Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1006
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB Fumus 10kW/ATMOS DC 18 S
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Barlinek 8mm/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 230 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 24 jan 2022 19:29

Det er længe siden vi har hørt noget til din Mitsubishi Outlander PHEV. Jeg går ud fra at intet nyt er godt nyt.

Jeg sad og rodede lidt rundt i aftes... Som du sikkert har bemærket går jeg "lidt" op i elforbrug og løsninger til at imødegå de stigende elpriser. I den forbindelse stødte jeg på V2G (Vehicle to Grid), som benævner teknologien til at kunne trække strøm fra elbilens batteri tilbage nettet. Ideen er at lade bilen op i billige timer og herefter at kunne trække en del af strømmen tilbage i nettet når strømmen er dyr eller der iøvrigt er behov. Der kan sættes begrænsninger, således at man stadig har strøm nok til næste tur.

ABB laver en ladeboks "Terra Nova 11 J" som er på dansk energi's positivliste. Dvs. at ladeboksen lovligt kan kobles til nettet - akkurat som enhver anden godkendt solcelleinverter. Teoretisk vil du kunne lade billigt om natten, eller når solen skinner, og sælge en del af strømmen til nettet når spotprisen er høj. Jeg kan se at https://nuvve.com/denmark/ prøver at kommercialisere konceptet - der er sikkert andre, og jeg tænker, at de kan undværes hvis ikke man kan få refusion for elafgiften ifbm. opladning alligevel.

Er det noget du har overvejet og måske regnet på?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 24 jan 2022 22:13

Altså, uden jeg skal kloge mig for meget.
Men så vidt jeg ved så er batteriet 14 Kwh.
Lad os sige at man lader 10 KWh på batteriet til 1,65 kr/Kwh + 35 øre for transport af strømmen = 2 kr/Kwh = 20 kr/dag. Så sælger man det for 3,25 -75 øre for transport = 2,5kr/KWh = så har du tjent en femmer om dagen.
Men jeg antager også at firmaet der afregner skal have noget, og hvis man samtidigt skal betale for en ladestander til 5-8000 kr. Så er der lang vej hjem.
Eller ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1006
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB Fumus 10kW/ATMOS DC 18 S
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Barlinek 8mm/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 230 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 24 jan 2022 22:42

Det er derfor jeg spø'r. Nuvve nævner en mulig fortjeneste på 2000EUR/år her https://energiwatch.dk/Energinyt/Cleant ... 522292.ece

Tænker også det lyder noget optimistisk. Endvidere virker det lidt spøjst, hvis det er muligt, at man f.eks. lader bilen op med fastprisabn. (mens man er på job) og tager strømmen med hjem og sælger den i løbet af natten.

Omvendt burde bil og solceller kunne dele batteri i et vist omfang (når bilen holder hjemme). Det virker umiddelbart dumt at skulle lade et solcelle batteri, og siden trække strømmen ud for at putte på bilbatteri i stedet. Tabet må være enormt.

Iflg. Nuvve holder en gennemsnits elbil i laderen 16-17 timer/døgn når weekender medregnes. Samtidigt har jeg for nyligt læst (tror det var ing.dk) at batterier slides mere pga. alder end pga ladecyklus'er. I det lys er muligheden for at bruge bilens batteri nærliggende.

Outlanderen, og flere andre el-biler er, eller bliver snart, V2G kompatible. Outlanderen har ikke så stort et batteri, men det er der nok andre mærker/modeller der har. Umiddelbart må mulighederne blive større, jo større batteri bilen har.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 24 jan 2022 23:12

I mit overslag har jeg ikke medregnet 10 % ladetab både når man lader og aflader.
Jeg tror kun det er en fordel hvis man selv kan bruge strømmen mens man koger kartofler/når elprisen er højest.

