Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
cardude
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af cardude »

Jeg har et PIllefyr et Defro Duo Pellet 25 kw pillefyr med automatisk start osv. jeg købte det for 7 år siden, den gang skulle det erstatte mit daværende oliefyr, men tiden løb og jeg nåede aldrig at sætte det op.
nu er jeg flyttet på landet i en landejendom og har stadig pillefyret det er stadig ubrugt. der er lige nu et 40 kw pillefyr på ejendommen sådan et med skubber, det pause fyrer meget og om sommeren er det et oilefyr der laver varmt vand.
jeg synes det var ondsvagt at have oliefyr om sommeren og et pillefyr der pause fyrer meget, og tiden er nu til at jeg kan sætte det pillefyr op.
så jeg har sat det ind i det rum hvor det skal være og ringede så til skorstensfejeren, han sagde at jeg skulle have en attest på fyret at det var godtnok til dagens standard, :| øhm ja, bum bum, jeg har det vedhæftede, jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det opfylder dagens krav. er der nogen der kan hjælpe.

hvis det ikke opfylder dagens krav kan jeg så få fyret testet så det er godt nok?

det kostede mig da aligevel ca 30.000 i sin tid lidt ærgeligt hvis det er blevet til skrot.

kan man få dispensation til at sætte det op aligevel, jeg har over 500 meter til nærmeste nabo.
Vedhæftede filer
defro-duo-pellet-instrukcja-obsugi-kota-46-728.jpg
defro-duo-pellet-instrukcja-obsugi-kota-45-1024.jpg
ovs_kor.pdf
(701.46 KiB) Downloadet 101 gange
JPEG_20191003_085840_190443993.jpg
JPEG_20191003_085811_1171171288.jpg

pendec

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af pendec »

Dine attester skal være danske eller engelske, og jeg synes heller ikke der er plads til at få skorstensfejer underskrift på de papirer.

Så det bedste er jo at få besøg af skorstensfejer og få hans råd med, dog hvis den ikke er dansk bruger han nok ikke meget tid på rådgivning.
cardude
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af cardude »

Har du set PDF dokumentet på dansk
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af MichaelK »

Efter min bedste vurdering må anlægget IKKE
opstilles, men jeg synes du skal tage fat i
skorstensfejeren.
Det er ham, der har det sidste ord i den sag.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af triumph »

Kedel skal være godkendt efter EN 305-5 klasse 5.
Det ved jeg ikke om den er (kan ikke se det på attest)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af John Skov Jensen »

cardude skrev: 03 okt 2019 16:15 Jeg har et PIllefyr et Defro Duo Pellet 25 kw pillefyr med automatisk start osv. jeg købte det for 7 år siden, den gang skulle det erstatte mit daværende oliefyr, men tiden løb og jeg nåede aldrig at sætte det op.
nu er jeg flyttet på landet i en landejendom og har stadig pillefyret det er stadig ubrugt. der er lige nu et 40 kw pillefyr på ejendommen sådan et med skubber, det pause fyrer meget og om sommeren er det et oilefyr der laver varmt vand.
jeg synes det var ondsvagt at have oliefyr om sommeren og et pillefyr der pause fyrer meget, og tiden er nu til at jeg kan sætte det pillefyr op.
så jeg har sat det ind i det rum hvor det skal være og ringede så til skorstensfejeren, han sagde at jeg skulle have en attest på fyret at det var godtnok til dagens standard, :| øhm ja, bum bum, jeg har det vedhæftede, jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det opfylder dagens krav. er der nogen der kan hjælpe.

hvis det ikke opfylder dagens krav kan jeg så få fyret testet så det er godt nok?

det kostede mig da aligevel ca 30.000 i sin tid lidt ærgeligt hvis det er blevet til skrot.

kan man få dispensation til at sætte det op aligevel, jeg har over 500 meter til nærmeste nabo.
De dokumenter viser ikke det som din fejer skal de for at godkende en ny installation efter gældene regler

Der er to muligheder
1, fejer godkender selv om dokumenterne ikke viser at systemet imødekommer nutidens krav
Ringe chancer for det vil jeg mene

2, fabrikken/leverandøren har fået samme system gentestet efter de gældene krav
Også ringe chancer for det

Alt i alt
Du har med stor sandsynlighed forspildt din chance med det system
cardude
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af cardude »

Det sku da øv. Havde jeg ikke forstillet mig kunne ske.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af MichaelK »

Det er fordi dit anlæg skulle have været opstillet INDEN reglerne for virkningsgrad og emission blev skærpet.
Stramninger på dette område har meget sjældent, ofte aldrig, tilbagevirkende kraft. Derfor er det med at få
stillet skidtet op, inden lovgiverne finder på noget nyt!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
cardude
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af cardude »

Ja jeg trode jo det var kedlen der var godkendt og ikke installationen
pendec

Re: Jeg har et defro pillefyr købt for 7 år siden jeg gerne vil sætte op nu, godkendelser osv spørgsmål

Indlæg af pendec »

:) Skorstensfejer godkender installation, og elsker når kedel så automatisk også har været igennem en godkendelse.

Så begge dele, og skorstensfejer kigger jo også på rummet og stedet du ville stille den op udover ville se attest/godkendelse af fyr.

Besvar