Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger råd om brændefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Jettesorensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jul 2020 12:20

Søger råd om brændefyr

Indlæg af Jettesorensen » 11 jul 2020 12:32

Jeg har et ældre, men velisoleret hus på 90 kvm med gulvarme i dele af huset samt brændeovn og et forholdsvis lavt varmeforbrug (600 l olie/år). Skal på sigt have udskiftet oliefyret og har kig på en løsning med brændefyr og akkumulationstank, da jeg har adgang til billig brænde.

Nogen anbefaler et kombifyr til både brænde og træpiller, men er det nødvendigt med mit begrænsede varmeforbrug?

Farer lidt vild i alle annoncerne - er der nogen der kan anbefale en løsning, type af fyr?

Hvem tager man fat I med hensyn til et tilbud (i Horsens området) ?

Håber nogen kan hjælpe mig :-)
På forhånd tusind tak :-)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 11 jul 2020 13:32

Jettesorensen skrev:
11 jul 2020 12:32
Jeg har et ældre, men velisoleret hus på 90 kvm med gulvarme i dele af huset samt brændeovn og et forholdsvis lavt varmeforbrug (600 l olie/år). Skal på sigt have udskiftet oliefyret og har kig på en løsning med brændefyr og akkumulationstank, da jeg har adgang til billig brænde.

Nogen anbefaler et kombifyr til både brænde og træpiller, men er det nødvendigt med mit begrænsede varmeforbrug?

Farer lidt vild i alle annoncerne - er der nogen der kan anbefale en løsning, type af fyr?

Hvem tager man fat I med hensyn til et tilbud (i Horsens området) ?

Håber nogen kan hjælpe mig :-)
På forhånd tusind tak :-)
Velkommen til

En løsning med et kombineret fastbrændselskedel og pillefyr bliver alt for dyrt

Start med et fastbrændselsfyr og en akku tank, så kan du altid udvide med pillefyr senere

Du skal kikke efter en Atmos eller Orlan hvis jeg skal råde dig.
Førstenævnte mærke har jeg selv, simpelt og god kvalitet.

Du skal nok kikke efter 18 eller 25 kw modellerne og så den største akku du har råd/plads til, det giver størst fyrings komfort.

Du kan også finde noget brugt men ok på dba/guloggratis. Der vil det typisk være halv pris af nyt.

Det skal bare være kedler der er godkendt efter kl 5, ellers kan installationen ikke godkendes grundet skrappe krav til emmision og virkningsgrad

/John

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af Jens » 11 jul 2020 14:41

Du skal blot også lige gennemtænke den manglende komfort, der er forbundet med at fjerne oliefyret.
Som det er nu, så kan du skrue radiatorer ned på et minimum og stadig holde huset frostfrit, hvis du tager på ferie/sygehus eller lignende i en længere periode i vinterhalvåret.
Når varmeforsyningen er baseret på brændefyr og akkumuleringstank, så er det slut, hvis du ikke har nogen til at passe fyringen for dig, mens du er væk.
Jeg havde selv tilbage i vinteren 2006 en løsning, der udelukkende var baseret brændefyr og akkutank. Det varede kun til februar 2007, så blev der installeret et pillefyr ved siden af. Der var jeg allerede blevet rigeligt træt af komme hjem til et koldt hus, og det konstante behov for altid at skulle sikre at der blev fyret, så akkutank var fyldt med varme inden jeg tog afsted.
Jeg indrømmer blankt, at jeg prioriterer komforten og friheden ved at have noget automatisk fyring, langt over at kunne sparer lidt på kroner på at fyre udelukkende med brænde. Nu bruger jeg brænde, når jeg har lyst og tiden til det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af Zarge » 12 jul 2020 08:22

Jeg ville nok også regne lidt på om det kan betale sig...Jeg mener brændefyr, akkumulering, styring etc, det kan hurtigt rende op, så med et relativt lavt forbrug er det ikke sikkert at den lavere fyrings pris ved pind kontra piller gir mening i forhold til indkøbs pris og komfort...

pendec

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af pendec » 12 jul 2020 08:51

Med kun 90m2 , så burde man kunne se på om det ikke er en mindre luft-vand pumpe som skal op istedet, når der nu er gulvvarme i noget af de 90m2, og evt. få de radiator udskiftet som er for små, det kan ikke koste meget, og så kan man holde de lave grader som kræves.

Ellers så skal du måske bare se på en pilleovn med indbygget vandvarme funktion, og få brændeovn ud af huset, og nyde pilleovn i stuen, og samtidig varme brugsvand og gulv/radiator? De koster stadig 20-25.000 men på 90m2, så kan der ikke være meget plads til pillefyr? (Og måske heller ikke luft-vand pumpe som vist også tager sin plads)


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af svanggaard » 12 jul 2020 18:26

Regeringen vil af med olie- og gasfyr som en del af deres klima-handlingsplan. Der er stadig ikke kommet noget ud mht. om der bliver tilskud til udskiftning af varmekilde. Noget tyder dog på, at vi hører mere til efteråret.

Hvis ikke du har akut behov for en anden løsning synes jeg du skal slå koldt vand i blodet ind til årsskiftet. Jeg gætter på at der kommer et tilskud og valg af varmekilde bliver lettere til den tid.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af Fiffer » 13 jul 2020 12:27

Kan det overhovedet svare sig at skifte olien ud for de småpenge du bruger til olie... lad det køre så længe det kan
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Søger råd om brændefyr

Indlæg af triumph » 13 jul 2020 13:05

Hvis du kun bruger 5000 kr/år på olie, vil det blive svært at få en fornuftig tilbagebetalingstid. Derudover vil du få væstentligt dårligere komfort.
Hvis du regner tilbagebetaligstid ud, så husk også udgifter til motorsav, brændeflækker, benzin, transport af brænde fra skov til hjem, nyt brændeskur ?
evt brandsikring af fyrrum (Hvis brændefyr står uden for beboelse skal der laves brandcelle) og evt isokern i skorsten.
Hvis det var mig beholdt jeg det nuværende setup, indtil det ikke kan mere
https://www.hedestoker.dk/braendekedler ... atmos.html


Besvar