Det der med at bilen holder i laderen 16-17 timer i døgnet holder ihvertfald ikke hos mig. jeg er minimum er 8 timer på arbejde. Og bruger 1 time på at køre frem og tilbage. Så skal minimum en af ungerne køres og hentes. + Handle ind.
Hvis der så var tale om en phev, så ville den jo være tom, når jeg kom hjem/når elprisen er høj.
Selv på en almindelig elbil er der jo grænser for hvor meget man kan aflade, hvis man skal ud og hente unger senere på aftenen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 24 jan 2022 23:27

Jeg tænkte lige på noget andet.
Det kan vel ikke være lovligt at få elrefution på 1,12 kr/kWh. Og så herefter sælger el tilbage til nettet til fuld pris, eller?


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1006
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB Fumus 10kW/ATMOS DC 18 S
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Barlinek 8mm/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 230 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 24 jan 2022 23:54

Netop derfor virker det spøjst at man potentielt kan lade ude (flatrate ladeabn.) og aflade hjemme. Det er garanteret ulovligt. Kan dog ikke se hvordan myndighederne skulle opdage det. I øvrigt mener jeg at flatrate lade-abonnementer har et forbrugs-maksimum som giver en naturlig begrænsning.

Men hvis vi lige glemmer elafgiften/refusion et øjeblik....

Hvis man alligevel har bilen, og godt kan undvære en del af batterikapaciteten til daglig (vi ser bort fra en lejlighedsvis længere tur), og alligevel skal ha' en ladeboks hjemme..... Så kan man vel ligesågodt tjene/spare/optimere lidt ved at vælge en 2-vejs ladeboks?

Umiddelbart burde selskaber som Nuvve ikke være nødvendige - med mindre man skal have refusion for elafgiften. Men det kræver naturligvis, at man selv kan styre/begrænse mængden af strøm som sendes retur til nettet. Jeg gætter på at der findes en App til det formål.

En simpel indstilling kunne være "send x kWh til nettet i tidsrummet 17.00-20.00 hvis der er mere end y kWh tilbage på batteriet" + "oplad bilen til z % mellem 02.00 og 06.00". Uden at ha' regnet på det tænker jeg, at ikke det er helt urealistisk, at tjene 5-10kr pr dag med en 50-100kWh batteripakke (underforstået at elpriser opfører sig nogenlunde som på det seneste).

Så vidt jeg husker er den gennemsnitlige daglige pendling < 50km. I det lys er der meget uudnyttet batterikapacitet på vejene.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4919
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 407 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 25 jan 2022 06:32

svanggaard skrev:
24 jan 2022 19:29
Det er længe siden vi har hørt noget til din Mitsubishi Outlander PHEV. Jeg går ud fra at intet nyt er godt nyt.

Jeg sad og rodede lidt rundt i aftes... Som du sikkert har bemærket går jeg "lidt" op i elforbrug og løsninger til at imødegå de stigende elpriser. I den forbindelse stødte jeg på V2G (Vehicle to Grid), som benævner teknologien til at kunne trække strøm fra elbilens batteri tilbage nettet. Ideen er at lade bilen op i billige timer og herefter at kunne trække en del af strømmen tilbage i nettet når strømmen er dyr eller der iøvrigt er behov. Der kan sættes begrænsninger, således at man stadig har strøm nok til næste tur.

ABB laver en ladeboks "Terra Nova 11 J" som er på dansk energi's positivliste. Dvs. at ladeboksen lovligt kan kobles til nettet - akkurat som enhver anden godkendt solcelleinverter. Teoretisk vil du kunne lade billigt om natten, eller når solen skinner, og sælge en del af strømmen til nettet når spotprisen er høj. Jeg kan se at https://nuvve.com/denmark/ prøver at kommercialisere konceptet - der er sikkert andre, og jeg tænker, at de kan undværes hvis ikke man kan få refusion for elafgiften ifbm. opladning alligevel.

