Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af SneglMJ »

Jeg har en aldrende baxi multiheat, som jeg kigger på alternativer til. I den forbindelse har jeg haft besøg af en VVS'er, som skulle komme med et tilbud om en luft til vand-varmepumpe. Jeg har ikke fået hans tilbud endnu, men under besøget kom der nogle ting frem omkring indretningen af rørene i mit hus, som jeg tænker, jeg måske kan få en second opinion på herinde.

Lige nu har jeg fyrrum i en tilbygning, og alle rør til opvarmning af huset kommet herfra. Inde midt i huset har jeg en varmtvandsbeholder, og som jeg forstår det, bliver indholdet af den varmet op med det vand, der kommer fra fyret for at varme gulvvarmen i underetagen op. Beholderen står lige ved siden af der hvor al gulvvarmen går ud fra i hvert fald. Min lokale VVS'er siger, at setup'et giver ret ringe muligheder for at lave en normal opsætning af en varmepumpe, fordi han gerne vil have indedelene samlet, men der ville jo så skulle laves nye rør, så der enten kunne komme brugsvand nede fra fyrrummet og op til varmtvandsbeholderen (hvis pumpen stod i fyrrummet), eller så der kunne komme vand til opvarmning ned til det gamle fyrrum (hvis pumpen stod der hvor varmtvandsbeholderen står nu) - for varmen til underetagen kommer måske nok alt sammen forbi gulvvarmen, men varmen til overetagen gå næsten direkte op fra fyrrummet.

VVS'eren har foreslået, at han kommer med et tilbud på en amputeret løsning, hvor han installerer en varmepumpe kun til brugsvand, og så kan den hjælpe lidt til i varmtvandsbeholderen om vinteren, men det meste af brugsvandet klares med en elpatron. Det var vist ikke hans favoritløsning, men det var den eneste løsning han kunne finde på, der ikke involverede, at der skulle hamres en masse gulv op.

Det jeg tænker på nu - mens jeg så går og venter på, at han vender tilbage med et tilbud - er... er det her en normal type løsning? Og hvor hæsligt dyrt vil det blive at bruge elpatronen så meget? Har nogle herinde haft lignende udfordringer og løst det på en anden måde end det her?

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af 383CI »

Jeg forstår ikke helt beskrivelse af installationen, men som udgangspunkt ville keg overveje at udskifte et fyr med en varmepumpe.
Umiddelbart er det vel det der giver mening?
Mange vil jo bare sætte den i stedet for fyret. Gulvvarmen er ligeglad med hvor det varme vand kommer fra. Det er varmtvandsbeholderen også, men skal varmepumpen have en fornuftig udnyttelsesgrad skal fremløbet fra den være så langt nede i temperatur som muligt.
Fyret har mindst 60 grader og måske 70 og skal pumpen derop smelter elmåleren ud af skabet.

Hvis returen fra huset er 35 grader er der jo så en afkøling på mindes 25 grader.

Når så varmepumpen har et fremløb på f.eks 50 (der er rimeligt højt) er der kun 15 graders afkøling. Så skal der tilsvarende ekstra flow igennem for at overføre den samme energi til opvarmningen. Lavpraktisk et det spørgsmålet om det kan komme igennem rørene fra fyrrummet, f.eks. og om det giver nok varme i radiator.

Skal der bruges elpatron nogle steder, om det er til opvarmning eller forbrugsvand er prisen pr. Kwh langt over det dobbelte af prisen fra fyr.

Så jeg ville overveje om det er en rigtig udskiftning lige meget hvad, der er også f.eks. årligt service på pumperne fordi de indeholder mere end 2kg. kølemiddel, det er en betragtelig udgift.
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af SneglMJ »

Jeg kan godt forstå, min beskrivelse af installationen ikke var så overskuelig. Det er vist en af de ting, hvor jo mere man skriver for at være præcis, jo værre bliver det :)

Den korte forklaring er jo nok, at der er to steder i mit hus. A og B. Der er måske 10-15 meter mellem dem. A er et rum i en gammel stald. B er min entre ved siden af badeværelse og køkken.
A: her går varmerør fra fyr mod B og fra fyr og direkte opad til 1. sal.
B: her går brugsvand fra en varmtvandsbeholder ud til alt der har brug for det - herunder går der brugsvand tilbage mod A for at følge varmerørene opad til 1. sal.

Så problemet er, at hvis varmepumpe og varmtvandsbeholder skal være samlet, så skal der laves nye vandrør til brugsvand fra A til B, hvis vi sætter pumpen i A, og der skal laves nye varmerør fra B til A, hvis vi sætter pumpen i B.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af 383CI »

VVSmanden vil sikkert have pumpen og VVBèn samlet for at lave 3 vejs prioritering på VVBèn. Så slår den husets varme fra når der skal laves varmt forbrugsvand fordi varmepumpen hæver temperaturen til forbrugsvand, og dermed bliver voldsom urentabel.

