Problem med varmtvandspriotering

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Johnsen6270
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013 16:18
Mit fyr: Woody 20kw brænder på Blackstar BS2030
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6270
Årligt forbrug: 8 Tons

Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Johnsen6270 »

Jeg kører med den gamle model brænder 20KW og styring v.6.35 på en Blackstar BS2030 semirens. På dette anlæg er der monteret varmtvandspriotering, med en 3-vejs motorventil. Varmtvandsbeholderen er en Metro combi 110L.

Mit problem/udfordring opstår når fyret har varmet vandet i varmtvandsbeholderen op, og skifter tilbage til opvarmning af huset. Hvis huset ikke kalder på virkelig meget varme, stiger kedel temperaturen helt vildt pga. "restvarmen" som er i kedlen. Temperaturen ryger over 85 grader, som jeg har sat til max. og slukker. Fyret starter så op igen når kedel temperaturen kommer under 70 grader. Inden fyret kommer op i "omdrejninger" igen er kedel temperaturen faldet til 50 grader eller lavere. Dette sker jo flere gange dagligt, og er virkeligt irriterende.

For at undgå dette sker, er jeg blevet nød til at sætte Max. drifteffekt ned på 50% (10KW).
Dette kører også rigtigt fint det meste af tiden. Problemet kommer når det begynder at blive rigtig koldt udenfor.
Ind i mellem sker det, at huset kalder på virkelig meget varme og så kan fyret ikke følge med mere. Det sker at kedeltemperaturen falder fra 70 grader og helt ned til 50-55 grader, og fyret varmer alt hvad det får lov til (50%). Når den endelig får overtaget og begynder at stige i temperatur igen, kalder huset på varme igen. Det kan tage 1-2 timer før den får sig kæmpet op på de 70 grader igen.

Jeg har hørt/læst mig frem til, at ved de nyere styringer kan man selv bestemme hvilken kedeltemperatur fyret skal kører med, når der opvarmes vand. Hvor i mod min styring er sat til Setpunkt VVB + 20 grader. I mit tilfælde vil dette så betyde 78grader, hvilket jeg synes er meget højt.
Med min max. indstilling på 50%, når min kedeltemperatur kun op på ca. 68 grader under opvarmningen og overslaget bliver derfor ikke så stort, når den skifter om til huset igen. (ca.75-78 grader)

Vil jeg på nogen måde kunne løse mit problem, ved at opgradere min styring til V7 eller 10?

Kan disse styringer overhovedet bruges til min brænder? Kan se de nyere brændere er med et andet stik til brænderen.

Håber i forstår min problemstilling og at et par af jer, måske kan hjælpe mig.

Mvh. Lars

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9836
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 276 gange

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af pille bruger »

Johnsen6270 skrev:Jeg kører med den gamle model brænder 20KW og styring v.6.35 på en Blackstar BS2030 semirens. På dette anlæg er der monteret varmtvandspriotering, med en 3-vejs motorventil. Varmtvandsbeholderen er en Metro combi 110L.

Mit problem/udfordring opstår når fyret har varmet vandet i varmtvandsbeholderen op, og skifter tilbage til opvarmning af huset. Hvis huset ikke kalder på virkelig meget varme, stiger kedel temperaturen helt vildt pga. "restvarmen" som er i kedlen. Temperaturen ryger over 85 grader, som jeg har sat til max. og slukker. Fyret starter så op igen når kedel temperaturen kommer under 70 grader. Inden fyret kommer op i "omdrejninger" igen er kedel temperaturen faldet til 50 grader eller lavere. Dette sker jo flere gange dagligt, og er virkeligt irriterende.

For at undgå dette sker, er jeg blevet nød til at sætte Max. drifteffekt ned på 50% (10KW).
Dette kører også rigtigt fint det meste af tiden. Problemet kommer når det begynder at blive rigtig koldt udenfor.
Ind i mellem sker det, at huset kalder på virkelig meget varme og så kan fyret ikke følge med mere. Det sker at kedeltemperaturen falder fra 70 grader og helt ned til 50-55 grader, og fyret varmer alt hvad det får lov til (50%). Når den endelig får overtaget og begynder at stige i temperatur igen, kalder huset på varme igen. Det kan tage 1-2 timer før den får sig kæmpet op på de 70 grader igen.

