Skorsten fra olie til RTB

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
MichaelSoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25 sep 2016 11:38
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 240
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3550
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af MichaelSoren »

Hej alle,

jeg skal skifte mit gamle oliefyr ud, og er blevet ret begejstret for en RTB og hele pillefyrs ideen. Nå mit spørgsmål er til skorstenen. Er jeg nødt til at fore den nuværende skorsten med et stålrør. I morgen kigger min skorstensfejer forbi, og han nævnte at det afhang af røggastemperaturen.
Det giver god mening. Men nu har jeg ledt og ledt efter nogle tal på RTB og røggastemperatur, uden at kunne finde nogle tal. Nogen der kan hjælpe. Forresten så siger skorstensfejeren at han mener jeg har en isokern skorsten.
:-) Michael

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af newpas »

Jeg har ikke foretaget mig noget da jeg skiftede.
dannidines

Re: Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af dannidines »

Hejsa,

rtb er konstrueret således, at den har højere røgtemperatur end f.eks. Scotten. Dette således for at tilgodese en isokern skorsten..

Jeg har 7-8 m skorsten med isokern og et RTB i kælderen og indtilvidere ingen problemer ;)
MichaelSoren
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25 sep 2016 11:38
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 240
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3550
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af MichaelSoren »

dannidines skrev:Hejsa,

rtb er konstrueret således, at den har højere røgtemperatur end f.eks. Scotten. Dette således for at tilgodese en isokern skorsten..

Jeg har 7-8 m skorsten med isokern og et RTB i kælderen og indtilvidere ingen problemer ;)
Lyder fedt dannidines,

jeg har også læst mig til at RTB kører med højere røgtemperatur, så den kan bruges til isokern skorstene. Så håber jeg at skortstenfejeren tager det for gode varer og godkender skorsten.

Glæder mig sgu til at komme igang med pillefyr.

/Michael
dsap
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 sep 2015 15:56

Re: Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af dsap »

Hejsa

Vi har nu haft RTB i fire måneder, og den kører uden knas på den gamle element skorsten fra det nedtagede oliefyr.
God fornøjelse.

Venlig hilsen
Dan
Venlig hilsen
Dan

Brugeravatar
JLO
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 jun 2014 20:46
Mit fyr: RTB 16 Kw 200kg. Magasin
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 7 gange

Re: Skorsten fra olie til RTB

Indlæg af JLO »

Hej MichaelSoren

Vi har nu kørt med et RTB fyr siden det kom frem for 2 1/2 år siden. Der har ikke været nogen nævneværdige problemer med RTBèn.
Dog valgte vi at få en RF. stål indsats i skorstenen sidste år. Det var på grund af der kom løbesod frem i alle fugerne på den udvendige del af skorstenen. Der var ingen kerne i den i forvejen, og den er mere end 50 år gammel, indvendig mål 25 x 25 cm. Jeg havde oliefyr og fast brændselskedel på før pille fyret. Så den er garanteret godt sodet inden i.
Så derfor valgte jeg at få en RF-stål kerne sat inden i den gamle skorsten. Pris 13000 alt. incl.
Det har hjulpet, men måtte dog stagdig op og male med isoler lak og en omgang ny maling i foråret.
Når først der er trængt løbesod igennem fugerne kan det blive et rigtigt træls problem.

Med venlig hilsen
Jesper Olsen

Besvar