Isoleret set giver det fin mening, men det ændre ikke på det er en, for mig at se, meget meget dårlig ide at skifte et fyr ud med en varmepumpe på en gammel installation.

Prøv at høre VVSèren hvilken temperatur han regner med varmepumpen skal køre med? og dine radiatorer er store nok til at afgive nok varme ved f.eks. 50/40 i stedet for 60/40 og nu du er igang så hvad cop værdien er ved 40/50/60 graders frem. Jeg vil love den falder dramatisk.

Faktuelt skal der dobbelt så meget vand igennem hele installationen hvis temperaturen falder fra 60 til 50 for at få den samme energi afsat.

Kan dine rør fra fyrrummet klare det?
Osv. osv.
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af SneglMJ »

Det er et godt spørgsmål. Jeg har udstyret VVS'eren med nogle tegninger over huset der har info om isolering, så han går i det mindste ikke blind ind i opgaven. Jeg kan ikke huske de præcise mængder isolering, men det har været nok til at leve op til byggekravene enten i nullerne eller i 2010. Vi har gulvvarme i næsten hele underetagen og radiatorer ovenpå - og sidstnævnte kan ske at skulle udskiftes til noget større. Men det lyder sandsynligt, at der vil være behov for større vandmængder i rørene, når der skal fragtes mere vand med lavere temperatur. Jeg ved ikke, om det er noget, rørene kan trække. Men hvis der kan blive problemer, er det vel forhåbentlig noget sådan en VVS'er råber op om - eller hvad?

Er det korrekt forstået, at du overordnet er skeptisk over "bare lige" at skifte et pillefyr ud med en varmepumpe og så lade den køre på samme installation? Hvad gør folk ellers? Jeg mener, det lyder jo til, at der er vældig mange, som for tiden udskifter gamle fyr med varmepumper. Udskifter de typisk rør og det hele i hele hytten i samme omgang?

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af 383CI »

Jeg er ikke "bare lidt" skeptisk, men mener det er en dum ide hvis ikke der er virkeligt veldokumenterede grunde det.

Grundlaget for denne anskuelse har jeg vist fastslået. Ydermere skal der lovligt årligt eftersyn på fordi der er mere end 2kg. kølemiddel på. Det koster kassen men VVSèren sælger sikkert gerne en serviceaftale. Den skal jo så oven i den samlede varmeregning.

Jeg ved ikke hvad folk gør når de laver denne konvertering. De skifter næppe alle rør, men det er pussigt at man i en tid hvor tingene skal skjules og være usynlige, at "man" så accepterer udskiftning til større radiatorer.
Nu har det ikke været ordentlig vinter i DK de sidste par år, men jeg tænker at når/hvis det bliver det igen får indehaverene af gamle huse med varmepumper en ordentlig hilsen fra elværket.
Virkningsgraden falder jo på pumperne når varmebehovet stiger, og behovet vil sikkert kunne dækkes med højere fremløb, med dårligere udnyttelse igen. Eller hvis et 6Kw varmelegeme aktiveres. Det koster jo kun 14-16 kr./t at køre med,

Hvis du mener VVSèren skal rådgive og vejlede så husk at han også gerne vil sælge og hvis han rådgiver lige så sagligt som nogle sælgerer af fyr, der også vil sælge, vokser træerne ind i himlen.
Det har jeg ikke set nogle gøre i praksis endnu. Vokse ind i himlen altså.

Men hvis du vil have sådan et bæst stående alligevel, og slippe for at skifte rør eller lave flere kunne en enkel løsning være som følger i forhold til forbrugsvandsbeholderen.

Lad den styre af en elektrisk differencetermostat, der åbner en telestat til spiralen i beholderen når fremløbet er varmere end beholdertemperatur +2 og slukker igen når de er = Det kalder vi stilling A

I stilling B vil skal differancetermostaten så trække et relæ der giver varmtvandsbeholderen lov til at bruge strøm. Den skal så afbryde sig selv på den indbyggede elektriske termostat.

Så vil vandet fra pumpen varme det første, fra 5 til pumpetemperatur og varmelegmet vil klare resten. Forudsat spiralen i beholderen er "stor nok" til at kunne bruge fremløbet fra pumpen til noget særligt i bare rimelig tid.
Det ville kunne gøres uden ekstra rør, eller at varmepumpen skal hæve temperaturen for at lave forbrugsvand.

