opvarming på MH 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af Vibooorg »

Jeg havde justeret lidt på pausefyringstiden forleden, med det resultat at ilden døde ud ved 1-2 tiden i nat. Så kl 8 var fremløb/returtemp nede på knap 20 grader.

Nu er der gået en 8 timer hvor fyret har kørt på "100%" (de andre muligheder er jo er "30-100%" samt "pause", for dem der ikke kender Baxi), men fremløb er ikke nået længere op end 55, returen 46 og røgtemperatur er pt 120 grader (så jeg tænker ikke det er fordi at alt varmen fiser ud i skorstenen). Jeg rensede tubulator/rør for under en uge siden.

Der har kun været en 2-4 grader udenfor hele dagen, og vores 70 m2 isolerede værksted (ikke super godt isoleret dog) trækker cirka 2kw varme lige nu, og resten må så gå ind til husets gulvvarme (230m2 fra 2004), varmtvandsbeholder osv. I værkstedet holder vi 20 grader fast (radiatorer), den var faldet til 16 grader i løbet natten, og 2-3 timer efter jeg havde fået gang i fyret igen var der 20 grader i værkstedet igen.

Jeg har kun haft ejendommen (og dermed fyret) siden i sommers, så jeg har ingen idé om det er normalt at et pillefyr skal bruge et halvt døgns tid på at blive driftsvarm her om "vinteren". Eller om jeg skal skrue på nogle indstillinger?

Giver det mening at skrue ned for min shunt, og sende alt varmen ud i fremløb fremfor at blande fremløb med returvand, bare indtil der kommer mere varme på?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 27 nov 2020 17:15 Jeg havde justeret lidt på pausefyringstiden forleden, med det resultat at ilden døde ud ved 1-2 tiden i nat. Så kl 8 var fremløb/returtemp nede på knap 20 grader.

Nu er der gået en 8 timer hvor fyret har kørt på "100%" (de andre muligheder er jo er "30-100%" samt "pause", for dem der ikke kender Baxi), men fremløb er ikke nået længere op end 55, returen 46 og røgtemperatur er pt 120 grader (så jeg tænker ikke det er fordi at alt varmen fiser ud i skorstenen). Jeg rensede tubulator/rør for under en uge siden.

Der har kun været en 2-4 grader udenfor hele dagen, og vores 70 m2 isolerede værksted (ikke super godt isoleret dog) trækker cirka 2kw varme lige nu, og resten må så gå ind til husets gulvvarme (230m2 fra 2004), varmtvandsbeholder osv. I værkstedet holder vi 20 grader fast (radiatorer), den var faldet til 16 grader i løbet natten, og 2-3 timer efter jeg havde fået gang i fyret igen var der 20 grader i værkstedet igen.

Jeg har kun haft ejendommen (og dermed fyret) siden i sommers, så jeg har ingen idé om det er normalt at et pillefyr skal bruge et halvt døgns tid på at blive driftsvarm her om "vinteren". Eller om jeg skal skrue på nogle indstillinger?

Giver det mening at skrue ned for min shunt, og sende alt varmen ud i fremløb fremfor at blande fremløb med returvand, bare indtil der kommer mere varme på?
har den brændt tilbage? brænder den ok ved underluft..

hvad er den indstillet til alt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af Vibooorg »

Nej ikke brændt tilbage, bare gået ud.

Jeg har ikke tjekket op på lufthullerne, så der ved jeg ikke om den er ok eller halter. Er det noget der kan lukke til jævnligt, eller sjældent?

Fyret er kommet op i drift temperatur nu, cirka 11 timer efter alt vand var 20 grader, og 1-3 grader udenfor. Fyret står ude i laden.

Der er iltstyring, ingen trækstabilisator. Indstillinger er:
Pause: 6
Set temp: 75
-40
H: 1,4
L: 0,9
P05
7,7H
4,6L
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 27 nov 2020 19:42 Nej ikke brændt tilbage, bare gået ud.

Jeg har ikke tjekket op på lufthullerne, så der ved jeg ikke om den er ok eller halter. Er det noget der kan lukke til jævnligt, eller sjældent?

Fyret er kommet op i drift temperatur nu, cirka 11 timer efter alt vand var 20 grader, og 1-3 grader udenfor. Fyret står ude i laden.

Der er iltstyring, ingen trækstabilisator. Indstillinger er:
Pause: 6
Set temp: 75
-40
H: 1,4
L: 0,9
P05
7,7H
4,6L
hmm ja der er lidt at ændre.men Hvad har du i alarmreset + menu knap
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af Vibooorg »

Installatør menuen har jeg ikke pillet i, så der er de værdier som vi overtog fyret med 😊 De er følgende (jeg synes i øvrigt der er flere værdier end manualen siger der bør være):

110
H15
L60
660
r0.0 (tror det er et “r”)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 27 nov 2020 20:48 Installatør menuen har jeg ikke pillet i, så der er de værdier som vi overtog fyret med 😊 De er følgende (jeg synes i øvrigt der er flere værdier end manualen siger der bør være):

110
H15 giver den lidt mere gas her H12
L60 den kører bedre med kortere her L40
660her står den meget forkert B30 (max blæs)
r0.0 (tror det er et “r”) nemlig R for reversering af snegl alt så bak efter fremkørsel bruges ved flis på 2,5 og 4,0er
Vibooorg skrev: 27 nov 2020 19:42 Nej ikke brændt tilbage, bare gået ud.

