Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

Hej med jer.

Jeg har behov for et "pillefyr" da mit nuværende 9 kw Daikin luft/vand varmepumpeanlæg er defekt. Jeg vil ikke fortsætte med at rep på det. Vi har pt brændeovn og ”el patron” i varmeanlægget som opvarmning, det er ikke optimalt. så nu er det brændeovnen der trækker.
Jeg har et oliefyr monteret men benytter det ikke længere. Olietanken er flyttet.

Mit behov er anslået fra 6kw og opefter ikke større end 20 kw det er måske nok med 15Kw. Vi vil fortsat beholde brændeovnen og derfor skal anlægget benyttes til at holde kulden væk fra vinduer m.m. i størstedelen af tiden og kun når det bliver stærkblæst og hård vinter skal det arbejde på fuld tryk.
Jeg har en indbygget el. varmespiral som reserve på Daikin varme anlægget på 6KW den kan holde stuerne varme pt. leverer ikke til VVB.
Jeg har selvstendigt Nilan luft/vand VVb med indbygget varmepumpe så anlægget skal ikke lave vand uden for sæsonen m.m. der er en bundspiral som idag ikke benyttes samt en ekstra VVB på 200l fra Daikin anlægget der evt. kan bruges til f.eks akkumulerings tank m.m. hvis det er en fordel.

Jeg har behov for kedel med autorens, brænder og silo, alt komplet, derudover er det nok en god ide med trækregulator og iltstyrring vil jeg mene. Jeg påregner at få indbygge den nuværende el varmespiral på det nye anlæg igen som reserve, samt at tilslutte Nilan anlæggets bundspiral som en ekstra mulighed for hjælp til det varme vand. Det var tankerne.

jeg ønsker selvrens, sikker modulerende drift, alt skal indbygges i kælderen og ind af døren, har erfaringer med fastbrændselskedler fra tidligere, har fyret med brændsel i 35-40 år. så der er skovet lidt brænde igennem årene.

Jeg har set på scotte, metro og baxi m-m- men er lidt rådvild. Er blevet mere forvirret ved at se på nettet.
Har i dag besøgt Kærgaard i Fuglebjerg, meget flinke mennesker, de sælger stort set kun Vølund pillux
hilsen finn
MVH. Finn

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af Tom_AT »

Til at starte med. Hvad må det max koste og kan du selv installere ?
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

Jeg regner med omkring 20-30000 og jeg kan selv lave det hele, jeg er håndværker
MVH. Finn
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Hvis der skal være lidt til installation , så kik feks på Scotte måske den nye model Scotte plus som snart kommer i handlen , Mgm , Pellux , nu ved jeg ikke hvor du bor andet det er nær Fuglebjerg , men prøv feks og besøge http://www.dvcenter.dk/ i Høng de sælger de 2 af mærkerne .
I forbindelse med skift fra olie/varmepumpe skal du undersøge om du kan få tilskud til pillefyret , hvis nu montere selv så se dig om på nettet der finder du nok de bedste tilbud .
Du kan hvis du vil se nogle fyr live . lave en forespørelse på nogle fyrspark her på forum .
Senest rettet af HR LUCCA 23 jan 2017 22:00, rettet i alt 2 gange.
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

Rigtig mange tak for tilbagemeldingen, ja jeg vil se på de modeller. det der er frustrerende er når man læser lidt om de forskellige så er der altid en god side af produktet når man læser tilbagemeldingerne. jeg forstår ikke som en god håndværker at en snegl ikke kan holde, det må ikke kunne være en pille der knækker den, så er det lavet forkert efter min mening osv. sådan nogle dumme ting forstår jeg ikke leverandørerne ikke melder ud og får styr på. Mine overvejelser går også på iltstyrring og buffertank er det væsentligt på mindre anlæg ?
sparke fyr, ja det kunne være hyggeligt når den tid kommer :-)
MVH. Finn

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Buffer tank har du ikke noget og bruge til på et morderne pillefyr , det er spild af plads og penge .
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

jamen så er det på plads, det vil sige at den modulerende drift har samme virkning og ?
MVH. Finn
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Mit fyr har feks en min ydelse helt ned til 2 kw , det er godt nok så ikke lige så effektivt , men ellers har de alle eltænding så de starter/stopper lidt som et olie fyr , bare ikke så hurtigt og så mange gange , du kan feks se mit fyr her http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... arnelarsen :wink: det futter stille og roligt der ud af icon_cheesygrin.gif
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af FinnLykke »

Det ser da imponerende ud, du ligger meget ens i års forbrug kunne jeg se, og din ydelseseffekt piker engang imellem på 100 %. hvilken type anlæg er dit
MVH. Finn
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt "pillefyr" jeg er meget forvirret hvad skal man vælge ???

Indlæg af HR LUCCA »

Når ydelsen er høj er det fordi det laver varme til VVB , fyret er et lidt ældre Scotte med en ny V7 styring , man skal jo ikke gå ned på udstyr icon_cheesygrin.gif

Besvar