Flow indikator og energitilskud

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Flow indikator og energitilskud

Indlæg af svanggaard »

Mit halmfyr synger på sidste vers og jeg skal derfor ha' en helt ny varmeløsning. Planerne er så småt ved at tage form - det kommer der muligvis mere om senere.

Jeg har to uafklarede emner lige nu. I mit nuværende varmeanlæg mangler jeg indikation på flow. Jeg ville gerne ha' haft en form for flowindikation 2-3 steder i anlægget. Nøjagtig måling er mindre vigtig... en mølle eller kugle bag et inspektionsglas vil være fint. Men hvor finder man det til 1/2" og gerne 1" rør til fornuftige penge?

Den næste udfordring er muligheden for energitilskud. Mit nuværende fyr er minimum 40 år gammel - bygget af en smed som forlængst er ophørt. Akkutank er 30 år gammel ombygget olietank. CO2 besparelsen er til at føle på når der installeres et nyt anlæg, men det er nok ikke muligt at finde et præcist talt for den nuværende effektivitet. Jeg skal mao. ha' fundet et energiselskab som er "løsningsorienteret" når der skal søges om tilskud. Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer de vil dele?

pendec

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af pendec »

Hvis du ikke kan præsentere et regnskab, så kan de ikke beregne dit tilskud. Så præcist er da krævet, hvis dine regninger er der. Har du høstet eller fået det, så må du jo kunne beskrive og dokumentere forbrug på anden måde, ellers kan du nok glemme tilskud, da du så åbner for en mulig chance for snyd hvis forbrug er udokumenteret.

Ellers er tilskudsdelen nok mere den du får som fast beløb hos nogle biofyr sælger, som er 2500-3500kr fast uden sammenligning men bare underskrift på udskiftningen.

Jeg og en anden kunne ikke få tilskud uden at sende de sidste 3 måners indkøb i sæsonen ind som beregning for forbrug på eksisterende. Så kiggede de på alder, og er dit hjemme byg, så går de nok bare efter et fast år, når der ingen serienummer eller label sidder på produktet.
Det var så forskellige energi konsulent firmaer men jeg har erfaret nu, at de gav det samme, selvom de intet havde med hinanden at gøre. De synes at bruge samme regler for oliefyr/pillefyr og aldre på dem, som f.eks oliefyr før 1995 gav mere i tilskud.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af svanggaard »

Jeg har lige siddet og rodet lidt med regneark. Jeg er noget overrasket..

Jeg bruger årligt ca. 1400 halmballer og ca. 5 rummeter brænde. Det er ca. 6 baller á 10 kg pr. stk. dagligt i den kolde tid (og et par meterstykker nåletræ oveni når det er rigtig koldt. Desuden har elpatronen i VVB være meget tændt. Med 3 store unger og en kuldskær kone i huset skal der meget varme til.

Hvis man regner det sammen bliver det ca.
Halm: 59MWh
Brænde: 7MWh
Elpatron VVB: 1MWh
I alt indfyret: 67MWh

Huset er nogenlunde normalt ca. 200m2. Det skulle vel kræve ca. 20MWh/år at varme op. Dvs. at udnyttelsesgraden er under 30% i dag.

Regnestykket bliver ikke bedre af at jeg fyrer 6-7m3 brænde af i brændeovnen.

De mængder jeg bruger burde faktisk kunne opvarme 3 parcelhuse. Det er jeg noget overrasket over.

Økonomien har dog ikke været slem. Brændet sanker jeg i egen skov (og elsker faktisk skovarbejde). Halmen har jeg også selv - så på den måde har jeg faktisk nogenlunde gratis varme. Men jeg tør dog ikke udregne arbejdslønnen. Alene turene til genbrugspladsen med aske... 2 murerbajler hver weekend - suk.

