Side 1 af 2

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 11:19
af JFinderup
Det lyder som om jeg kunne have en fordel af at have en fremløbsshunt på mit anlæg (Se relateret tråd -> atmos 25. shuntventil?.)
1. Laddomat skal sikre minimums temperatur retur til Atmos pillefyr
2. Fremløbs shunt skal sikre maks temperatur til hus & buffer
Det skal bemærkes at mit fyr kommer til at stå i garage og bufferen står allerede i huset grundet solvarmeanlæg på taget.
Fyr og buffer bliver forbundet via nedgravet fjernvarmerør (Isoleret pex). Der er små 10 m mellem fyr og buffer.
Laddomaten har jeg men ved at tilføje en fremløbsshunt vil jeg mene jeg kan beskytte de nedgravede (og isolerede) pexrør og reducere varmetab en smule.
Hvad mener i?

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 11:52
af newpas
Ja men du skal da have din buffer op på max temperatur når du fyrer (hvis du har skiftet fra olie) afhængigt af om dit fyr skal køre på buffer eller uden om? Piller/flis/brænde?

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 12:12
af JFinderup
Ja det var tanken, men den behøver vel ikke at komme helt op på maks. af hvad fyret kan levere. Jeg vil fyre med piller som nævnt.

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 13:03
af John Skov Jensen
JFinderup skrev:Ja det var tanken, men den behøver vel ikke at komme helt op på maks. af hvad fyret kan levere. Jeg vil fyre med piller som nævnt.
Hvilken fremløbs temperatur skal dit pillefyr køre med?

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 19:31
af JFinderup
Retur til pille fyr tænker jeg skal være de 65+ som Atmos anbefaler - det bliver nok 72 grader som min laddomat har termostat til.
Fremløb begrænsningen til hus tænker jeg skal være på 80. A25 brænderen stopper som standard ved 85. Med en fremløbsbegrænsning (Til huset) har jeg en sikring af Pexrør mens fyret arbejder mellem de 80 og 90... og fyret selv stopper når jeg ikke har fyrkald længere fra huset ... eller fyret stopper i tide ved 95 grader ved sikkerhedstermostaten hvis der går noget galt...

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 19:45
af John Skov Jensen
Jammen hvis den samlede energimængde i din akku ikke er så kritisk vil det da være ganske fornuftigt at klemme fremløbstemperaturen ned på f.eks 60 grader. Det vil reducere varmetabet noget. Men ellers vil en indstilling på 80 grader som du nævner virke som en sikkerhed mod ødelagte pex

Hvis du monterer en ladeventil med 72 grader termostat vil returtemp lægge sig på lige godt 60 grader, hvilket er ganske fint.
For at få noget flow i kedlen vil en drifttemperatur på de 80-85 grader passe da vi skal 10 grader over ladeventilens åbningstemperatur for at ventilen er næsten fuld åbent.

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 19:49
af JFinderup
Jeg har også tænkt på at gå ned til 65-60 på retur til huset - det er rigeligt til at varme huset og VVB (på 55-60)

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 14 dec 2014 20:58
af nemocharley
er lige med på en 'lytter' her.

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 20 dec 2014 12:06
af JFinderup
Hvilken Hardware vi i anbefale til den termiske styring af fremløbet? Det skal monteres på 1" sorte rør. Den skulle gerne kunne komme op på 70-72 grader. Der findes en del på nettet, men de stopper typisk ved nogle og 60 grader.

Fordel ved både laddomat og fremløbs shunt

: 05 jan 2015 23:33
af JFinderup
Har kigget lidt omkring - inden for en rimelig økonomi er jeg ved at lande på en RAVV (40-70 grader) på en RAV8 1" - Med en AVTB kunne jeg få fremløb til hus (og VVB) højere men så skal jeg også af med godt 1000 kr. mere. Det er nok ikke det værd.
Med maks. 70 til huset og et maks. varme tab på 5 grader bør jeg have nok til VVB og hus. Lige nu kan jeg sagtens holde huset varmt ved at have ca. 57 grader i toppen af min buffer (Pt. opvarmet med oliefyr og solvarme).
Hvad er jeres erfaringer med RAVV & RAV8?