Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvs eksperten press værktøj

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Stokernoob
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af Stokernoob » 24 nov 2020 15:23

Er der nogen som har erfaring med dette værktøj til privat brug? https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fit ... -034694500

Det virker lidt voldsomt at skulle købe fx en fra rems til 10.000 Kr.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af BWJ » 24 nov 2020 16:14

Er der med i købet booket tid til lægen til aflæggelse af 1/2 årlig styrkeprøve :shock: eller hvordan foregår kalibreringen ellers, -de fleste producenter af fittings kræver at værktøjet er kalibreret, og der er anvendt korrekte M-U eller V bakker sammen med en af dem godkendt maskine, -og i sidste ende kan forsikringen ved en evt. vandskade kræve dokumentation.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af gunni » 28 dec 2020 10:36

Jeg kunne godt tænke mig at genoptage denne, for selvom BWJ har en pointe med hans lidt ironiske indlæg 😉 så er det da et godt spørgsmål.
Jeg kunne da også godt tænke mig at lave min installation i Press, men skal man først betale 10.000kr i værktøj så bliver det noget dyrt. Den er jo hydraulisk så jeg tror da ikke den er hård at bruge, og til os gør det selv folk der ikke skal presse 100 samlinger på en dag, kunne det jo være udemærket! Hvis altså den virker.
Så er der nogen der kan byde ind med nogle erfaringer eller tanker?

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af DBS » 28 dec 2020 19:05

Det kræver ikke store arme at bruge den, det kræver jo heller ikke store arme at bruge en hydraulisk garagedonkraft.

Jeg har brugt den til rørføring i mit fyr rum, som også indholder rørføring til VV.
Jeg har dog primært presset mine rør inden ophængning, de er helt klart ikke så nem at bruge insitu, som en Rems f.eks vil være, det kan dog godt lade sig gøre.

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af gunni » 28 dec 2020 23:14

DBS skrev:
28 dec 2020 19:05
Det kræver ikke store arme at bruge den, det kræver jo heller ikke store arme at bruge en hydraulisk garagedonkraft.

Jeg har brugt den til rørføring i mit fyr rum, som også indholder rørføring til VV.
Jeg har dog primært presset mine rør inden ophængning, de er helt klart ikke så nem at bruge insitu, som en Rems f.eks vil være, det kan dog godt lade sig gøre.
Se så var der nogen der havde erfaring 😁
Og mange tak for dit svar

Hvorfor er den svær at bruge hvis rør hænger? Er det fordi den er lidt mere uhandy og stor. Og har du haft nogle fejl presninger/utætheder med den?
Det lyder som om at du har prøvet noget proff grej også, er det efter din mening dårligere samlinger den laver, eller er den udelukkende dårligere fordi den er manuel og mere uhandy?


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvs eksperten press værktøj

Indlæg af DBS » 29 dec 2020 08:30

gunni skrev:
28 dec 2020 23:14
Se så var der nogen der havde erfaring 😁
Og mange tak for dit svar

Hvorfor er den svær at bruge hvis rør hænger? Er det fordi den er lidt mere uhandy og stor. Og har du haft nogle fejl presninger/utætheder med den?
Det lyder som om at du har prøvet noget proff grej også, er det efter din mening dårligere samlinger den laver, eller er den udelukkende dårligere fordi den er manuel og mere uhandy?
Hvis du kikker på en Rems, og skal presse et rør der hænger, så føre du den hen til presmuffen, og den klemmer oppe / nedefra, og der er ikke brug for så meget plads på bagsiden af røret, da klembakken, har form som et papegøjenæb. Ved Rems skal du bare hold den i position, og trykke på en knap, og der er presset.

Håndpresser, skal du have lukket rundt om røret, altså skal der være plads bag ved røret, når du presser, ønsker du ikke at værktøjet bevæger sig for meget under presning, så du skal holde den ene halvdel af værktøjet helt stille, mens du pumper med håndtaget.

Nej jeg har ikke professionel erfaring med presning af rør, har dog presset min andel af kabelsko, i den tid før end der var hydraulisk værktøj, og for den sags skyld el-drevet, hader de lang håndtag på prestænger, og på samme tid skulle sørge for at kabelsko sad rigtigt, det var ofte et 2 mands job.

Nej, har ikke haft fejlpresninger, grundet dårlig presninger, kun pga at jeg på et tidspunkt ikke lige kontrolleret med den tegning jeg havde lavet, for det kunne jeg godt huske uden at kikke :roll:

Jeg overvejede også disse muligheder:

Købe Rems, og skyde den af på DBA.
Købe Rems, og leje den ud efterfølgende.
Købe Rems med ledning på, og så have værktøj for livet.

Jeg overvejede ikke om jeg kunne leje en, dag arbejdet skulle forgå over længere tid.

Finansafdelingen tog beslutning om den billige løsning, så måtte håndværkeren så bøvle noget mere :roll:


Besvar