Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Briggs & Stratton brænder olie

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af triumph » 19 sep 2020 15:02

Da jeg var ude og slå græs på min trofaste Husqvarna Rider fra 97, så jeg at der ind i mellem kom en meget kraftig røgsky ud af udstødningen.
Nogen gange så kraftig at motoren var ved at gå ud, og uafbrændte partikler lå på græsplænen og røg.
Jeg så at en gummislange på kaburator var røget af (Tror det er op til tændingsjustering, der er et plasticdrøvl i slange) Satte den på igen, uden at det hjalp.
Så at der stod en tåge op af oliepåfyldning
Har følgende antagelse;
Røg udvikling skyldtes at der brændes motorolie af.
Røgudvikling er ikke konstant, men motor køre uden røg i et stykke tid, og pludeselig væter det ud med hvid røg, og motor er ved at gå ud.
Ligesom at motor en gang imellem får et hiv motorolie
Kaburator er sort af olie i indsugning, hvor gummislange går på kaburator (Den der var faldet af)

Problem er kommet momentant

Tror det kan skyldes dårlig udluftning af krumptaphus - Olie ikke kan komme retur til krumptaphus - Defekt pakning, samt naturligvis at stempel/stempelringe/Cylinder ikke er tæt, så der er gennembrænding/kompression i krumtaphus
Men ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte fejlsøgning
Nogen ideer ?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 190 gange

Re: Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af Bigfoot » 19 sep 2020 16:59

når en B&S begynder på den slags, er det som oftest på grund af dårlige stempelringe. De har en dårlig vane med at gøre det.

har lige lavet samme omgang på en 16hk model 1 cylinderet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3231
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 156 gange
Modtaget likes: 203 gange

Re: Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af BWJ » 19 sep 2020 17:57

Giv den det her https://www.billigbilpleje.dk/pi/Liqui- ... 58166.aspx og i dobb. dosis, derefter kører den som ny.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af triumph » 19 sep 2020 20:15

Bigfoot skrev:
19 sep 2020 16:59
når en B&S begynder på den slags, er det som oftest på grund af dårlige stempelringe. De har en dårlig vane med at gøre det.

har lige lavet samme omgang på en 16hk model 1 cylinderet.
Det tror jeg du har ret i
I dag pustede jeg den dysse i gummi slangen igennem med trykluft, kunne ikke finde andet galt.
Jeg slog græsplænen, uden røg. Men motoren lød som om den slog i meget højt græs (altså belastet) og lugtede af brændt olie
Det kunne meget vel være slidte stempel ringe
Hvad koster sådan en udskiftning ?
(Mit klippe ord er noget myggenet, så der er grænser for hvad jeg gider ofre)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 190 gange

Re: Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af Bigfoot » 19 sep 2020 20:59

triumph skrev:
19 sep 2020 20:15
Det tror jeg du har ret i
I dag pustede jeg den dysse i gummi slangen igennem med trykluft, kunne ikke finde andet galt.
Jeg slog græsplænen, uden røg. Men motoren lød som om den slog i meget højt græs (altså belastet) og lugtede af brændt olie
Det kunne meget vel være slidte stempel ringe
Hvad koster sådan en udskiftning ?
(Mit klippe ord er noget myggenet, så der er grænser for hvad jeg gider ofre)
jeg mener vi gav omkring 600kr i materialer til den vi lavede.
Men når den er så slem som du skriver der, så ville jeg smide den efter en skør polak og så købe en anden maskine.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Briggs & Stratton brænder olie

Indlæg af triumph » 19 sep 2020 21:16

Enig


Besvar