Er det noget du har overvejet og måske regnet på?
Ja, der er ikke skrevet i denne tråd meget længe

Bilen kører som den skal, og jeg er godt tilfreds med den
Jeg nærmer mig 52.000km på tælleren her efter 16 måneder, så den bliver luftet en del.
Mit kørselsmønster strækker sig fra en masse lokal kørsel, hvor jeg kan køre 100% på el, samt en del firmarelateret kørsel hvor den kommer rundt i bla. Stockholmsområdet og ned til midt i tyskland. Og netop det kørsel hvor jeg kommer langt væk hjemmefra viser mig at en PHEV var det rigtige til primær bil, der er simpelthen for få lademuligheder, og ved dem der er, er der kø. Så selv om jeg egentlig gerne ville køre en elbil, er der bare for meget der gør det spring vanskeligt endnu, med mine behov i hvert fald. Som bil no. 2 vil det blive en elbil næste gang.

Og i forhold til dine tanker omkring at bruge bilen som en powerbank, det er batteriet i min bil alt for lille til. Jeg har en effektiv kapacitet på max 10,6 kwh og jeg bruger i snit mere end en opladning om dagen. Det seneste år har jeg ladet 4200 kwh på min hjemmelader, dvs knap 12 kwh i snit per dag.

Men til en løsning til en bil no. 2 ville det nok kunne give mere mening, et lille dagligt behov, og en betragtelig overkapacitet i batteriet per dag.
Så kan bilen lades op om natten, og noget af det strøm der er tilbage efter kørsel til og fra arbejde kunne så bruges i de dyre timer om eftermiddagen/aftenen.

/John

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5137
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 345 gange
Modtaget likes: 370 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 25 jan 2022 08:11

svanggaard skrev:
24 jan 2022 23:54
Netop derfor virker det spøjst at man potentielt kan lade ude (flatrate ladeabn.) og aflade hjemme. Det er garanteret ulovligt. Kan dog ikke se hvordan myndighederne skulle opdage det. I øvrigt mener jeg at flatrate lade-abonnementer har et forbrugs-maksimum som giver en naturlig begrænsning.

Men hvis vi lige glemmer elafgiften/refusion et øjeblik....

Hvis man alligevel har bilen, og godt kan undvære en del af batterikapaciteten til daglig (vi ser bort fra en lejlighedsvis længere tur), og alligevel skal ha' en ladeboks hjemme..... Så kan man vel ligesågodt tjene/spare/optimere lidt ved at vælge en 2-vejs ladeboks?

Umiddelbart burde selskaber som Nuvve ikke være nødvendige - med mindre man skal have refusion for elafgiften. Men det kræver naturligvis, at man selv kan styre/begrænse mængden af strøm som sendes retur til nettet. Jeg gætter på at der findes en App til det formål.

En simpel indstilling kunne være "send x kWh til nettet i tidsrummet 17.00-20.00 hvis der er mere end y kWh tilbage på batteriet" + "oplad bilen til z % mellem 02.00 og 06.00". Uden at ha' regnet på det tænker jeg, at ikke det er helt urealistisk, at tjene 5-10kr pr dag med en 50-100kWh batteripakke (underforstået at elpriser opfører sig nogenlunde som på det seneste).

Så vidt jeg husker er den gennemsnitlige daglige pendling < 50km. I det lys er der meget uudnyttet batterikapacitet på vejene.
Så vidt jeg ved kan man ikke få elreduktion hvis man har solceller = man sender el ud på nettet.
Antager nogen vil bemærke at man sender ud på nettet, uden at have solceller
Hvis man f.eks har Clever, så skal man jo benytte deres ladeboks
Hvis man gerne vil benytte bilens batteri, så er jeg ovebevist om at det er bedre og benytte strømmen på egen matrikel, og spare 2 x transportafgift. F.eks ved at koble vaskemaskine/tørretumbler til bilen

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9697
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 4500 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 73 gange
Modtaget likes: 255 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2022 09:42

Hvor gange gange kan man oplade et batteri, før det er slidt op.
Hvad koster et nyt batteri ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1006
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB Fumus 10kW/ATMOS DC 18 S
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Barlinek 8mm/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 230 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 25 jan 2022 12:03

pille bruger skrev:
25 jan 2022 09:42
Hvor gange gange kan man oplade et batteri, før det er slidt op.
Hvad koster et nyt batteri ?
Iflg. DTU (https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalf ... tprint.pdf) er det i højere grad alder end antallet af op- og afladninger som slider på et batteri.


Besvar