Jeg har hørt/læst mig frem til, at ved de nyere styringer kan man selv bestemme hvilken kedeltemperatur fyret skal kører med, når der opvarmes vand. Hvor i mod min styring er sat til Setpunkt VVB + 20 grader. I mit tilfælde vil dette så betyde 78grader, hvilket jeg synes er meget højt.
Med min max. indstilling på 50%, når min kedeltemperatur kun op på ca. 68 grader under opvarmningen og overslaget bliver derfor ikke så stort, når den skifter om til huset igen. (ca.75-78 grader)

Vil jeg på nogen måde kunne løse mit problem, ved at opgradere min styring til V7 eller 10?

Kan disse styringer overhovedet bruges til min brænder? Kan se de nyere brændere er med et andet stik til brænderen.

Håber i forstår min problemstilling og at et par af jer, måske kan hjælpe mig.

Mvh. Lars

Det er rigtigt at de nye styringer har valgfrit temperatur tillæg,og det vil sikkert kunne løse dit problem icon_cheesygrin.gif
Du kan vælge at bruge stikket på den nye styring og så skifte motorprintet,
eller at flytte nuværende ledning over i den nye styring.
En V7 styring vil være et godt valg :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Hjemme teori »

Kan man ikke stille maks effekt i henholdsvis VVB og Drift på en 6.35?

Hvis ikke, kunne det måske være en ide at begrænse flowet til VVB i stedet for at begrænse fyret. Resultatet vil være den samme, længere opvarmningstid og lavere drift procent, men fyret kan så køre 100% i almindelig drift.

VVB kan også sænkes til 56, hvis ikke det er fordi du nogle gange mangler varmt vand. Så vinder du 2 grader mere.

Men som michael skriver er en V7 også en fin styring, men sænker man tillægget tager opvarmningen også længere tid. Så begynder man måske at skulle bygge din 3-vejs om så den får bypass så den kan fungere som en 2 vejs om vinteren. Så man ikke kommer til at mangle varme i hytten.
Mvh. Sophus
Johnsen6270
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013 16:18
Mit fyr: Woody 20kw brænder på Blackstar BS2030
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6270
Årligt forbrug: 8 Tons

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Johnsen6270 »

pille bruger skrev:Det er rigtigt at de nye styringer har valgfrit temperatur tillæg,og det vil sikkert kunne løse dit problem icon_cheesygrin.gif
Du kan vælge at bruge stikket på den nye styring og så skifte motorprintet,
eller at flytte nuværende ledning over i den nye styring.
En V7 styring vil være et godt valg :great:
Det var det jeg lidt håbede på. Mener jeg har læst det herinde en gang for længe siden, men kunne ikke finde det nu. Giver det nogen "forskel" om man gør det ene eller andet? For hvis ikke, kan man jo lige så godt spare de 500kr et nyt print koster.
Johnsen6270
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013 16:18
Mit fyr: Woody 20kw brænder på Blackstar BS2030
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6270
Årligt forbrug: 8 Tons

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Johnsen6270 »

Hjemme teori skrev:Kan man ikke stille maks effekt i henholdsvis VVB og Drift på en 6.35?

Hvis ikke, kunne det måske være en ide at begrænse flowet til VVB i stedet for at begrænse fyret. Resultatet vil være den samme, længere opvarmningstid og lavere drift procent, men fyret kan så køre 100% i almindelig drift.

VVB kan også sænkes til 56, hvis ikke det er fordi du nogle gange mangler varmt vand. Så vinder du 2 grader mere.

Men som michael skriver er en V7 også en fin styring, men sænker man tillægget tager opvarmningen også længere tid. Så begynder man måske at skulle bygge din 3-vejs om så den får bypass så den kan fungere som en 2 vejs om vinteren. Så man ikke kommer til at mangle varme i hytten.

