Side 1 af 2

Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 11:05
af Lintz
Xenon lygter og LED teknologien breder sig til flere og flere biler. Mange nye biler har op til flere LED lygter som nærlys sat sammen til en stribe så de derved kan indgå i bilens design. Nogle nok mere vellykket end andre - og godt lys giver de.
Åbenbart så godt at flere fabrikanter har valgt at nedtone, eller helt slukke den side af nærlyset hvor man blinker til.

Så er mit spørgsmål:
Er det overhovedet lovligt da man i min termologi kører med ukorrekt lygteføring i den tid som blinklyset er aktiveret.

Er der en lille passus i den danske lovgivning der giver tilladelse til det eller er det simpelthen et problem som man ikke helt har været opmærksom på ?

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 12:52
af pille bruger
Der er også de biler der tænder tågelyset i den side der blinkes til.
Nye biler ligner snart et arkadespil fra et tivoli.

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 13:29
af Lintz
pille bruger skrev:Der er også de biler der tænder tågelyset i den side der blinkes til.
Nye biler ligner snart et arkadespil fra et tivoli.
Du har ret, den havde jeg ikke selv lige tænkt over. Og nu du skriver det har min gamle mc fra ´96 også det som de benævner "Turn-light".
Altså en projektør i hver side af kåben som tænder afhængig af hvad side man blinker til.

Men i disse tilfælde tænder man et ekstra lys, hvorimod jeg snakker om at der bliver slukket for et lys. Om begge dele i bund og grund er ulovligt ved jeg ikke.

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 15:43
af bennylar
Det er nok lovligt da bilen burde være typegodkendt/konstrueret sådan, det er faktisk en fordel hvis lygte og blinklygte sidder tæt så ser man bedre blinklyset... det hvide lys "sluger" det gule lidt.

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 19:57
af Hjemme teori
Den med tågelyset har jeg kun set når der køres langsomt! er der biler hvor det også bruges ved høj hastighed?

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 23:49
af calle
Hey Lintzyboy.

Pløj dig gennem detailforskrifterne for det pågældende køretøj. Deraf burde det fremgå, hvad der er lovligt/ikke reguleret. Vær dog opmærksom på følgende:

Bekendtgørelsen gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug første gang på ikrafttrædelsesdatoen eller senere.

Det vil naturligvis sige, at der findes detailforskrifter for hvert år.

Venlig hilsen

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 15 apr 2016 23:56
af calle
bennylar skrev:Det er nok lovligt da bilen burde være typegodkendt/konstrueret sådan, det er faktisk en fordel hvis lygte og blinklygte sidder tæt så ser man bedre blinklyset... det hvide lys "sluger" det gule lidt.
Det med at "sluge lyset" har du fuldstændig ret i. Tænk på hvor meget man kan se bag en modkørende bil, når det er mørkt :wink:

Venlig hilsen

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 16 apr 2016 08:36
af Lintz
Det skal retfærdigvis siges at jeg ikke har bemærket om det virker når det er mørkt og bilerne kører på alm. nærlys. Jeg har godtnok skrevet "nærlys" i trådstart - Der burde nok stå "kørelys". Nogle at jer der ved om nærlys bliver nedtonet/slukker på visse bilmærker ved brug af blinklys ?

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 16 apr 2016 09:44
af Bigfoot
Volvo FH lastbiler, af de nye, gør det også.
Det undrede mig da jeg opdagede det, men talte med nogle synsfolk om det, og det er faktisk lovligt.

Den med kurvelys på tågelygterne, er kun ved kraftig ratudslag, hvilket jo udelukker høj hastighed. Vi har det nemlig på vores golf VI

Re: Teknisk set uloveligt - eller ???

: 16 apr 2016 09:59
af Lintz
Bigfoot skrev:Volvo FH lastbiler, af de nye, gør det også.
Det undrede mig da jeg opdagede det, men talte med nogle synsfolk om det, og det er faktisk lovligt.
Du kender ikke begrundelsen for at det er lovligt ?

Virker lidt søgt hvis begrundelsen er noget i lig med: "Nærlys/kørelys må slukkes/nedtones hvis der kan være besvær med at se blinklyset".