Motoraktuator til Fjvr ventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af svanggaard »

Godaften,

Jeg vil mægtig gerne kunne styre fremløbstemperaturen på mit gulvvarme ud fra udetemperatur. Dvs. vejrkompensering på gulvvarmeshunt.

I dag styres temperaturen af en 1/2" FJVR ventil en almindelig danfoss returløbstermostat. Det virker sådan set fint, men jeg vil gerne kunne styre fremløbstemperaturen lidt smartere.

Der findes alverdens færdige gulvvarmeshunts, blandeventiler osv, men jeg kan ikke rigtig gennemskue om der findes en motoraktuator som passer på den eksisterende ventil. Jeg vil gerne have modulerende/trinløs styring - dvs. termoaktuatorer/telestater du'r ikke.

Er der nogen som har lavet noget lign.? Hvilken motoraktuator/styring har i brugt?

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af 383CI »

Jeg kan ikke helt lure dit setup, men den her:

https://www.billigvvs.dk/danfoss-gearmo ... LyEALw_wcB

Køre jeg med på min gulvvarme. Der skal så en special ventil til. "Problemet" med en almindelig ventil er at de ikke er linære i kurven for gennemstrømning. Altså, 20-30% åben giver ikke samme mængdetilllæg som 40-50% f.eks.
Det giver reguleringerne problemer.

Den er pisse dyr, ja, men den køre knivskarpt. Der findes også 3 vejs modeller. Alle andre jeg har hørt omtalt virker enten ikke eller bliver utætte.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af svanggaard »

Tak for svar.

Jeg havde ikke lige tænkt på at en FJVR ventil har en ulineær gennemstrømningskurve. Jeg kan godt se det bliver et problem hvis standardstyringer arbejder ud fra en antagelse om ligefrem proportionel/lineær regulering.

Jeg havde helst set at den eksisterende ventil kunne blive siddende. Dels holder ventilen sikkert evigt og dels vil man formodentligt altid kunne få fat i et standard følerhoved/termostat der passer på ventilen.

Jeg skal vist i tænkeboksen igen.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5007
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af John Skov Jensen »

Min gulvvarme shunt regulerer fremløbet efter udetemperaturen
Der sidder en Danfoss ECL comfort 110 styring der aktiverer en Danfoss AMV 10 motor der regulerer en Danfoss VMV 3 vejs ventil.
På ECL 110 styringen sidder der en temperatursensor der er monteret uden for klimaskærmen og det gør det muligt at regulere fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen. Så hæver den fremløbstemp. når udetemp. falder.

Styringen har mange konfigurationsmuligheder

Jeg tror ikke man kan bygge en motor på din ventil, den skal nok skiftes til en anden type
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af svanggaard »

Jeg fandt dette sæt i aftes:

* Aktuator
* Styring (CLIMATIC CONTROL-H)

Prisen havner i underkanten af 2000,- hvis man bruger lidt tid på at finde billigste leverandør. Umiddelbart ser det ud til at styringen har rigeligt indstillingsmuligheder og det ser ud til at den kan samarbejde med flere forskellige aktuator-modeller.

Det er dog ikke lykkedes mig at få overblik over de forskellige "ventil-kraver" - der er mange typer og dimensioner. Følerhoved på min FJVR ventil er fastgjort med et spændebånd/spændekrave. Hvis jeg kan finde den rette adapter og styringen er nogenlunde ligeglad med ventilkurve har jeg vist et bud på en løsning.

@John Skov Jensen Kan du uddybe lidt om motorventilens køretid? Justerer den konstant eller få gange i døgnet? Justerer den altid i små skridt eller laver den ind imellem stor ventilvandring?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5007
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Motoraktuator til Fjvr ventil

Indlæg af John Skov Jensen »

svanggaard skrev: 08 jun 2020 08:59 Jeg fandt dette sæt i aftes:

* Aktuator
* Styring (CLIMATIC CONTROL-H)

Prisen havner i underkanten af 2000,- hvis man bruger lidt tid på at finde billigste leverandør. Umiddelbart ser det ud til at styringen har rigeligt indstillingsmuligheder og det ser ud til at den kan samarbejde med flere forskellige aktuator-modeller.

Det er dog ikke lykkedes mig at få overblik over de forskellige "ventil-kraver" - der er mange typer og dimensioner. Følerhoved på min FJVR ventil er fastgjort med et spændebånd/spændekrave. Hvis jeg kan finde den rette adapter og styringen er nogenlunde ligeglad med ventilkurve har jeg vist et bud på en løsning.

@John Skov Jensen Kan du uddybe lidt om motorventilens køretid? Justerer den konstant eller få gange i døgnet? Justerer den altid i små skridt eller laver den ind imellem stor ventilvandring?
Den justerer hele tiden, eller det vil sige når der er behov for det
Når udetemp har ændret sig
Når fremløbstemp har ændret sig,

f.eks hvis en gulvvarme kreds netop åbner, så falder fremløbstemp lidt da retur temp falder, så regulerer den shunt indtil fremløb igen er som ønsket

Det sker i små step, mener step kan konfigureres

Besvar