Nej man kan kun stille en effekt så vidt jeg ved.

Det med flowet har jeg faktisk tænkt på, men troede ikke rigtigt det ville give noget. Fyret vil jo kører op til en kedeltemp. På 78 grader alligevel, og nok derefter stadig stige endel. Men tror da jeg vil prøve at se, om det hjælper noget.

Sådan som det kører nu, når den aldrig op på den normale kedeltemp på 70 grader under opvarmningen og det tager kun omkring 20min. Så tror ikke huset kommer til at "mangle" varme, selv en kold vinter dag.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9836
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 276 gange

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af pille bruger »

Johnsen6270 skrev:Det var det jeg lidt håbede på. Mener jeg har læst det herinde en gang for længe siden, men kunne ikke finde det nu. Giver det nogen "forskel" om man gør det ene eller andet? For hvis ikke, kan man jo lige så godt spare de 500kr et nyt print koster.
Forskellen er at der er ført ledning ned til motorprint,
til kompressor rens og overvågning af de nye blæsere.
For dig med nuværende udstyr, er der ikke nogen vigtig forskel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Hjemme teori »

Johnsen6270 skrev:Nej man kan kun stille en effekt så vidt jeg ved.

Det med flowet har jeg faktisk tænkt på, men troede ikke rigtigt det ville give noget. Fyret vil jo kører op til en kedeltemp. På 78 grader alligevel, og nok derefter stadig stige endel. Men tror da jeg vil prøve at se, om det hjælper noget.

Sådan som det kører nu, når den aldrig op på den normale kedeltemp på 70 grader under opvarmningen og det tager kun omkring 20min. Så tror ikke huset kommer til at "mangle" varme, selv en kold vinter dag.
Det som det giver , er at aftaget falder og derfor yder fyret mindre i stedet for at du begrænser fyret (og så kan fyret jo bestille noget når du har behovet!).
Og hvis det virker efter hensigten, vil fyret yde mindre sidst på opvarmningen af VVB og derfor bliver den efterfølgende overtemperatur måske mindre.
Mvh. Sophus
Johnsen6270
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013 16:18
Mit fyr: Woody 20kw brænder på Blackstar BS2030
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6270
Årligt forbrug: 8 Tons

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Johnsen6270 »

Hjemme teori skrev:Det som det giver , er at aftaget falder og derfor yder fyret mindre i stedet for at du begrænser fyret (og så kan fyret jo bestille noget når du har behovet!).
Og hvis det virker efter hensigten, vil fyret yde mindre sidst på opvarmningen af VVB og derfor bliver den efterfølgende overtemperatur måske mindre.

Kan godt følge dig i det du mener.
Men enden bliver nok at der må en V7 styring på. Er det ikke nok at temperaturen bliver sænket de 8 grader, vil jeg prøve at drosle flowet i VVB. Skal den drosles på fremløbet eller returen? eller er det lige meget?
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Hjemme teori »

Hvor du drosler er ligegyldigt!

hvad er det du vil sænke 8 grader? eller er det hvis du får en V7?

Og har du sænket temp i VVB til de foreslåede 56grader?
Mvh. Sophus
Johnsen6270
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 okt 2013 16:18
Mit fyr: Woody 20kw brænder på Blackstar BS2030
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6270
Årligt forbrug: 8 Tons

Re: Problem med varmtvandspriotering

Indlæg af Johnsen6270 »

Hjemme teori skrev:Hvor du drosler er ligegyldigt!

hvad er det du vil sænke 8 grader? eller er det hvis du får en V7?

Og har du sænket temp i VVB til de foreslåede 56grader?

Det jeg mener med 8 grader, er at V7 kan indstilles til ikke at kører med højere kedeltemp. under varmtvandsopvarmning. Min øger jo kedeltemp. 8 grader i dag, fordi mit setpunkt er 58 grader.

Nej har ikke prøvet at sætte den ned til 56 endnu.
Vil du mene jeg skal gøre hysteresen mindre samtidig? kører nu med 10 grader.

Besvar