gennemstrømsvandvarmerens

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af leo-pol »

Snublede over en reklame med gennemstrømsvandvarmere (ny gereration kaldte de dem) og læste lidt om hvor “billigt” det nærmest var..
Og ja de har da en pointe om at man feks ikke har 150 litter man varmer på 24 timer i døgnet..
Men virker det også sådanne i praktisk...
De skrev at hvis man feks fyrede med træpiller over sommeren brugte man feks en Palle piller bare på at holde vandet varmt sommeren over...
Hvad mener eksperterne... er træerne ved at gro op i himmelen..😁😁
Mvh Leo

pendec

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af pendec »

Nu mener jeg ikke man varmer vand op i 24 timer men når behovet er der :)

Og så er en palle vistnok skudt højt, og de må tænke stort? Jeg ville tro 500kg for flere, ca. 2.5kg om dagen.
Man udnytter spildvarme efter denne vvb opvarmning til at varme badeværelse gulv op og lign. Så det vinder man på pillefyret, hvor du nok ikke vinder andet end varmt vand på det andet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af Lintz »

leo-pol skrev: 17 aug 2019 09:47 Snublede over en reklame med gennemstrømsvandvarmere (ny gereration kaldte de dem) og læste lidt om hvor “billigt” det nærmest var..
Og ja de har da en pointe om at man feks ikke har 150 litter man varmer på 24 timer i døgnet..
Men virker det også sådanne i praktisk...
De skrev at hvis man feks fyrede med træpiller over sommeren brugte man feks en Palle piller bare på at holde vandet varmt sommeren over...
Hvad mener eksperterne... er træerne ved at gro op i himmelen..😁😁
Mvh Leo
Jeg har en lille gennemstrømnings-vandvarmer i køkkenet koblet til det varme vand da jeg har cirka 18 meter rør fra vvb til køkkenet.
Det er en ældre model - nok omkrint 10 år gammel. Fungerer sådan set udmærket men man skal bare være obs på hvor meget gennemstrømning den kan klare for at nå at varme vandet op.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af pendec »

Jeg tror vist jeg først forvekslede denne med de nye turbokogere i køkkener uden at slå det op :)

Det er da egentlig rimelig smart, hvis man er single og varmtvands behovet ikke er så stort som en stor familie.
Og så koster de da ikke en formue hvis vvb alligevel skal ud, og de fylder da ingenting :)

Det var egentlig et nyttigt input, da jeg vil overveje dette istedet for at bruge en formue på at tage vvb ned for at rengøre den for kalk, så måske hellere bare lade den dø, den er vist fra 2006-2007 , så måske...
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af pelle »

Har en del liggende af de pladevekslere. Kun pladevekslere. Ingen termostater og bypass funktioner. Jeg er ved at kikke på noget der styrer uden termostat men på flowet når man åbner vandhanen. En flow svitch på brugsvandet tænder ved meget lille gennemstrømning for strømmen til en magnetventil på centralvarmen der så åbner op når den får strøm. En bypass, med næsten lukket kuglehane uden om magnetventilen, gør at veksleren kun lige holdes varm. Så er der fuldt åbnet for fjernvarme/centralvarme når der skal varmt vand ud af vandhanen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af leo-pol »

Sagen er den at vi har en almindelig varmtvandsbeholder på 150 litter og den kan kobles på centralvarme...det har jeg så aldrig fået gjort da vores fyr står i en anden bygning og køre med en fremløbs temp på 45g... så vi har altid kørt på el men det var meningen at der skulle ændres lidt med fremløbsshunt så den kunne komme på... men nu læste je lidt om den her gennemløbsfætter og tænkte at ja vi holder jo 150 litter varmt vand kørende 24/7 og det er jo ikke gratis så noget må der jo være i at smide sådanne en gennemgangsfætter op og den fylder jo nærmest ingen ting sammenlignet med den store varmtvandsbeholder... jeg har skrevet et en sælger omkring hvordan med kalk da vi har meget kalk her og svaret var at de solgte primært til det fynske market (tror jeg det var) med meget kalk og skrev at de hade ikke oplevet kunderne hade problemer med kalk i den...
Men jeg kunne se at der var delte meninger bla. Ustabil varme men tænker lidt at det nok er størrelsen der har haltet... var ansat i et firma hvor det var gennemløbsvandvarmer og vi kunne uden problemer være i dampbad 2personer i 20min uden den haltede...
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af From »

Jeg har på et tidspunkt se en reklame for en ny model gennemstrømningsvandvarmer - når man læste deres påstande virkede det lidt som om at de har brudt de fysiske love, eller at de bare har lemfældig omgang med sandheden.

Det du kan spare med en gennemstrømningsvandvarmer er det varmetab du har fra din nuværende vandvarmer, selve opvarmningen er der ikke noget at spare på.
pendec

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af pendec »

From skrev: 17 aug 2019 22:11 Det du kan spare med en gennemstrømningsvandvarmer er det varmetab du har fra din nuværende vandvarmer, selve opvarmningen er der ikke noget at spare på.
Her ville jeg være helt ligeglad med den ekstra krone som det kunne koste om dagen, hvis det var :)

Når man ser disse 4-8-16ltr anlæg, så fylder de jo intet, altså i forhold til det monster jeg må have siddende som også koster når jeg ikke er hjemme, så jeg vil formode at er jeg i Sverige, så bruger den 0kr i de dage, det gør min metro 160l vel ikke, hvis den taber 10% i varme om dagen.

Men prisen er da også rimelig.
Jeg ved bare ikke om man vælger 4 , 8 eller skal op på 16ltr/minut til 1 eller 2 personer til daglig.

Men spændende emne, hvis de virker.
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af john_madsen »

I skal lige være obs. På at hvis en gennemstrømningsvandvarmer skal varme vandet op løbende til f.eks. et varmt brusebad, så skal effekten op på 20-30kW!! Det betyder at kabler og sikringer skal være 30-50 ampere på alle 3 faser.
De små med 230v stikprop er ubrugelige til andet end håndvaske.
Fysikkens love gælder jo stadig ;-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: gennemstrømsvandvarmerens

Indlæg af pelle »

john_madsen skrev: 18 aug 2019 08:48 I skal lige være obs. På at hvis en gennemstrømningsvandvarmer skal varme vandet op løbende til f.eks. et varmt brusebad, så skal effekten op på 20-30kW!! Det betyder at kabler og sikringer skal være 30-50 ampere på alle 3 faser.
De små med 230v stikprop er ubrugelige til andet end håndvaske.
Fysikkens love gælder jo stadig ;-)
Det er ikke til el. Ellers har du ret. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar