Side 1 af 1

Hjælp til skift af kobling.

: 14 mar 2016 21:16
af Bjarne B.
Hejsa


Jeg har lige brug for lidt hjælp til skift af kobling på en Hyundai Getz. På denne model skal udrykkerlejet sidde fast på selve koblingen med en låsering, og der trækkes så i lejet ved udkobling i stedet for, at man trykker på det. Er der nogen, der ved, hvordan man får gearkassen af/på, når nu udrykkerlejet både skal sidde inde på koblingen og også have fat i koplingsarmen?

På forhånd tak for hjælpen!

Re: Hjælp til skift af kobling.

: 14 mar 2016 21:45
af bennylar
Når den skal af løsner du den møtrik der sidder på den lille arm der hvor slavecylinder trykker på, så kan du trække gearkassen ud.. hvis ikke jeg husker forkert.. mener det er getz der er på den måde..
har så aldrig prøvet at montere gearkassen igen, men det burde KU lade sig Gøre at styre udrykker armen på udrykkerlejet igen uden de store problemer og så sætte den lille arm på igen og spænde den fast, den kan kun sættes på et sted..

Re: Hjælp til skift af kobling.

: 15 mar 2016 11:23
af Bagger
Nu skal jeg ikke lige udtale mig om Getz, men generelt er det sådan, at du tillader max vandring på koblingsarmen. Så trækker du bare gearkassen af, og udrykkerlejet glider ud af gaflerne. Når du så skal montere en ny kobling, så monterer du udrykkerlejet hen over "pølsehornet" som virker som føring for udrykkerlejet, og dermed afskærmning for højgearsakslen, samt bagefter ind over armens gafler. Gearkassen monteres og omgangen spændes. Nu trækker du i koblingsarmen og fører udrykkerlejet ind i koblingen. Træk godt til, og så kommer der et "snap" og udrykkerlejet sidder fast i fjederen/låseringen.

Re: Hjælp til skift af kobling.

: 16 mar 2016 22:08
af Bjarne B.
Bagger skrev:Nu skal jeg ikke lige udtale mig om Getz, men generelt er det sådan, at du tillader max vandring på koblingsarmen. Så trækker du bare gearkassen af, og udrykkerlejet glider ud af gaflerne. Når du så skal montere en ny kobling, så monterer du udrykkerlejet hen over "pølsehornet" som virker som føring for udrykkerlejet, og dermed afskærmning for højgearsakslen, samt bagefter ind over armens gafler. Gearkassen monteres og omgangen spændes. Nu trækker du i koblingsarmen og fører udrykkerlejet ind i koblingen. Træk godt til, og så kommer der et "snap" og udrykkerlejet sidder fast i fjederen/låseringen.

Jeg har nu gjort, som du har beskrevet, og som er vist i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=jeVO_6K ... ture=share

Men nu kan jeg kun træde koblingen halvt ned, så bliver den helt hård???????

Re: Hjælp til skift af kobling.

: 21 mar 2016 01:06
af Bagger
Er din kobling hydraulisk eller med kabeltræk?