Effektiv radiator varme-udnyttelse

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Effektiv radiator varme-udnyttelse

Indlæg af Torpet »

Er der mon nogle brugbare teorier omkring, hvordan man bedst styrer radiatorerne i huset for max. udnyttelse?

Jeg har 12 radiatorer (205m2 i eet plan). Kan det mon bedst betale sig at have alle på lavt eller holde nogle små mindre vigtige helt lukket (f.eks. gang og entré) og så åbne mere for de større typer?

Selvom alle rør er isoleret, så er der sikkert en vis varme-udnyttelse fra de opvarmede rør, der kører ned til de radiatorer (fra loftet) der er i brug. Men modsat så er der vel så også et vist varmetab for de rør der ligger rundt oppe på loftet med varmt vand til de radiatorer der åbne. (2-strenget system).

Kun badeværelset har gulvvarme (rør i beton af ældre dato og flisegulv), hvor radiatoren er unødvendig og er altså lukket. Gulvvarmen kan kun styres af en mini kugleventil, så den står faktisk blot konstant på halv styrke, som giver fint varmt gulv.

Stuen på 30m2 har én stor kraftig radiator, som giver rigtig god varme fra sig, sikkert støbejern. Stuen har også en brændeovn, som jeg dog ikke bruger når pillefyret er i brug, altså er den kun lidt igang for- og efterår.

Kunne være interessant at høre om nogle har eksperimenteret lidt med dette.

dannidines

Re: Effektiv radiator varme-udnyttelse

Indlæg af dannidines »

Her i huset:

Entre
Radiator ved hoveddør står på 5

Stue:
Central radiator i står på 4
2 radiatorer i udestue del står på 2,5

Pejsestue:
radiator står på 3

Fordelingsgange:
1 radiator i hver, står på 2,5

Badeværelse stueetaage:
Gulvvarme returløb, står på 1,5-2,5

Badeværelse kælder:
Står på 3

Vaskerum står på 3

BørneVærelse:
Står på 1,5

Soveværelset
Står på *

Det giver 23 grader i alle ophoædsområder og komfort temperatur på 21 grader i bad/gang områder samt værelser ligger på ca 19-20 grader, dog soveværelset koldere aht undertegnede

Økonomi, oktober under 300kg, november forventet 600-700kg på 240m2 i to plan
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Effektiv radiator varme-udnyttelse

Indlæg af Torpet »

Tak Danniboy for en fin grundig oversigt. Vores forbrug ligger ret tæt, dog er dit hus større, så du har fin økonomisk kørsel med fyret. Mit helt nye BS 10kW syntes jeg ellers jeg har optimeret ret godt, det fungerer helt flot uden ret meget aske og i en fin kaffegrums farve. Mon ikke vi begge har haft store overvejelser med hensyn til størrelsen af vores valgte brændere. Jeg vurderede, at selvom vi ligger på kanten af 10kW eller 16kW, så har jeg fulgt de tanker omkring, at det er bedre at have et mindre fyr, der kører kraftigt i stedet for et stort fyr, der ikke rigtig kan udnyttes og måske kunne have problemer i lavlast. Indtil nu syntes jeg valget var rigtigt. Bliver interessant når vinterkulden kommer.
Jeg monterede også kompressorrens denne gang og er faktisk ret imponeret over dens effektivitet = helt ren herd. Fyret genstarter på lige under 2 min med sin keramiske el-tænder.
Jeg har også købt lager hjem beregnet på godt 3 paller, så nu må vi se.
dannidines

Re: Effektiv radiator varme-udnyttelse

Indlæg af dannidines »

Hej torpet,

Sorry korte svar - mobil og mine fingre = arh men altså 😂

1 plan vs 2 plan, isolering, vinduer, solfangere, rumfølere osv osv kan give STORE udsving i forbrug.

Vi plejer at lande mellem 2,9-3,5 tons/p.a., et enkelt år helt ned på 2,7 tons, men der var pejsestuen lukket m.v. lukket ned for varme.

Dit forbrug virker realistisk vil jeg mene

Besvar