Side 1 af 2

Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 13:34
af madssakre
Jeg overvejer at give værkstedsgulvet på ca. 60 m2 en opfriskning.
Nu er der et beton dæk med et ca. <= 5 mm slidlag som mange steder er skruk eller helt skallet af.

Det er svært at feje gulvet, og man sparker hele tiden nye flager af gulvet hist og her.

Er der nogen der kan anbefale det ene eller andet?

Jeg har overvejet klinker, eller reparation af/ nyt slidlag, og derpå maling.

Jeg vil ikke ofre en tyk epoxi-glasur på det, selvom det kunne være optimalt.

Hvor tykt skal et slidlag være for at det kan holde til tunge vogne.

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 14:30
af Dunas
Er faktisk i gang med mit garagegulv med en opfriskning, som er af beton. Jeg har så valgt og bruge Cempexo Let Støbebeton, hvor
jeg ligger omkring 0,5 cm Let støbebeton oven over det gammel garagegulv (beton). Underlaget skal selvfølgelig afrenset først, inden pålægning
af et nyt lag let støbebeton.
Synes det er let og arbejde med Cempexo Let Støbebeton når man skal ligge ca. 0,5 cm over på det gammel lag. Jeg vil ikke have flise på,
eller male det. Synes det ser meget pænt ud, når det er tørt.
Det kan købes i Jemogfix http://www.jemogfix.dk/moertel__1673/ce ... kg_9033955 65 kr. pr. sæk.

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 15:03
af madssakre
Dunas skrev:Er faktisk i gang med mit garagegulv med en opfriskning, som er af beton. Jeg har så valgt og bruge Cempexo Let Støbebeton, hvor
jeg ligger omkring 0,5 cm Let støbebeton oven over det gammel garagegulv (beton). Underlaget skal selvfølgelig afrenset først, inden pålægning
af et nyt lag let støbebeton.
Synes det er let og arbejde med Cempexo Let Støbebeton når man skal ligge ca. 0,5 cm over på det gammel lag. Jeg vil ikke have flise på,
eller male det. Synes det ser meget pænt ud, når det er tørt.
Det kan købes i Jemogfix http://www.jemogfix.dk/moertel__1673/ce ... kg_9033955 65 kr. pr. sæk.
Det lyder også som en god og rentabel løsning. Jeg tror jeg dropper klinker...

Har du fjernet tidligere slidlag eller havde du kun brug for at rense kemisk af?
Hvis kemisk rensning for oliepletter og hvad der ellers kan være spildt, hvad skal man så rense med?

Svummer du først med cementpasta?
Er 0.5 cm nok til at laget kan holde?

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 18:50
af skrot1
Jeg ville få lagt et epoxygulv istedet, tvivler kraftigt på at en halv centimeter holder. Slidlag kan til nød lægges ned til 2 -3 cm. Tykkelse, og så skal der ikke være sætningstevner eller dårlig bund. Mvh. Carsten

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:00
af skrot1
Bid i det sure æble og få lagt et nyt slidlag på min. 5cm, så er der en chance for det holder til tung trafik, ellers er det epoxy der er vejen frem, en halv centimeter holder ikke. Mvh. Carsten.

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:24
af madssakre
skrot1 skrev:Bid i det sure æble og få lagt et nyt slidlag på min. 5cm, så er der en chance for det holder til tung trafik, ellers er det epoxy der er vejen frem, en halv centimeter holder ikke. Mvh. Carsten.
Undskyld undskyld, med tung trafik mente jeg ikke lastbil eller bil for den sags skyld. Det var misvisende, beklager.
Jeg har nogen transportable rulle-bure med værktøj og materialer som jeg kan skubbe rundt med afhængig af pladsbehov.
Så når vi snakker disse, svejseværk, og måske en palleløfter med max 500 kg på mener du så et slidlag på under 1 cm kan gøre det.

Gulvet behøver ikke fremstå perfekt. Det er trods alt bare en opfriskning

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:31
af skrot1
Det holder ikke med en centimeter, hvis du vil ha en tyndt lag på det eksisterende gulv, kan du lægge flydespartel på , men det forudsætter stadig at underlaget er fast og bæredygtigt, og afrenset for olie...og der kan du gå ned til en halv centimeter.ellers kan du evt. Lægge et slidlag af beton på minimum 3 cm. Og det er absolut det tyndeste lag.

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:40
af madssakre
skrot1 skrev:Det holder ikke med en centimeter, hvis du vil ha en tyndt lag på det eksisterende gulv, kan du lægge flydespartel på , men det forudsætter stadig at underlaget er fast og bæredygtigt, og afrenset for olie...og der kan du gå ned til en halv centimeter.ellers kan du evt. Lægge et slidlag af beton på minimum 3 cm. Og det er absolut det tyndeste lag.
Betondækket vurderer jeg er ganske solidt. Så flydespartel er nok vejen frem. Jeg gætter på at overfladen på flydespartel er mere hård eller egnet til daglig trafik end den på en let tør beton som Dunas foreslår?

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:45
af skrot1
Flydebeton er ikke hårdere, men lidt flexibel, og holder bedre fordi den bider bedre i underlaget, men husk at prime underlaget med en betonprimer, så flyder det bedre ud i kraft af gulvet så ikke suger vandet ud af spartelmassen, men find et produktblad på tømmergården der beskriver det nærmere.

Re: Nyt værkstedsgulv

: 16 jul 2016 19:47
af madssakre
skrot1 skrev:Flydebeton er ikke hårdere, men lidt flexibel, og holder bedre fordi den bider bedre i underlaget, men husk at prime underlaget med en betonprimer, så flyder det bedre ud i kraft af gulvet så ikke suger vandet ud af spartelmassen, men find et produktblad på tømmergården der beskriver det nærmere.
Super. Det prøver jeg. Tak for råd.