Side 1 af 2

Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:12
af Knaldperlen
Hej.

Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.

Mit spørgsmål er så: stiger dæktrykket ikke, så snart de er monteret under bilens belastning? Eller udvider dækket sig blot, så trykket er konstant?

Jeg har set lastbiler køre med overlæs, hvor dækket eksploderer, så der går nok en grænse for hvor meget belastning der skal til inden trykket stiger voldsomt og dækket ikke kan udvide sig mere).
Hvis jeg pumper mit dæk til 2,5bar og monterer det på bilen - hvor meget vil dæktrykket så være når dækket er under bilens belastning?

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:43
af Bigfoot
dit tryk vil være 2.5 bar.....

Men pumper du dækkene op, iskolde, i et koldt lager, indendørs i et kølerum, og smutter udenfor og kører som en galning i 40 graders varme, og smider den igennem samtlige sving som en vild, så vil trykket stige VOLDSOMT!

Talte med Henrik Lundgård for nogle år siden, da han stadig kørte rally, da pumpede de dækkene til normalt tryk inden prøven, og når asfaltprøven var slut lå trykket på 54 psi.

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:50
af pendec
Knaldperlen skrev:Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.
Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilen ;)

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:51
af Lintz
Kan kun give Bigfoot ret. Hvad angår dæk eksplosion så ser det sådan ud når 9 bar slippes løs.
IMG_20170309_090716.jpg

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:54
af Lintz
pendec skrev:Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilen ;)
Man kan altså heller ikke afbalancere et dæk som der ikke er luft i.

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 19:55
af Knaldperlen
Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?

Re: Dæktryks-teori?

: 16 mar 2017 20:02
af Lintz
Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?
Som Bigfoot skriver så har du det samme dæktryk. Dækket vil udvide sig under belastning _ og til sidst sprænge.

Re: Dæktryks-teori?

: 17 mar 2017 07:34
af thy
Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?

Du mener når bilens ca 300kg Per dæk klemmer dækket jo det må hæve trykket i dækket men hvor meget ved jeg ikke..

Men normalt dæk tryk bliver på værksted for det meste tjækket uden belastning.

Tit hænger bil i luften ved tjæk og feks reservehjul ligger bare bag i.....

Og lufttryk tjækkes inden afbalancering

Re: Dæktryks-teori?

: 17 mar 2017 20:37
af Grevens
... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...

- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...

- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...

8)

Re: Dæktryks-teori?

: 18 mar 2017 08:15
af sprutel
Grevens skrev:... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...

- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...

- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...

8)
Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.