omrører på TM3007

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Bigfoot »

Hvordan tillsuttes det lige på den nemmeste måde?

Vi taler om en ekstra 3 faset (2.2amp) motor til omrører, altså magen til den som sidder til sneglen. (Gejs 25kw)

Kan TM'en klare at begge kører via samme udgang, sådan at omrører bare tilsluttes ind over benene i motoren, eller skal vi ud over et relæ?

Kan nogen egentlig fortælle mig hvordan det originalt er lavet på en gejs med denne styring.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

omrører på TM3007

Indlæg af newpas »

Uden at have speciel forstand på det vil jeg da mene at det er umuligt at køre en sneglemotor uden at have et relæ!
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Ollii »

Er der ikke en motor 2 lige som på 3006 styring?
Gejs kører vel normalt bare med kæde drev fra den eksisterende sneglemotor?

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Bigfoot »

Ollii skrev:Er der ikke en motor 2 lige som på 3006 styring?
Gejs kører vel normalt bare med kæde drev fra den eksisterende sneglemotor?

mvh.
nej det er twinheat der gør der.

Gejs kører med to motorer, der er bare ikke nogen udgang der hedder omrører eller sådan.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Ollii »

Bigfoot skrev:
nej det er twinheat der gør der.

Gejs kører med to motorer, der er bare ikke nogen udgang der hedder omrører eller sådan.
De gejs jeg kender med den gamle parameter styring kører med kraftig gear til sneglen da der netop af den grund kan monteres kædetræk til omrører. Hvilket der også er på en af dem.

I min TM3006 er der i den skjulte menu en option der hedder motor 2 (til brug ved styring af. Askesnegl, ekstern opfyldning eller omrører. Jeg har ikke set efter om der også er plads i klemrækken.

Manualen til TM3007 ligeså kan jeg se.

http://www.ekosystem-ab.pl/TM3007_Userm ... rofire.pdf

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Bigfoot »

Det er netop ignition udgangen som kan konverteres til at være en 220volt trigger udgang til motor2.

Fik lige talt med gejs i dag, og de forklarede mig denne konvertering, og så med et relæ på også.
Det er klart den bedste måde at lave det på, når vi taler flis, for da skal omrøreren ikke rode for meget rundt i det.

Men nu kører det sku, hvilken fornøjelse. Så kan der komme varme på i den husstand også.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

omrører på TM3007

Indlæg af timkenneth »

ja det er en lækker feature på tm3006 tm3007.
mister man ikke auto tænding så?

jeg har dog valgt at lave det på samme motor, men med en kæde og et stort tandhjul for at sætte omrøre snegl ned i hastighed.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Bigfoot »

timkenneth skrev:ja det er en lækker feature på tm3006 tm3007.
mister man ikke auto tænding så?

jeg har dog valgt at lave det på samme motor, men med en kæde og et stort tandhjul for at sætte omrøre snegl ned i hastighed.
jeg har aldrig hørt om auto tænding på en Gejs icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men problemet opstår ved TM styringen, da den kun kan klare 5amp på udgangen til motoren, og med en kæde til omrører, kan man risikere at blokere systemet, og samtidig også trække mere end 5 amp ud af udgangen, og derved brænder man sku styringen af.

Gejs selv, anbefaler løsningen med relæ og den udgang. så beskytter man sit anlæg mest muligt, og så kan man netop kode omrører til at køre uafhængigt af sneglen.
Her er den sat til, at når bundsneglen har kørt 40 sekunder samlet, så kører omrører 5 sekunder. Det kan godt tænkes vi sætter den op til 60 sekunder på bundsneglen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

omrører på TM3007

Indlæg af timkenneth »

Bigfoot skrev:
jeg har aldrig hørt om auto tænding på en Gejs icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men problemet opstår ved TM styringen, da den kun kan klare 5amp på udgangen til motoren, og med en kæde til omrører, kan man risikere at blokere systemet, og samtidig også trække mere end 5 amp ud af udgangen, og derved brænder man sku styringen af.

Gejs selv, anbefaler løsningen med relæ og den udgang. så beskytter man sit anlæg mest muligt, og så kan man netop kode omrører til at køre uafhængigt af sneglen.
Her er den sat til, at når bundsneglen har kørt 40 sekunder samlet, så kører omrører 5 sekunder. Det kan godt tænkes vi sætter den op til 60 sekunder på bundsneglen.
kan godt være Gejs ikke har benyttet sig af udgangen til en tændstift i brænderhovedet for at starte "festen" og har benyttet den til en ekstra motor udgang.
jeg har aldrig bøvlet med smadret styring trods særdeles megen pres i mit lille 520 litres magasin, for der netop sider en bimetal føler i gearmotor for at føle når der trækkes for mange amp og så meldes der "varm stoker" i display så vidt jeg husker.

kan dog sagtens følge overstående installation og kunne blive meget inspireret næste gang jeg skal lave om da jeg har meget forskellig flis der kræver forskellig omrøring :great:
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

omrører på TM3007

Indlæg af Bigfoot »

du skal være velkommen til at komme og se installationen. Bor i Varde, anlægget står i Alslev.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar