Side 1 af 3

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 08:27
af Landlyst
Hvordan hulen er det gået til? :shock: Ser da ikke ud til der er nogen byrde i krogen?
http://ekstrabladet.dk/112/ups-kran-vae ... um/5507650

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 08:45
af Lintz
Landlyst skrev:Hvordan hulen er det gået til? :shock: Ser da ikke ud til der er nogen byrde i krogen?
http://ekstrabladet.dk/112/ups-kran-vae ... um/5507650
Morn Landlyst - Så det godt her i morges på en Kran-gruppe på FB.
Det er såmænd meget elementært. Manglende ballast :cry:
Som du måske kan ane er der kun monteret en enkelt klods, men der er skudt rimeligt med bom ud. Faktisk tror jeg at han har skudt det hele ud.

Så på en eller anden måde er han kommet for langt ud med bommen - Med andre ord - Bommen bliver "for tung" i forhold til det ballast han har på.

Og så er der kun en vej - og det er ned.

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 08:50
af Landlyst
Ja det kan jeg godt se der er bedre billede på dit link... :great:

Men kræver de ikke certifikat i staterne? :shock: For tænker når han er der ude uden byrde, så har han vel tænkt sig at fange noget der ude... :cry:
Fungere den mobilkran egentligt som en lastbilkran, altså med begrænsning så den ikke kan løfte mere end den kan holde? Eller er det manuelt?
For en lastbilkran i dag kan man jo ikke overbelaste, med mindre man snyder...

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 09:09
af Lintz
Landlyst skrev:Ja det kan jeg godt se der er bedre billede på dit link... :great:

Men kræver de ikke certifikat i staterne? :shock:

Jo, Der er to former for uddannelse derover, så vidt jeg har forstået. De hedder vist OSHA og en anden OCCA, forøvrigt hader de hinanden som pesten

For tænker når han er der ude uden byrde, så har han vel tænkt sig at fange noget der ude... :cry:

Så vidt jeg kan læse på linket nederst så skulle kranen bruges til at rejse et telt med. Umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor alt bommen er skudt ud, burde ikke være nødvendig ud fra hvad jeg kan se (men det er jo nemt og sidde her og være "bagklog") - Derudover bliver kranen også ekstremt følsomt for at tippe når der ikke er noget særligt ballast på.

Fungere den mobilkran egentligt som en lastbilkran, altså med begrænsning så den ikke kan løfte mere end den kan holde? Eller er det manuelt?

Alle mobilkraner har indbygget et sikkerheds-anlæg, men så vidt jeg kan se ligner det en ældre Grove-kran. Sansynligvis en GMK 4090 - Altså en 90 tonner. På sådan en ældre kran kan man altid "snyde" sikkerhedsanlægget - eller man kan glemme at taste rigtig ballast-konfirguration ind

For en lastbilkran i dag kan man jo ikke overbelaste, med mindre man snyder...

Sådan er det næsten også med moderne kraner idag - Der er faktisk bygget så meget sikkerhed ind at kran-føren ikke behøver at have hjernen med på arbejde - Det er det jeg kalder "misforstået sikkerhed" En trend som har udviklet sig lidt i den forkerte retning efter min mening.
http://thescoopblog.dallasnews.com/2015 ... ture.html/

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 18:15
af Lintz
Her er der så lige en mere med samme fejl :(

http://constructionalmachines.com/raw-v ... uston.html

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 19:20
af Knaldperlen
Hvad er ballast og hvor skal det være placeret?

Umiddelbart tænker jeg at han har glemt at få konen med i passagersædet, men det er måske idde det der menes?

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 19:47
af Lintz
Knaldperlen skrev:Hvad er ballast og hvor skal det være placeret?

Umiddelbart tænker jeg at han har glemt at få konen med i passagersædet, men det er måske idde det der menes?
Ballasten bliver også mange gange omtalt som "kontra-vægten", hvilket måske giver mere mening. Så når du løfter en byrde med en kran skal man have noget "at stå imod med". Det får man tildels ved at have støtteben på kranen, men også ved at have en kontravægt hængende modsat byrden man løfter.
Det, der er sket i de viste eksempler, er at der IKKE er monteret kontravægt og at bommen er skudt helt ud. Når man så ligger bommen for lang ud bliver den simpelthen for tung til resten af kranen - og den vælter.

Lintz, ka du forklare?

: 04 apr 2015 21:48
af Landlyst
Sådan er det næsten også med moderne kraner idag - Der er faktisk bygget så meget sikkerhed ind at kran-føren ikke behøver at have hjernen med på arbejde - Det er det jeg kalder "misforstået sikkerhed" En trend som har udviklet sig lidt i den forkerte retning efter min mening.
Ja kan kun give dig ret... For de opdager ikke hvis der er en fejl i systemet.... Før noget vælter....

Det samme sker med f.eks. gravemaskiner.... GPS styrring og nu har Komatzu faktisk lavet en hvor man IKKE kan grave under de angivne kordinater... Det vil sige at fætter dum i arbejde med 50 tommelfingre kan rette skråninger af..... Det er nok spændende at være tæt på men det er en anden side af det...

Men virker det ikke en dag, så er der rigtigt mange som ikke kan finde ud af det... Da jeg lærte det var det med snor og anlægsbrædt icon_cheesygrin.gif :great:

Lintz, ka du forklare?

: 12 apr 2015 08:18
af Lintz
Hej[tag]Landlyst[/tag] Her bliver den omtalte kran så lige "hevet i land"

http://constructionalmachines.com/usa-c ... useum.html

Lintz, ka du forklare?

: 12 apr 2015 08:41
af Landlyst
Lintz skrev:Hej[tag]Landlyst[/tag] Her bliver den omtalte kran så lige "hevet i land"

http://constructionalmachines.com/usa-c ... useum.html
Det var da godt de to andre var dygtigere end den første... icon_cheesygrin.gif