Indretning af fyrrum i udbygning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
aslarsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2015 10:05

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af aslarsen »

Hej
Vi planlægger at bygge et nyt 1½ plans hus på 200 kvm og vil i den forbindelse flytte pillefyret ud i en lade 40 meter fra huset. Jeg vil også gerne have varme på et lille værksted i en anden bygning. Vi har gratis træ og jeg tænker at lave en løsning der tillader parallel tilslutning af brændefyr på sigt. Jeg vil også gerne have mulighed for solceller til brug over sommeren.Det er praktisk ifht svineri, levering af piller, og tagflade at placere solfanger på.

Hvordan forbereder jeg bedst tilslutning af brændefyr? Det skal jo over en akkumuleringstank, men sætter man pillefyret til at køre udenom denne tank? vil man styre systemet ved at køre fremløb fra brændekedel køre gennem pillefyrets kedel, eller er der smartere måder?

Jeg tænker, at pillefyret (Woody 16 kW) kan bruges til at varme VVB via 3-vejsventil. Bliver vandet i en kommende akkumuleringstank for koldt til VVB opvarmning vil fyret kunne starte op og køre udenom akku-tank. Vil det evt være smartere at trække et ekstra rør til brug for opvarmning af VVB?

Mht solceller. Jeg går ikke ud fra, at tilslutning af dette parallelt med pillefyr vil kræve andre overvejelser. Tænker det skulle gå på centralvarmesystemet fra laden og så dendes til varme og VVB i huset. Er der et smartere set-up?

Er der særlige forhold jeg bør tænke på ifht at forberede "standard-installationen" i et nyt typehus til at køre med et sådant set-up?

Jeg tænker, at det er smartest at køre en streng fra husets varmesystem over til værksted og varme dette med radiator. Nogen kommentarer? Der vil jo nok alligevel være radiatorer på 1. salen samt en VVB som kræver højere fremløbstemperatur.

Vort nuværende pillefyr er som sagt en 16kW Woody. Vi skal jo nok nedskalere til 10kW og tænker i den forbindelse, om man så med fordel kunne bytte med den nye RTB. Kender nogen noget til den? Er den lige så fleksibel hvis man vil tilslutte ekstra ventiler, solfanger mv. Hvis jeg alligevel skal have tilkøbt iltstyring, vakuumttransport og mindre brænder, er det jo muligt at det er bedre at bytte med et 10 kW RTB vacuum system.

Håber der er lidt input til mit indlæg.
Ved det blev langt, og måske det burde være splittet lidt op.

Mvh
Anders

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af newpas »

Har du set benekov indlæg i dag klokken 3.57? Med det mener jeg at han først fik det til at køre og med besparelse da der komkvalificeret hjælp på. Jeg tror heller ikke dit set-up er helt gør det selv! Bl.a. skal du jo lige undersøge om dit nuværende 16KW må sælges!
aslarsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2015 10:05

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af aslarsen »

Tak for det. Jeg har nu også adgang til lidt teknisk og praktisk hjælp, men ville bare gerne have lidt indspark til hvordan jeg kan lave den mest fremtidssikrede tilslutning til huset. Skal jo have den store skovl frem for at grave rør og diverse ned.
Jeg går da ud fra, at jeg må sælge mit fyr hvis jeg vil. Det er både købt og betalt.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af newpas »

Ja men er det godkendt efter de nye regler? (jeg blander mig ikke i din økonomi, det er ikke luksusfælden det her icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )
aslarsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2015 10:05

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af aslarsen »

Haha - nej godt for det. Det er et Woody købt i 2013, så jeg satser da på det, men god pointe.

nemocharley

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af nemocharley »

taler du om solceller til strøm eller termisk solvarme?
aslarsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2015 10:05

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af aslarsen »

Ja, undskyld. Jeg mener selvfølgelig solpaneler til varme. Kan vist ikke redigere indlægget mere. Havde godt set at jeg fik skrevet forkert.
nemocharley

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af nemocharley »

okay

et pillefyr som woodyen ville jeg sætte til at køre uden om akkutanken. Akkutanken skal ideelt set have 10-12l pr opvarmet m2. Og et 1m2 solfanger (effektivt areal) skal have ca 100l vand. Der er helt klart et projekt jeg ville tage i etaper, da det er ret dyrt samlet set - og fordi det kan være godt at bo lidt i huset og se hvad man egentlig helst vil.

RTB lader til at være toppen af poppen styringsmæssigt kan du nok få den til det meste.

Men altså start med pillefyret - skal vvb skiftes så køb en der er forberedt til solvarme.

Solvarme kan ikke svare sig økonomisk med biobrændsel som opvarmningskilde - men det er nu dejligt alligevel synes jeg.
Larslh
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2014 10:07
Mit fyr: pellux 100
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Årligt forbrug: 7-9 tons
Geografisk sted: Årre 20 km nord øst for Esbjerg

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af Larslh »

Der er vist regler for, at din varme kilde skal være inde i huset... Det fik jeg at vide, da vi gik med planer, om at bygge nyt stuehus.

Men derfor, kan man vel godt, have noget der supplere længere væk fra. :)
aslarsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2015 10:05

Indretning af fyrrum i udbygning

Indlæg af aslarsen »

nemocharley skrev:okay

et pillefyr som woodyen ville jeg sætte til at køre uden om akkutanken. Akkutanken skal ideelt set have 10-12l pr opvarmet m2. Og et 1m2 solfanger (effektivt areal) skal have ca 100l vand. Der er helt klart et projekt jeg ville tage i etaper, da det er ret dyrt samlet set - og fordi det kan være godt at bo lidt i huset og se hvad man egentlig helst vil.

RTB lader til at være toppen af poppen styringsmæssigt kan du nok få den til det meste.

Men altså start med pillefyret - skal vvb skiftes så køb en der er forberedt til solvarme.

Solvarme kan ikke svare sig økonomisk med biobrændsel som opvarmningskilde - men det er nu dejligt alligevel synes jeg.

Tak for det. Du har helt ret i det med etaperne, og er godt klar over at det med et nyt hus sikkert er lettere bare at nøjes med piller. Vil bare være rart om man har forberedt et eventuelt projekt ifht at få trukket de rigtige rør og evt forberedt installationen i fyrrummet til let at kunne koble ekstra varmekilde(r) på.
Mht vvb, kan man så ikke bare sætte solvarmen til centralvarmen, så den varmer på samme spiral? Ellers er det vel man kommer ud i, at der skal trækkes to sæt varmerør.

Besvar