Der er ikke mere end 0,75M2 spiral i de fleste Metro beholdere f.eks. De skal gerne have noget varme for det bliver til noget og skal gerne have +60 grader også af hensyn til legionella. Den er du dog ude over hvis du lader elpatronen tage det sidste. Igen gælder det at når fremløben falder skal der mere vand igennem for at varme op, ellers forlænges tiden, men det gør den alligevel når forskellen mellem vandet i beholderen og det vand der sal varme det op falder.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af triumph »

Jeg prøver lige at tænke ud af boksen....
Din VVSér har vurderet at din installation er egnet til en lavere fremløbstemperatur.
Normalt er det sådan at en varmepumpe kører med en lav fremløbstemperatur når den skal opvarme (F.eks 40-45 c). Når den skal lave VV så skifter en 3 vejs ventil, så der kun køres til vvb. Og fremløbstemperaturen hæves til f.eks 55-60 c (Og varmepumpens COP værdi falder)
Ofte er 3 vejsventil indbygget i varmepumpe, men kan den flyttes, eller kan begge udløb fra 3 vejsventil fra ventil kobles sammen, og opsætte en ny 3 vejsventil ved VVB ?
Idag er din installation formodentligt lavet sådan at din vvb er forbundet til fremøbet via en ekspenstionventil.
Hvis tilløbet til vvb udskiftes til en 3 vejsventil, og der trækkes en ledning fra varmepumpens styring, og til 3 vejsventil. Så burde det kunne lade sig gøre.

Hvis ikke, så syntes jeg det lyder vildt med en varmepumpe kun til vv. Hvad hvis du udskiftede vvb til en "Solvarmebeholder" der har varmespiral i bunden. Så kunne varmepumpen opvarme vandet fra 10 til 40 C, og en elpatron opvarme vandet fra 40 til 50 c (Min solvarmebeholder har en funktion der 1 gang om ugen hæver temperaturen til 60C, for at forhindre legionella, men det kræver selvføgelig også en styring)

Der er krav om service på varmepumper. Men der er ingen der kontrollere om service udføres. Dog er servicebesøg ofte koblet sammen med en udvidet garanti, således at man kun får f.eks 5 års garanti, hvis man får udført service. Man behøver altså ikke betale for service efter garantiens udløb
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af Kruse »

Hvad koster den kasse man skal af med til service? Med et fyr skal man jo have en skorstensfejer forbi.

En løsning kunne være at lade nuværende vvb varme vandet det den kan og så have en 50 liter elbeholder til at give det sidste.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af triumph »

Kruse skrev: 16 maj 2020 14:30 Hvad koster den kasse man skal af med til service? Med et fyr skal man jo have en skorstensfejer forbi.

En løsning kunne være at lade nuværende vvb varme vandet det den kan og så have en 50 liter elbeholder til at give det sidste.
Tror det er omkring 2000 pr år
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: Varmepumpe kun til opvarmning af hus - fornuftig løsning?

Indlæg af SneglMJ »

triumph skrev: 16 maj 2020 09:48 Jeg prøver lige at tænke ud af boksen....
Din VVSér har vurderet at din installation er egnet til en lavere fremløbstemperatur.
Normalt er det sådan at en varmepumpe kører med en lav fremløbstemperatur når den skal opvarme (F.eks 40-45 c). Når den skal lave VV så skifter en 3 vejs ventil, så der kun køres til vvb. Og fremløbstemperaturen hæves til f.eks 55-60 c (Og varmepumpens COP værdi falder)
Ofte er 3 vejsventil indbygget i varmepumpe, men kan den flyttes, eller kan begge udløb fra 3 vejsventil fra ventil kobles sammen, og opsætte en ny 3 vejsventil ved VVB ?
Idag er din installation formodentligt lavet sådan at din vvb er forbundet til fremøbet via en ekspenstionventil.
Hvis tilløbet til vvb udskiftes til en 3 vejsventil, og der trækkes en ledning fra varmepumpens styring, og til 3 vejsventil. Så burde det kunne lade sig gøre.

Hvis ikke, så syntes jeg det lyder vildt med en varmepumpe kun til vv. Hvad hvis du udskiftede vvb til en "Solvarmebeholder" der har varmespiral i bunden. Så kunne varmepumpen opvarme vandet fra 10 til 40 C, og en elpatron opvarme vandet fra 40 til 50 c (Min solvarmebeholder har en funktion der 1 gang om ugen hæver temperaturen til 60C, for at forhindre legionella, men det kræver selvføgelig også en styring)
Som JEG forstår det (og jeg prøvede at følge med så godt jeg kunne, men hvem ved...) så var udfordringen vist enten, at pumpen for det meste ville stå stille om sommeren fordi den ikke skulle varme gulv og radiatorer så meget op, og derfor ville der ikke være varmt vand ude i systemet, der kunne varme varmtvandsbeholderen op, og så ville det hele skulle tages af elpatronen, eller også var problemet, at den måske godt ville kunne lede vandet kun hen til beholderen og ikke ud i de andre dele af systemet, men at han vurderede, at der ville være for meget tab i røret på vej derhen. Det er lidt uklart for mig, om det er det ene eller det andet.

I hvert fald ville jeg da umiddelbart tænke, at selv med tab i røret, så må det være billigere for pumpen at varme vandet og transportere det hen forbi beholderen end at lade det ske med en elpatron direkte i beholderen. Og sådan en ledning kan man da godt trække. Men altså... jeg ringede jo netop til en installatør, fordi jeg ikke er særlig klog på det :) Men jeg kan da sende ham dit forslag ovenover og høre, hvad han siger.

Besvar