Jeg regner med at den nye løsning skal bestå af 2 fyr:
75% brænde - blandet nåletræ
25% pillefyr

Begge fyr antages at have virkningsgrad på ca. 90%. Regner vi lidt baglæns burde jeg kunne nøjes med at indfyre 22MWh frem for 67MWh. Dvs. en årlig besparelse på 45MWh.

Jeg kan dog ikke finde tal på CO2-besparelsen. Nogen siger at biobrændsel er CO2 neutralt mens andre siger det modsatte. Nogen hævder faktisk at CO2 aftrykket fra bio-brændsler er værre end fossil olie, gas osv. CO2 pr. kWh er vel afhængig af brændselstypen?

Jeg kunne godt vælge at lade den lokale smed svejse en ny inderkappe i fyret (reparation). Det vil sikkert koste 10-15.000,- og så kan jeg køre gratis varme i 15 år mere. Den øvelse blev faktisk udført i år 2001.

Men som nybagt morfar, ansvarlig/miljøbevist samfundsborger tænker jeg også på hvor fornuftigt det er at sende 45MWh ud gennem skorstenen hvert år. Jeg vil godt betale for varme og købe mig til noget mere fritid. Derfor overvejelserne om ny varmeløsning.

Jeg synes dog ikke det er helt ligegyldigt om jeg kan få 5, 10 eller 15.000,- i energitilskud. Samtidigt kan jeg godt se at min nuværende løsning ikke passer i standard regneark. Ergo efterlysningen efter energiselskab som er løsningsorienteret.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af Troldmand. »

Du får ikke en krone i energitilskud. Når ikke du kan dokumentere dit forbrug i kr og øre 3 år bag ud. Konverterede du til vp, vil du få ca. 6 - 7000 kr
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af Fiffer »

Sæt et pillefyr ind, billigt og nemt....og giver du lidt mere, så få en silo på 6-8m2 , og få blæst piller ind, så skal der bare tømmes aske.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5496
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af triumph »

Du skriver at et pillefyr har en virkningsgrad på 90%, og dit halmfyr havde en på 30%
Det er rigtigt at et helt rent pillefyr, der er perfekt justeret, og kører med en indfyret ydelse på mellem 30 og 70% af nominel ydelse. Har en virkningsgrad på 90%.
Men for det første er det ofte ikke de vilkår fyret arbejder under. Dernæst tager du hele varmesystemets virkningsgrad med i beregningen for halmfyret. Der er et betydeligt varmetab fra rør,
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af svanggaard »

Det er klart der er masser af varmetab fra rør, akkutank, varmtvandsbeholder mv. Den del af tabet der sker i stuehuset (indenfor klimaskærm) får jeg gavn af. Til gengæld er tab via skorsten samt installation i udhuse (herunder fyr og akkutank) til ingen verdens nytte.

Virkningsgrad er generelt "elastik i metermål". Leverandørerne, herunder f.eks. fyrproducenter, bilproducenter og producenter af elektronisk udstyr har alle en interesse i at tale virkningsgraden op. Omvendt har vi forbrugere en interesse i at tale den ned når der (måske) er tilskud i sigte. Når et fyr er opgivet med virkningsgrad på 90% vil jeg være noget skeptisk - nøjagtig som jeg vil være skeptisk overfor bilproducentens lovede benzinøkonomi.

Jeg ved ikke så meget om beregning af tilskud, men den "påståede"/målte virkningsgrad som opgives må på een eller anden måde være udgangspunkt for beregning af potentiel energibesparelse.

Jeg tænker umiddelbart, at jeg er ganske almindelig skatteborger, som betaler afgifter lige som alle andre. Derfor burde jeg også kunne få tilskud til energiforbedringer som alle andre. Når det er sagt, er jeg godt klar over at min "case" kan være vanskellig, da jeg har svært ved at dokumentere mit forbrug. Og jeg respekterer naturligvis de love og regler vi nu en gang lever under i DK. Hvis ikke jeg ku' li' lugten i bageriet var jeg nok et andet sted.