Jeg har ikke tjekket op på lufthullerne, så der ved jeg ikke om den er ok eller halter. Er det noget der kan lukke til jævnligt, eller sjældent?

Fyret er kommet op i drift temperatur nu, cirka 11 timer efter alt vand var 20 grader, og 1-3 grader udenfor. Fyret står ude i laden.

Der er iltstyring, ingen trækstabilisator. Indstillinger er:
Pause: 6 altså min plejer at virke med 10
Set temp: 75 kniber det med varmen giver 80 lidt mere overskud..når jeg har nævnt godt med 75 så er det minimum 75

husk at gå vidre med driftformsknap efter hver ændring i menuen her under og afslut med tryk på on/off knap
-40
H: 1,4 H1,3 på grund af ændring i den anden menu.. men stadig en øgelse af power
L: 0,9 ned på 0,5 også på grund af ændring af længste pause(sek)
P05
7,7H
4,6L den er sat noget lavt 7,0L
sådan ville jeg indstille.. men husk at ændre det hele på 1 gang

her under listet lidt enklere

110
H12
L40
B30
r0,0

-40
H1,3
L0,5
p05
7,7H
7,0L
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af Vibooorg »

Jeg prøver dine indstillinger imorgen, tusind tak 😊

Mht 75 og 80 grader fremløb. Fyret stod på 75 da vi overtog. Jeg kørte den op på 80 efter at have læst i manualen Baxi anbefalede det. Men jeg synes pilleforbruget var lidt højt (havde dog intet at sammenligne med, ingen historik) og så læste jeg at du skrev i en gammel tråd at Baxi’erne kørte bedst/godt ved 75 grader. Så det valgte jeg 😀 Returen ligger omkring 55-60 grader. Kan forstå den bare skal være over 48 grader så vidt jeg husker (dugpunkt), så 60 anbefales for at der er nok “buffer”.

Forresten...
Hvad står H og L for i installatørmenuen? Dem nævner manualen ikke. Den skriver kun om: prom version, minimum pause, max blæs.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 27 nov 2020 21:37 Jeg prøver dine indstillinger imorgen, tusind tak 😊

Mht 75 og 80 grader fremløb. Fyret stod på 75 da vi overtog. Jeg kørte den op på 80 efter at have læst i manualen Baxi anbefalede det. Men jeg synes pilleforbruget var lidt højt (havde dog intet at sammenligne med, ingen historik) og så læste jeg at du skrev i en gammel tråd at Baxi’erne kørte bedst/godt ved 75 grader. Så det valgte jeg 😀 Returen ligger omkring 55-60 grader. Kan forstå den bare skal være over 48 grader så vidt jeg husker (dugpunkt), så 60 anbefales for at der er nok “buffer”.

Forresten...
Hvad står H og L for i installatørmenuen? Dem nævner manualen ikke. Den skriver kun om: prom version, minimum pause, max blæs.
returen mindst 60 og minimum inden for 15grader af fremløb

H er korteste pause mellem sneglen kører og L længste... i praksis vil det sige at på feks den lave når den er bag ud vil kunne køre ved 12 vil køre 5 gange i minuttet og så ved 40 1,5 gang per minut der ud over regulerer fyret frit mellem de 2 altså under set 12 over set 40sekunder mellem sneglen kører så når den nærmer sig set feks 80 nede fra 12 og lige før begynder den så at ændrer sek feksv 12,5-12,8-13,2 osv når den så ryger lidt over er den så på vej op mod 40 og holder sig der til temp falder igen og så 39,5-38-37,6 osv og måske kan den så holde den ved feks 32 og så måske opad igen

lidt indviklet at forklare men prøv at trykke på sek en gang imellem og du vil kunne se faktiske sek..

på ældre promer (styringschip) er der ikke H og L men P som så er den der er H,men på dem kan længste pause ikke stilles altså L og der for er den så fast 60 på dem,det kræver så lidt højer snegle tid på lav da den så kun kører 1 gang per minut ved længste pause..

pause og pausefyring er IKKE det samme Pausefyring er kun når der er lys i MIN og blæs i nederste diode i menu står på off i display,der og kun der kører blæser ikke,den kører også når der står 0
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af Vibooorg »

Tak for forklaring vedr snegle pause kortest/længst, nu forstår jeg bedre 👍

Så er dine indstillinger lagt i drift, der krydses fingre for at den ikke går ud i nat så 😂 Satte pausen op til 10 minutter igen.

Vil dine indstillinger giver mere “power” så den blir hurtigere varm? Eller spare på pillerne (ikke bruge mere end nødvendigt), eller hvad skulle der gerne opnås? 😊
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Langsom opvarming på MH 1,5

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 28 nov 2020 18:24 Tak for forklaring vedr snegle pause kortest/længst, nu forstår jeg bedre 👍

Så er dine indstillinger lagt i drift, der krydses fingre for at den ikke går ud i nat så 😂 Satte pausen op til 10 minutter igen.

Vil dine indstillinger giver mere “power” så den blir hurtigere varm? Eller spare på pillerne (ikke bruge mere end nødvendigt), eller hvad skulle der gerne opnås? 😊
begge dele :great:

aller vigtigst driftformsknap må ikke lyse
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar