Den ideelle kombiinstallation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Den ideelle kombiinstallation

Indlæg af svanggaard »

Jeg skal have helt ny varmeløsning. Jeg har derfor gået og grublet og jeg tror jeg nærmer mig en løsning.

Overordnet er ønsket:
1) Fastbrændselskeddel som primær varmekilde. Ca 75% af varmen
2) Pillefyr som auto-backup. Ca 25% af varmen.
3) 2 selvstændige fyr (på samme skorsten).

Jeg har i første omgang gået efter den ideelle løsning (for mig). Så må jeg bagefter se om økonomien tilsiger at der skal hugges en hæl og klippes en tå.

Huset er knap 200m2. Der er gulvvarme i stueetagen, radiatorer på 1. sal samt varmtvandsbeholder med spiral og elpatron. Fyrrummet ligger i staldbygning. Der ligger nyere løgstørrør mellem bygningerne.

Jeg har forsøgt at lave en skitse:
fyringsanlaeg.png
Fastbrændselskeddel opvarmer akkumuleringstanke med åben ekspansion. Varmen trækkes ud via varmeveksler. "Pumpe 1" styres af termostat (Danfoss KP78 el. lign).

Returtermostat under varmeveksler sikrer at returvand til akkumuleringstanke ikke bliver for høj.

Varmen fra veksler ledes igennem pillefyr som burde starte når temperatur i veksler bliver for lav. Der skal muligvis laves en form for bypass forbi pillefyret afhængigt at varmetab i fyret.

Returshunt stabiliserer fremløbstemperaturen til f.eks. 60 Grader ind mod stuehuset.

Skulle returvand fra stuehus være varmere end temperatur i akkumuleringstanke vil kontraventilen sikre at der ikke opstår selvcirkulation som opvarmer akkumuleringstanke.

Så langt så godt.

Varmeveksleren kunne være en fjernvarmeunit" alá "Danfoss redan Akva Lux II vandvarmer".
fjernvarmeunit.jpg
Jeg overvejer dog en anden løsning:
poolveksler.png
Det er en poolveksler i rustfrit stål på angiveligt på 60kW. Den koster ca. 1100,- og kan bl.a. fås her: https://www.vidaxl.dk/e/8718475918257/v ... 4-mm-60-kw

Min tanke er, at serieforbinde 2 styk. Jeg antager at modstanden gennem disse vekslere er meget lav... Måske så lav at jeg kan droppe "pumpe 1" og lade selvcirkulation klare opgaven. Returtermostat under vekslere kan sikkert også droppes.

Der bliver ikke nogen form for termostatstyring til veksler - så længe returvand fra stuehus er koldere end vand i akkutanke vil der blive trukket varme fra dem. Der er forholdsvis meget vand i vekslerne... Det kunne måske hjælpe med at udglatte temperatursvingninger på returvandet fra stuehuset.

Hvad mener eksperterne om den overordnede skitse? Er ideen med selvcirkulation gennem veksler holdbar? Er selvcirkulation potent nok til at trække varmeveksleren (veksler og akkutanke monteres i samme plan)? Hvis jeg "for en sikkerheds skyld" monterer pumpe 1 alligevel... kan der så selvcirkulere vand i tilstrækkelige mængder igennem pumpen hvis den er slukket?

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Den ideelle kombiinstallation

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg tror ikke du behøve pumpe 1 da du har en laddomat, der er en pumpe i den som burde kunne tvinge vandet rundt i kredsen.
Jeg antager at fastbrændsleskedlen skal være 60grader hele tiden, så den ikke tærer op pga kondens
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den ideelle kombiinstallation

Indlæg af svanggaard »

Jeg regnede med at laddomatpumpen blev slukket når bålet i kedlen er brændt ud?
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Den ideelle kombiinstallation

Indlæg af Bri_Jac »

svanggaard skrev: 22 sep 2019 22:43 Jeg regnede med at laddomatpumpen blev slukket når bålet i kedlen er brændt ud?
Hvis du lader din styring slukke laddomatpumpen når bålet er randt ud, ja så skal du have en anden pumpe.
Jeg vil mene du skal have en motorventll i serie med returtermostat og laddomat. husk at vandet vil løbe den letteste vej igennem systemet og derfor ikke nødvendigvis igennem dine buffertanke. motorventilen kan derfor tvinge vandet igennem

Besvar