Jeg støder tit på folk med nej-hatten på; "Det kan ikke lade sig gøre", "det vil aldrig virke", "det kan man ikke" og "det må du ikke". Kunsten er at gennemskue om der er noget om snakken, eller om personen man står overfor ikke ved bedre eller bare ikke gider. Jeg kender f.eks. flere elektrikere som ikke gider landbrugsinstallationer - det er meget lettere (og mere lønsomt) at sætte kontakter op i nybyggeri.

Jeg sikker på, at der findes en energikonsulent et sted, som inden for lovens rammer og hensigt, kan omsætte min potentielle energibesparelse til et tilsagn om energitilskud. Jeg er mere usikker på om jeg kan finde vedkommende.
pendec

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af pendec »

Som jeg så og hørte det fra energi konsulenterne, så er der faste beløb på, når du søger tilskud, det er ikke som i 2015 tilsyneladende, hvor folk fik 30-40.000 i tilskud fordi de kom fra halmfyr, som nogle skrev om herinde en gang for mange år siden.

på denne side, ser du også eksempler på besparelser i deres beregner, meget faste beløb ikke baseret på virkningsgrader men på FRA/TIL forhold.

https://energikoeb.dk/

Sådan har det været hos flere , der hvor jeg fik det, og samme hos anden som fik nyt for lidt tid siden.

Spændende er om du kan finde nogen som vil give dig den sum du søger der, med de beregninger du gerne vil opnå.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af lamborg »

Hej.
jeg tror ikke du får noget problem med tilskud. Du skifter jo halmfyret ud som er din primære opvarminingsform ud til fastbrændsel/træpiller og derfor er der vel tilskud. Lidt irrelevant måske men jeg fik 2400 i tilskud til en luft/luft pumpe som ekstra varmekilde i min sal selvom jeg har pillefyr som den primære. Men havde det været et ekstra pillefyr jeg havde sat ind havde jeg ikke fået tilskud.
Tag feks pendec og hans sag :-) Grunden til at han skulle dokumentere forbrug var at han ikke skiftede varmekilde men skulle dokumentere at det nye pillerfyr var så og så meget mere besparende end hans gamle. Men der står også noget i de nye regler omkring tilskud at det er beregnet ud fra boligens kvm se feks dette link fra Allan som selvfølgelig indeholde div reklamer :-)
https://www.hedestoker.dk/energitilskud ... KpEALw_wcB
Og med hensyn til udnyttelses % . Fyret er testet på teknologisk så det kan holde den udnyttelse under total optimale forhold så det er nok de færreste der opnår det i det virkelige liv. Men alle fyr er testet under ens forhold og det er så det man kan forholde sig til :-)
Pas på energikonsulenter . De er nemlig også loppyister som taler for det og det og så kender de lige en der kan sælge det til dig . Og selvom de så måske og det er kun måske kan hente et par tusinde mere til dig i tilskud fremfor at du bare køber hos en forhandler og får det standard tilskud de har så koster det hurtig mere i honorar.
Du lyder desuden til at have fint styr på hvad du vil have og ikke have så kny du bare på . Jeg ved godt at man altid er bange for at komme til at snyde sig selv men jeg tror ikke du kan gøre det . De fleste leverandøre af fyr har styr på tilskudsreglerne og i forhold til den invistering du skal ud i så snakker vi småpenge selvom lidt også har ret . Du skal bare huske at søge tilskud INDEN du køber/indstallere hvis du gør det selv ellers får du det ikke .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Flow indikator og energitilskud

Indlæg af Troldmand. »

Jeg bruger til mine ansøgninger EWII

Prøv den i linket. Klik på "bio" og vælg din besparelse.

https://ewii.com/privat/energiraadgivni ... eg-tilskud

Har man hus på over 200m2 gælder der særlige regler.

Foruden skal man til enhver ansøgning kunne dokumentere de sidste 3 års forbrug i kr og øre. Undtagen man skifter til VP.

Besvar