Bedste setup.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Bedste setup.

Indlæg af Lintz »

Selv om man er Redaktør kan man godt komme lidt i tvivl om hvor et emne skal placeres - nu placerer jeg det her og så må en anden Redaktør jo flytte det hvis han mener det skal stå andetsteds :D

Sagen er at jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om hvad bedste - ikke nødvendigvis billigste - setup vil være med mit anlæg om sommeren.

Kort ridset op.
Scotte 16 kw med det helt basale udstyr.
Vacum-solfanger på sydvendt tag med god hældning.
300 l vvb med - selvfølgelig - 2 spiraler samt el-patron.

Huset:
Radiator-varme og gulvvarme på badeværelserne.

Konen vil have lidt varme på om sommeren ellers bliver gulvet på badeværelserne rimelig kolde samt at vi selvfølgelig skal have varmt vand.

Jeg er væk 4 ud af 7 dage så kravet til varmt vand er 2 personer i 4 dage - 3 personer i 3 dage.

Når jeg er hjemme og kan se at det bliver en god dag slukker jeg fyret manuelt og justerer ned på hvornår solfanger skal sende overskudsvarme til huset. Gerne fra omkring 60 g ned til ca 45 g og justerer så den anden vej hen ad aften. Hvis jeg ikke gør det vil fyret kører mange start/stop i løbet af dagen. Men har så tænkt på om det ikke kunne være lige så smart at slukke fyret helt. Sætte overskudsvarmen til huset ved forholdsvis lav temperatur og tænde for el-patronen og sætte den til 50 - 55 grader. Skulle der komme en kold dag kan konen jo bare gå ud og tænde fyret manuelt dén ene dag.
Jeg ved at tricket med at slukke fyret om morgen og tænde det om aftnen får jeg ikke min kone til i hverdagene når jeg er væk.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Bigfoot »

jeg ville mene du skulle spare udgiften til de solfangere.

Jeg har varmt vand via scotten, og det koster i omegnen af 2 kg i døgnet med urstyring eller hvordan man nu klarer det.
Det er dælme mange dages drift der skal spares ind, for at dække et solfangeranlæg til f.eks 15.000kr
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Bigfoot »

Netop det med at have lidt gulvvvarme i gulvet om sommeren, det har vi kørt med her over hele sommeren 2018 og gør det igen i år, og vi lå med 3-5kg i driftforbrug pr døgn ca. På en 160 liters vvb, samt de rum der nu kunne finde på at kalde på varme.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Lintz »

Bigfoot skrev: 25 apr 2019 22:36 jeg ville mene du skulle spare udgiften til de solfangere.
Hvad mener du med at jeg skal "spare udgiften til de solfangere" Nu sidder de jo på taget og udgiften er vel kun til pumpen.
Købt i ´11 sammen med fyret under ordningen "Skrot dit oliefyr" hvilket gjorde at hele solfangeranlægget faktisk blev en billig investering.
Den samlede regning lagde vist på knap 85 k og staten betalte så 15 k dengang for en del af udgiften til solfanger-anlæg. Rørføring og stor vvb.

Så fakta er at nu sidder det der og laver varme til os og mon ikke udgiften til at lave varmt vand med et solfanger-anlæg kontra pillefyr er til solfangerens fordel. Men om den ene måde koster 5 kroner og den anden 4 kroner er faktisk ligegyldigt.
Søgte bare input om bedste setup med det som jeg nu har og det kunne jo godt være at droppe vvb priotering om sommeren og lade solfangeren klare den del samt at sende til huset bagefter og så sætte urstyring til så fyret kører nogle timer om natten hvis behovet er der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Bedste setup.

Indlæg af pendec »

Kan det være at 1. indlæg ikke så meget lægger op til mulighederne som er "bedste setup", du nævner hvad du har, og ikke hvad alternativerne kunne være eller årsagen til skifte til "bedste setup".

Så hvis parametre kun er "dig" og "konen" , så er bedste setup vel at du er mere hjemme og styrer tingene, hvis konen ikke kan det du kan.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 26 apr 2019 14:38 Så hvis parametre kun er "dig" og "konen" , så er bedste setup vel at du er mere hjemme og styrer tingene, hvis konen ikke kan det du kan.
Der kan være mange muligheder her i livet - Og hvis firmaet gerne vil betale mig for at gå hjemme og klappe Scotte og konen i rø... ville det ikke genere mig, men nu er tilfældet sådan at det vil de ikke

Så indtil videre er det mig hjemmefra i 4 dage og hjemme i 3 og så vil jeg gerne ramme det bedste setup ud fra de kriterier som jeg har nævnt tidligere.

Og hvad er ikke bedre end at spørge herinde - Måske nogle ligger inde med et par guldkorn :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Rakjaer »

Vil det kunne betale sig at køre rent el på VVB (dvs. ingen pillefyr) og så justere solvarmenens overskud til gulvarmen ned?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Lintz »

Rakjaer skrev: 26 apr 2019 21:17 Vil det kunne betale sig at køre rent el på VVB (dvs. ingen pillefyr) og så justere solvarmenens overskud til gulvarmen ned?
Det var jo lidt det jeg havde i tankerne - Hvis solfanger giver vvb op til de 40 - 45 grader og derefter til huset så skal el-patron jo ikke give ret meget mere.
Ved ærligt talt ikke hvor meget sådan en el-patron vil stjæle af strøm i forhold til fyret som skal have strøm til blæser hele tiden og til el-tænder - Den æder jo også lidt hver gang den skal starte op.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Rakjaer »

Lintz skrev: 26 apr 2019 21:30 Det var jo lidt det jeg havde i tankerne - Hvis solfanger giver vvb op til de 40 - 45 grader og derefter til huset så skal el-patron jo ikke give ret meget mere.
Ved ærligt talt ikke hvor meget sådan en el-patron vil stjæle af strøm i forhold til fyret som skal have strøm til blæser hele tiden og til el-tænder - Den æder jo også lidt hver gang den skal starte op.
Sæt en el-måler på og kør begge løsninger 1 uge hver (du må selv justere for vejr/solvarmeudsving).

Lige nu kan jeg selv slukke fyret og pumper fra 08-20. Og så får det lov at køre om natten for at sørge for at alle VVB er varme og det natkølige vejr også bekæmpes. Når vi når hen i maj, så vil jeg bare lade fyret tænde 2 timer morgen og 2 timer aften for at lave varmt vand. Vil selv prøve at el-måle om ikke det kunne svare sig at bruge el patron.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
pendec

Re: Bedste setup.

Indlæg af pendec »

Jeg har i mange år kørt på elpatron om sommeren, det har dog altid været i modvind her på forum, selvom andre jeg taler med gør præcis det samme som ikke trives på forum. Jeg tror der går ca. 2kWh om dagen her, så måske 2kg, det kan mit nye fyr måske godt varme vand på, det kunne mit gamle slet ikke klare, når den brugte 60 minutter på at varme op, når det nye bruger 5-10 minutter på at nå setpunkt.

Er man kun 2 personer, så må det være på grænsen til fornuftigt nok, desværre så er der jo et ønske om gulvvarme, og jo, her kan jeg åbne og lade gulvvarme stjæle varme fra vvb men det koster jo. har dog sjældent prøvet det, kun ved fejl og bed ikke mærke i merforbrug på el. Men det kan lade sig gøre, hvis shunten kan skubbe og vvb er tæt nok på strengen til gulvvarme. man skal bare huske at temp på vvb er åben, ellers kan den jo ikke få noget igennem den vej.

Det kan da også afprøves, måske er det kun et spørgsmål om 1-2kWh? hvem ved?

Besvar